geheelAls mevrouw De Haan dan zegt dat dat betekent dat het hele college opstapt, dan is dat een verantwoordelijkheid van het college. Het college legt die koppeling, wij niet.) Wij hebben heel nadrukkelijk uitgesproken dat voor ons als het om politieke verantwoordelijkheid gaat het hele college verant woordelijk is. Dan hebben wij het over inhoud en procedure. Om die reden, uit pure zorgvuldigheid, hebben wij gezegd dat wij daar een onderzoek voor nodig hebben. (De heer Brinks: Mevrouw De Haan zegt dat zij als PvdA-fractie er voor kiezen om het hele college verantwoordelijk te stellen voor deze zaak en zij verwijt ons dan dat wij niet het hele college verantwoordelijk stellen, maar de wethouder Middelen verant woordelijk stellen en dat dat tot gevolg zou hebben dat het hele college opstapt.) Daar had ik het niet over. Waar ik het over had is dat ik de heer Brinks verwijt dat hij inhoud en procedure uit elkaar haalt, terwijl daar een onderzoek naar komt en wat ik hem verwijt is dat hij de procedurele kant van de zaak opblaast, dat hij die zo zwaar aanzet dat hij om die reden een wethouder naar huis stuurt. Wij kiezen daar abso luut niet voor. Daar ging het mij om. (De heer Brinks: Wij vinden dat het zo'n zwaar gewicht heeft, dat de raad niet kan functioneren, dat wij daarom zeggen dat het daarom een ver trouwenscrisis oplevertDe PvdA-fractie zegt heel nadrukke lijk dat voor haar de inhoud het allerbelangrijkst is, dat wij door de burgers ook over de inhoud worden aangesproken en niet op allerlei procedurele zaken. (Mevrouw Van Aszters: Dan komen wij hier in de raad met z'n allen weer op terug, dan is ook de inhoud voor de WD-fractie weer belangrijk. Hoe komen wij tot die overschrijding van f 5,1 miljoen?Ik concludeer nu, dat wil ik nog eens herhalen, dat op dit moment door een aantal fracties de procedurele kant dermate aangezet wordt dat de inhoud onbelangrijk lijkt te gaan worden. Daar doen wij dus niet aan mee. (Mevrouw Van Ammers: Dat doet niets af aan de belangrijkheid van de discussie die wij straks in maart gaan voeren, naar aanleiding van het resultaat van het onderzoek dat dan is gehouden.) Ik wil graag met dit college over de inhoud gaan praten en als die nu naar huis wordt gestuurd dan kan dat dus niet. (Mevrouw Van Aazsers: Ik stuur het college niet naar huis.) Mevrouw Van Ammers heeft toch de motie ondertekend en zij vraagt toch het college op te stap pen? Zij vraagt de wethouder op te stappen, dat betekent dat als de motie het zou halen dan het hele college weg is. Dan kan ik dus niet meer met deze collegeleden over de inhoud spreken. Zo simpel is het. (Mevrouw Van Aaaaers; Mevrouw De Haan heeft net zelf van een collegelid gehoord dat dit colle ge eigenlijk niets te maken had met de bouw van het Stadskan toor en de overschrijdingenWaar zij wel mee te maken heeft, in ieder geval een deel van het college, is met de informa tievoorziening naar de raad en daar spreken wij de wethouder 32 heel duidelijk op aan De heer Jacobse: Ik denk dat het heel belangrijk is om tot een objectief oordeel over het onderzoek te komen, dat je vantevoren vaststelt wat voor criteria je aanlegt bij die beoordeling. Ik heb dit aan de CDA-fractie gevraagd. (Mevrouw De Haan: Ik heb ook tegen de heer Krol gezegd dat ik graag wil dat ik over onze eigen criteria in de fractie wil spre ken. Ik ben helemaal niet bereid om op dit moment aan de heer Jacobse te gaan vertellen hoe wij straks politieke consequen ties gaan trekken. Mogen wij daar alstublieft zelf even over nadenken?) De PvdA-fractie mag daarover nadenken. Ik heb alleen gevraagd of zij dat vantevoren wou doen en of wij dit dan ook vantevoren zouden mogen weten. (De heer Krol: Ik ben daartoe bereid, mits de heer Jacobse zijn motie intrekt.) De Voorzitter; Ik stel voor dat wij komen tot een afronding van deze twee termijnen. Deze termijnen hebben opgeleverd dat voorligt een raadsvoorstel en een motie. Het woord is aan mevrouw Vlietstra voor de afronding van de tweede termijn. Mevrouw Vlietstra: Ik kan heel kort zijn. Ik wou nog reageren op de heer Jacobse. Hij zegt: ik acht de wethouder te hoog voor spijtbetuigingen achteraf. Nu stel ik het zeer op prijs dat hij mij hoog acht, maar ik moet hem eerlijk zeggen dat ik niet vermag in te zien, dat zeg ik ook in de richting van de PAL/GL-fractie, waarom het een schande zou zijn dat je achteraf zegt dat je iets beter anders had kunnen doen. Ik kan mij juist voorstellen dat ook dat onder deel uit kan maken van iemand hoog achten. Ik vind dit een wat merkwaardige constatering. Als ik dat dan koppel aan een opmerking van mevrouw Van Ammers dat wij in LIS ons voorgeno men hebben mensen te wijzen op het nemen van eigen verant woordelijkheid, ben ik dat met haar eens; maar als eigen ver antwoordelijkheid wordt uitgelegd in de zin van als je iets niet goed doet dan moet je gelijk opstappen, dan kan ik haar voorspellen dat wij met LIS nog een lange weg te gaan hebben. Want dan schrik je mensen af om eigen verantwoordelijkheid te dragen. Ik zou dat niet graag willen bepleiten. Zij heeft daar deze week ook van gezegd: wij moeten een voorbeeld stellen. Ik kan haar verzekeren dat dit bij ambtenaren eerder demotiverend werkt dan dat dit mensen prikkelt om eigen verantwoordelijkheid te nemen. (Mevrouw Van Aaaaers: Ik heb dat volgens mij niet gezegd. Het staat mij bij dat ik aange geven heb dat wij een voorbeeld moeten geven, maar in zijn 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 17