overschrijding Stadskantoor en de te late informering naar de raad, los kunnen worden gekoppeld. Dat de PvdA een andere mening toegedaan is, dat respecteer ik maar dat doet niets af van de mening van de WD-fractie. Dank u wel. De heer Brinks: Aan de orde is de instelling van een commis sie van onderzoek Stadskantoor naar aanleiding van een over schrijding van het bouwbudget bij het Stadskantoor. Eergis teren hebben wij in de commissie daarover al uitgebreid gepraat, daarom zal ik nog kort behandelen wat wij toen gezegd hebben en daarna een aantal antwoorden van de wethou der uit die commissie nalopen. Voor de PAL/GroenLinks-fractie zijn wat dit punt betreft drie zaken aan de orde. Ten eerste het feit dat er een overschrij ding is van 10% van het budget; ten tweede het feit dat de overschrijding pas in november aan de raad is gemeld en ten derde de in te stellen onderzoekscommissie. Ten aanzien van de overschrijding hebben wij gezegd dat het college daarvoor politiek verantwoordelijk is. Ten aanzien van de volgens ons te late melding aan de raad is de wethouder verantwoordelijk en wij vinden dat zij daaraan politieke consequenties moet verbinden. Wat ons betreft, dat hebben wij woensdag al gezegd, is die consequentie helder. De wethouder zou moeten opstappen. Ten aanzien de onderzoekscommissie hebben wij het volgende gesteld. Ook wij willen weten wat er gebeurd is. Maar wanneer zo'n onderzoek in de weg staat dat de wethouder nu al conse quenties verbindt aan eerdergenoemde feiten, dan zijn wij tegen het instellen van zo'n onderzoek. Tijdens de commissie vergadering van afgelopen woensdag zei de wethouder dat haar geen blaam treft en dat zij daarom er niet aan denkt om af te treden. Nou ik kan mij voorstellen dat zij dat zo ziet, maar ik blijf dat vreemd vinden. Zij heeft gezegd: mij treft geen blaam en ik zie geen reden om op dit moment af te treden. In onze beleving is het echter zo dat wanneer een wethouder de portefeuille van een andere wethouder overneemt, dit gebeurt met alle voor- maar ook alle nadelen daarin. Na die overname merk je dat er zaken zijn zoals een overschrijding van een bouwbudget waarvoor je geen verantwoording wilt nemen, je hebt er tenslotte niets aan kunnen doen als wethouder die de portefeuille overneemt. Wij vinden dat je dan als verant woordelijk wethouder dat moet melden aan de raad. Je kunt dan tegelijk aangeven wat je van plan bent daaraan te doen. Laat je dit na, meld je het niet aan de raad, dan ben je zelf verantwoordelijk voor zowel de overschrijding als voor het niet informeren van de raad. De wethouder zegt dan dat zij die verantwoordelijkheid als deel van de politiek, namelijk 8 het college, ook draagt. Consequenties wil zij daaraan echter niet verbinden, omdat je eerst duidelijk moet hebben wat er is misgegaan en wie daarvoor verantwoordelijk is. Ik hoor het ook de woordvoerders van de PvdA—, CDA— en D66—fractie stel len. Maar volgens ons kiezen de wethouder en die partijen daarmee de invalshoek van schuld en boete doen en daar gaat het in dit verband niet om. In dit verband gaat het om de politieke verantwoordelijkheid voor èn de overschrijding èn voor het te laat inlichten van de raad. Uit die twee zaken dient de wethouder een politieke conclusie te trekken. De wethouder zei afgelopen woensdag dat er sprake is van een collectieve verantwoordelijkheid van het college. De burge meester heeft dat bevestigd in de commissie. PAL/GroenLinks- fractie vindt dat het college daarmee een heel grote verant woordelijkheid op zich neemt, namelijk de verantwoordelijk heid voor het feit, dat het de raad op deze manier wel erg moeilijk gemaakt wordt om de vertrouwenskwestie te stellen. Wij vinden dat het in dit geval gaat om de verantwoordelijk heid van de portefeuillehouder Middelen. Wanneer het college daaromheen gaat staan, dan is dat de verantwoordelijkheid van het college en de eventuele gevolgen zijn dat dan ook. Verder heeft de wethouder in de commissie gezegd, dat we eventuele consequenties moeten zien in verhouding tot de zaak zelf. De overschrijding leidt niet tot een dekkingsprobleem, want er was een meevaller in de huisvestingslasten. Ik zou dat niet een meevaller willen noemen, want het was een bezuinigings taakstelling die niet vertaald is in een lager budget. Dat is er aan de hand. Slecht boekhouden dus waardoor er geen dek kingsprobleem is. En de zaak zelf, volgens ons is de zaak dat er een over schrijding is bij de bouw van het Stadskantoor van f 5 mil joen en dat de informatie omtrent die overschrijding pas in november aan de raad is meegedeeld. Dat vinden wij van groot gewicht, omdat daarmee de raad zijn verantwoordelijkheid voor de gang van zaken niet heeft kunnen nemen. Daarom zijn wij van mening dat de wethouder moet aftreden. Dat zal straks verwoord worden in een motie die de heer Jacobse zal indie nen. Dank u wel. De heer Jacobss: Voorzitter, hoe vaak mag je bij het fors uit de hand lopen van projecten zeggen: Van je fouten moet je leren en volgende keer beter. In Leeuwarden blijkbaar tot in het oneindige. De vraag komt op: Wat moet er allemaal mis gaan voordat de verantwoordelijke politiek daar persoonlijk consequenties aan verbindt. Voor mijn fractie is de maat vol. Wij hebben dat ook vanaf het begin duidelijk gemaakt. Een onderzoek hoe interessant ook, doet aan die politieke verant woordelijkheid niets af. Wij hebben deze voor onze politieke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 5