oorzaakt doordat ik wat later hier aanwezig zou zijn. Ik wil u danken voor die flexibiliteit. Het ongebruikelijke tijd stip, het ongebruikelijke moment van vergaderen toont wel aan dat wij over een hele bijzondere zaak spreken. Het gaat om een zaak waar wij allemaal buitengewoon belang aan hechten, een zaak waar wij allemaal buitengewoon ontstemd over zijn. Een budgetoverschrijding bij de bouw van het Stadskantoor is iets wat wij absoluut niet verwacht hadden en waar wij ook eigenlijk behoorlijk boos over zijn. Vele betrokken actoren hebben hier een rol in gespeeld, al die rollen zouden wij graag op een rijtje willen zien. Op dit moment zijn er vele vragen over wie nu op welk moment welke verantwoordelijkheid droeg. De rollen van die actoren, inclusief die van de ge meenteraad en de leden van de Commissie Bestuur en Middelen zijn van belang geweest in het hele proces. Wij hebben dan ook samen met een aantal andere fractievoor zitters moeten besluiten om voor te stellen aan deze Gemeen teraad een onderzoekscommissie in te stellen, die onafhanke lijk van deze raad zal gaan onderzoeken wat er gebeurd is tijdens dit proces, welke oorzaken de budgetoverschrijding tot gevolg hebben gehad. De budgetoverschrijding en de infor matievoorziening die hier in Commissie Bestuur en Middelen aan de orde is geweest deze week willen wij niet los van elkaar zien. Heel belangrijk is om straks te weten, waarom het zo lang geduurd heeft voordat de juiste informatie aan de Commissie Bestuur en Middelen werd toegestuurd, waarom het zo lang heeft geduurd totdat de wethouder Middelen de juiste informatie op het kleed had. Wij willen dan ook op dit moment niet spreken over het enkele feit van de late informatievoor ziening aan de commissie en aan de raad, wij willen graag nu een zorgvuldig onderzoek naar alle oorzaken en alle processen tijdens de bouw. Vervolgens willen wij spreken over politieke conclusies die hier getrokken moeten worden. Ten slotte, mijnheer de voorzitter, wil ik opmerken dat de politieke verantwoordelijkheid voor de fractie van D66 heel duidelijk is, die ligt bij het college. Politieke consequenties daar over kunnen wij pas later spreken naar aanleiding van een duidelijk en helder onderzoek. Dank u wel. Mevrouw Van Amers: Mijnheer de voorzitter, voor ons ligt een voorstel tot het instellen van een Commissie van onderzoek Stadskantoor. Mijn fractie kan instemmen met het voorstel zoals dat voor ons ligt. Dit voorstel voor het instellen van deze commissie is gekomen naar aanleiding van informatie die wij hebben gekregen uit de tussenrapportage van het Stadskan toor. Wat dat betreft wil ik daar twee dingen over zeggen. Voor wat betreft de inhoud van de tussenrapportage, willen wij een commissie installeren die zal gaan kijken naar het 6 hoe, het wat, het waarom en het wie te maken heeft met de f 5,1 miljoen overschrijding. Aan de andere kant, en dat kan je daar los van zien, kijken we naar de informatievoorziening naar de raad. Hoe is deze informatie uiteindelijk bij ons gekomen. Evenals in de commissievergadering wil ik het hier hebben over de te late informering van de commissie en van de raad over deze overschrijding. Voorzitter, de portefeuille houder Middelen heeft zelf inmiddels meerdere malen aangege ven dat de politieke verantwoordelijkheid ligt bij het colle ge. Vanuit het college is de wethouder Middelen de verant woordelijke wethouder. Mevrouw Vlietstra heeft gezegd dat op het moment dat er sprake was van overschrijdingen, winter 1994, zij niet de verantwoordelijke wethouder was. Dat klopt, dat was zij toen niet. Van ernstige overschrijdingen is in ieder geval in februari sprake. Tot eind november 1994 wordt hiervan geen melding gedaan naar de raad, terwijl men wist hoe uitermate belangrijk de commissie het vond om op de hoogte te blijven van vooral de financiële stand van zaken. Ik denk dat het voldoende is als ik dan ook verwijs naar de motie Den Oudsten die toen ingediend is. In februari/maart meldt de vorige wethouder Middelen niets omtrent de finan ciële stand van zaken. Van april t/m november, bijna 8 maan den, meldt de huidige portefeuillehouder Middelen niets omtrent de financiële stand van zaken. Toch was zij op dat moment heel duidelijk de verantwoordelij ke persoon over de overgrote periode. Daarnaast heeft de wethouder gezegd dat zij geen melding naar de raad heeft gedaan omdat de aard en de omvang van de overschrijding haar niet duidelijk was. Ook op dit moment is volgens mij de omvang nog niet duidelijk. En ik bedoel hier niet mee de mogelijke arbitragezaken, maar in de tussenrapportage staat dat een financiële eindrapportage op dit moment nog niet mogelijk is doordat onder andere nog niet alle nota's zijn ontvangen. Daardoor kan er een verschil ontstaan tussen de opgenomen en aangegane verplichting en de definitieve nota. Toen ik in de commissievergadering van afgelopen woensdag vroeg wat het verschil zou kunnen zijn, antwoordde de wethou der dat zij dat niet kon vertellen, zelfs geen indicatie kon zij geven. Toch komt zij nu wel met deze tussenrapportage. Mijnheer de voorzitter, ik zou graag van de wethouder willen weten wat zij bedoelde vorige week met de aard en omvang van de overschrijding. Wat ik ook niet begrijp is dat ondanks dat de aard en omvang nog niet duidelijk waren, er wel heel duidelijk melding gedaan wordt aan de Centrale Directie Raad op 22 juni over enorme overschrijdingen en dat dit pas aan het bestuur van de gemeente eind november bekend gemaakt wordt. Vanaf het eerste moment dat dit in een besloten com missie naar voren kwam, heeft mijn fractie duidelijk gemaakt dat wij van mening waren dat beide zaken, de f 5,1 miljoen 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 4