er precies besloten is en wat er verder gaat gebeuren. Ik heb mijn twijfels of wij daarmee nu zoveel vooruitgang boeken, afgezien van het feit dat het ook een bureaucratische manier is om weer allemaal briefjes te gaan versturen. Mij idee is dat mensen die schriftelijk inspreken altijd schriftelijk een reactie krijgen, dat mensen die tijdens de commissieverga dering inspreken ook tijdens die vergadering kunnen horen wat raadsleden en fracties inbrengen en de voorzitter zou ook nog eens extra kunnen melden wat de conclusie is van de discussie en melden hoe de zaken verder gaan. Als ik eens napraat met mensen die in commissievergaderingen hebben ingesproken, is het bepaald niet zo dat die helemaal in de war naar huis gaan van hoe gaat het nu verder, maar ik praat ook niet met ieder een. Ik denk zelf dat nu wat doen aan die mensen die monde ling inspreken door middel van een briefje meegeven niet de beste manier is om mensen verder te helpen. Ik denk dat wij echt veel meer naar een vernieuwende vorm moeten. De Voorzitter: Ter zake van de notitie heb ik begrepen ook van wethouder De Jong, hij kan het zelf zonodig toelichten, dat er wordt gestreefd om in het voorjaar die notitie gereed te hebben. Op dit moment kunnen wij volstaan met de toezeg ging dat er nu gewerkt wordt aan de notitie en dat u die in het voorjaar 1995 ter behandeling voorgelegd krijgt, waarin inderdaad het karakter van algemene aard zal zijn. Indachtig de discussie die wij in de commissie gevoerd hebben is dit een soort algemene raamverordening waarbinnen een en ander dan blijft passen. Wat betreft het amendement is het zo dat op zichzelf er, zeker ook niet principieel, geen bezwaren bestaan. Het prak tische bezwaar is wel hoe je omgaat met de mondelinge inspre kers. Om het eindverslag als zodanig ook toe te sturen naar de schriftelijke insprekers, overigens gebeurt dat ook wel bij een aantal notities, is op zichzelf geen enkel probleem. Ik vind dat ook een verbetering van de verordening om dat expliciet ook zo op te nemen. Ik blijf even zitten met de vraag hoe u dat precies bedoelt met de mondelinge insprekers bij commissievergaderingen, omdat het daar vaak niet eens gaat om eindverslagen, maar om een ter plekke gedane uiteen zetting van de gevraagde situatie. Mevrouw Tieaersaa: Het is inderdaad zo dat schriftelijke insprekers al vaak een schriftelijke reactie krijgen. Wij vinden dat dat standaard moet worden opgenomen in de procedu re zodat dit ook helder is. Wat mondelinge insprekers betreft zou je daar verschillende vormen voor kunnen kiezen. Wat wij 18 hier bijvoorbeeld voorstellen is om de insprekers een proce durevoorstel mee te geven op de avond van de commissieverga dering zodat voor hen duidelijk is wat er precies met de reactie gaat gebeuren en wanneer het verslag beschikbaar is. Er staat daarom ook in artikel 7.3 van de verordening duide lijk "het verslag wordt ter kennis gebracht". De vorm die je daarvoor kiest kan dus afhangen van de vorm van de inspraak, mondeling c.q. schriftelijk. De Voorzitter: Mag ik het dan zo opvatten dat de amendering als zodanig voluit in de tekst kan worden opgenomen en dat ter zake van mondelinge insprekers het vooral gaat om de helderheid van wanneer komt het eindverslag, waar is het zichtbaar, hoe kunt u er snel beschikking over krijgen, als algemene gedragslijn wat betreft de uitvoering van deze verordening? Dat wil ik u graag toezeggen namens het college. Bij bepaalde beleidsstukken is het namelijk niet altijd zo dat alle schriftelijke insprekers ook rechtstreeks bericht krijgen van: het eindverslag is er en zo kunt u er kennis van nemen. Dat gebeurt bij het merendeel wel, maar er zijn ook een aantal gevallen geweest, zo is uitgezocht, dat dat niet het geval was, dan gaat het alleen om het bestuurlijk ver keer. Om die reden zou het goed zijn om dat toch maar te verhelderen en in de verordening op te nemen, is de ambtelij ke redenering ook geweest toen bekend werd dat dit amendement zou komen Het punt dat overbleef, was hoe je dat doet met die mondelin ge insprekers die niet iets schriftelijk ingebracht hebben. (Mevrouw De Baan: Wat neemt u daar nu van over, want ik begrijp van de CDA-fractie dat zij hen allemaal een brief wil sturen(Mevrouw Tiemersma: De verordening is algemeendaar wordt het amendement in opgenomen en de vorm die je kiest voor de uitwerking is afhankelijk van de inspraak. Schrifte lijke inspraak wordt nu al merendeels schriftelijk op gerea geerd en mondelinge inspraak kan bijvoorbeeld gebeuren met behulp van een procedurevoorstel dat uitgereikt wordt tijdens de commissievergaderingMaar dan voldoe je in ieder geval aan de eis dat het verslag ter kennis wordt gebracht aan de insprekerIk denk dat het amendement zoals dat nu is opge voerd dan overgenomen kan worden en de uitwerking onder andere meegenomen kan worden in de notitieIk heb het nu zo begrepen, dat bij mondelinge insprekers het er vooral om gaat dat tijdens een commissievergadering duidelijk is wanneer er een eindverslag komt, waar dat beschikbaar is en hoe je daar zicht op kunt krijgen. Dat moet door iedere commissievoor zitter, vooral bij mondelinge wisselwerking, zo helder moge lijk duidelijk worden gemaakt en bij voorkeur aan de hand van een eenvoudig procedurevoorstel ter tafel liggen. (Mevrouw 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 10