raad tijdig maar onvolledig informeren of moeten wij de raad informeren zodra er ook iets substantieels of concreets te informeren valt. Kies je voor de eerste weg dan krijg je als college het verwijt dat je je huiswerk niet goed hebt gemaakt en dat de raad halfslachtig is geïnformeerd. Kies je voor de tweede weg dan krijg je het verwijt dat de raad weliswaar zicht heeft op de aard en de hoogte van de overschrijding, maar dat de raad te laat is geïnformeerd. Ook van ons had wel een tussenweg tussen deze twee bewandeld mogen worden. Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat het een taxatie is en dat vooral de oppositiepartijen die beoordelingskwestie volledig uit de context halen, tot belachelijke proporties opblazen en daarmee de integriteit van de wethouder ter discussie stellen. Wij nemen vanavond afstand van deze goed kope retoriek. De PvdA—fractie wil daarentegen dat de feiten zorgvuldig worden onderzocht en dat de commissie in volkomen onafhankelijkheid ook over dit deel van de discussie serieus rapporteert. Wat ons betreft is het het een of het ander. Of je zegt de commissie moet dit onderzoeken en we schorten de politieke beoordeling op tot de rapportage öf je zegt ik heb geen behoefte aan een zorgvuldig onderzoek en je komt nu tot een politiek oordeel. Voor beide wegen tegelijk kiezen kan niet. Fracties die dat doen zijn politiek ongeloofwaardig en wekken de indruk dat ze politiek opportunisme hoger in het vaandel schrijven dan de consequente koers en vooral zorgvul digheid. De PvdA-fractie kiest voor een zorgvuldige benade ring, laat dat duidelijk zijn. De heer Krol: Voorzitter, na twee besloten vergaderingen van de commissie Bestuur en Middelen en een openbare, dan nu de extra raadsvergadering over de budgetoverschrijding Stadskan toor. Veel is al gezegd, voorlopige standpunten zijn ingeno men, ook door de CDA-fractie. Onze reactie in standpuntbepa ling zal niet afwijken van wat woensdagavond in de Commissie Bestuur en Middelen naar voren is gebracht. Ik zal, mede gelet op de verslaglegging vanavond, dat nog eens herhalen, wellicht in wat andere bewoordingen. De CDA-fractie is nog steeds verbaasd, ik kan daar nog heel veel woorden aan toevoegen, geschrokken en verontwaardigd over de budgetoverschrijding, net zoals vele anderen. Omdat tot oktober/november j.l. alle berichten er op wezen dat een overschrijding van het budget niet te verwachten was. Logisch was dat. Omdat bij de besluitvorming omtrent de uiteindelijke bouw en de vaststelling van het uiteindelijke budget dusdani ge maatregelen zouden zijn getroffen dat overschrijding niet zondermeer mogelijk zou zijn. Ik denk hierbij aan de notitie "Hoe om te gaan met grote projecten". Ik denk aan het inhuren van een projectcoördinator en ik denk aan het instellen van 4 een stuurgroep. Voldoende waarborgen zou je zeggen om het goed te laten verlopen. Maar toch is het misgegaan en het is de CDA-fractie tot nu toe niet duidelijk geworden waarom. Ondanks de tussenrapportage en de daarin vermelde conclusies die, wat ons betreft, tot nu toe volstrekt onvoldoende zijn. Voorzitter, het is duidelijk wie voor deze budgetoverschrij ding de politieke eindverantwoordelijkheid draagt. Daar zijn wij het raadsbreed over eens. Die ligt namelijk bij het huidige college van b. en w., mede als rechtsopvolgers van de twee vorige colleges die erbij betrokken waren. De vraag is nu of je daar nu ook consequenties aan moet verbinden, zoals sommige partijen willen. Voorzitter, de CDA-fractie vindt op dit moment van niet. Wij zullen en wij willen die vraag pas beantwoorden wanneer er antwoorden zijn op onze vragen met betrekking tot die budgetoverschrijding en met betrekking tot de informatievoorziening en ik zeg het er met nadruk bijook van het laatste half jaar. Het is daarom dat wij een motie, die wil bewerkstelligen dat de wethouder vertrekt, danwel het hele college, niet zullen steunen, omdat wij die afweging zullen maken in maart het volgend jaar. Zo'n motie is dus wat ons betreft nu niet aan de orde. Al was het alleen maar uit een oogpunt van uiterste zorgvul digheid en helderheid, voor alle duidelijkheid, de CDA-frac tie veegt de vraag voor politieke consequenties niet van tafel, probeert ook van uitstel geen afstel te bewerkstelli gen, integendeel, zij zal in maart die vraag heel serieus in overweging nemen. Maar dan wel op basis van een degelijk en duidelijk onderzoeksrapport. Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij ons in het thans voorliggende onderzoeksvoorstel kunnen vinden. Een onderzoek vanaf het eerste voorstel onder leiding van wethouder Kessler tot en met de openbaarmaking van wethouder VIietstra, inclu sief de perioden Koopmans en Heere. Het is ons een raadsel dat wanneer je een voorstander bent van het onderzoek, een onderzoek ook naar de informatievoorziening, ook van het laatste half jaar, je nu al roept dat de wethouder, c.q. het college moet aftreden. Het ware verstandiger, ook voor de duidelijkheid en zorgvuldigheid, dat uit te stellen tot maart 1995. Afsluitend voorzitter, eens met het onderzoek, de vraag met betrekking tot politieke consequenties, zal door de CDA- fractie na afloop van het onderzoek worden beantwoord. De heer Hoogeveen: Voorzitter, de gemeenteraad van Leeuwarden vergadert niet vaak op vrijdagavond. Het tijdstip dat wij nu de vergadering hebben is nog verplaatst, dat is vooral ver- 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 3