die goedkope huurwoningen wonen, omdat er ook weer huursubsi die bovenop zit. Dat betekent dat er een marge is van 5.000. Mijn fractie denkt dat het niet zo'n ruime buffer is. Dat houdt heel concreet in dat wij moeten oppassen met het ont trekken van woningen aan de onderkant van de markt. Daarom achten wij het wenselijk goed na te gaan denken over het onttrekken van deze woningen, te meer daar wij geen woningen meer kunnen bouwen voor een huur van f 500,in de maand, dus weg is weg in dit geval. Verder vinden wij dat het gezien dit plan jammer is geweest dat er niet naar alternatieven is gezocht. Het zou wellicht mogelijk zijn geweest bijvoorbeeld de helft van de flat langs de Egelantierstraat te laten staan en te integreren in de bouw van het multi-functionele centrum. Dit omdat deze flats wel degelijk gewild zijn bij jongeren waaronder studenten die dan weer minder op de andere woningsoorten een beroep zullen doen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze maatregelen inves teringen vergen, dan is er gesproken over f 50.000,per woning, maar het mag ook iets minder zijn. Als je dat afzet tegenover f 18.000,als je ze afbreekt, dan is inderdaad een afweging te maken. Die afweging is door Woonservice '94 gemaakt en zij hebben besloten om de woningen te slopen. Wij vinden dat die koopwoningen aan de onderkant van de markt ook weer mogelijkheden bieden, omdat koopwoningen toevoegen doorstroming bevordert, hetgeen aan de onderkant van de markt ook weer ruimte biedt. Dan moet je je in alle redelijkheid wel afvragen of in een wijk als Heechterp woningen van f 160.000,tot f 180.000,zijn te verkopen. Wellicht is het te onderzoeken, zoals mevrouw De Jong ook heeft gezegd, of die woningen ook wat goedkoper kunnen worden. Dan hebben wij ook nog de essentiële voorwaarde dat wij ook inderdaad het flankerend beleid op de hele wijk zullen toe passen, dus dat wij maximale inspanning zullen plegen op het vlak van beheer waarbij in eerste instantie dat beleid in het teken van sociale vernieuwing zal staan. Als wij dat niet doen, kunnen wij het plan gelijk wel naar de prullenbak ver wijzen. Dat is dus een essentiële voorwaarde. De conclusie die wij als D66-fractie hebben getrokken is dat Heechterp een kans moet krijgen en dat dit niet kan zonder afbraak van de genoemde flats. Gezien echter mijn zojuist gepresenteerde cijferoverzicht over de aantallen inwoners die onder de aandachtsgroep vallen, 15.000 waarvan 11.000 huren, en de woningvoorraad die hierop aansluit 16.000, vinden wij dat verdergaande onttrekking van de goedkope woningen aan de 60 markt niet zal kunnen voordat er een grondige analyse is gemaakt naar de toekomstige behoefte naar dit soort woningen. Daarbij zal overigens tevens de vraag aan de orde moeten komen hoe wij in de toekomst deze voorraad sowieso op peil kunnen houden omdat woningen nu eenmaal ook geen maximale levensduur hebben en afbraak niet altijd voorkomen zal kunnen worden. Onze vraag aan de wethouder is of hij onze zorg deelt en of hij voornemens is bijzondere aandacht te gaan geven c.q. te blijven geven aan de woningvoorraad van de goedkope huurwo ningen of wel koopwoningen en dat hij toezegt dat dat ook gaat gebeuren. De hear De Jong: Foarsitter, nei ynearsten reedlik posityf west te hawwen, binne wy, no't de plannen düdlik wurden binne, dit minder wurden. Haaddoelstelling is "het zodanig verbeteren van het woonklimaat dat er weer een positieve woningvraag en binding met de wijk Heechterp ontstaat". It plan bestiet üt trije fases dêr't de sloop van de maisonnet- teflat en de bou fan keapwenten sintraal yn steane en it kostet f 24 miljoen. It plan stuollet op in oantal konstate- arrings: "dichtgetimmerd winkelcentrum, sociaal onveilig, hoge werkloosheid, laag inkomen, hoge mutatiegraad, ontoerei kend beheer, uitgebrand centrum en rommelige entree". Al dizze dingen soene verholpen wurde troch dit plan fan keal- slach en weropbou. Yn üs eagen is dit net neadich. In soad gebreken dy't ik saniis oplezen haw, hat alles te meitsjen mei de minne steat fan ünderhald fan de gebouwen. Wêrom de gebouwen net opknappe mei dêrby in opknapbeurt foar de hiele wyk? De renovaasje hoecht hielendal net sa mal as de wenning- bouferiening dat sjocht, it kin sober dochs goed, mear freeg- je de bewenners ek net. In oare oarsaak fan de ferpaupering is it slach minsken dat yn'e wyk wennet, in soad studinten, allochtonen en minsken mei in ütkearing dy't betelbere wenromte hawwe wolle wenje dêrIt slopen fan in tal flats mei dêrby it fuortjeien fan in tal bewenners, minsken dy't betelbere wenromte hawwe wolle, minsken mei in ütkearing, dy't faak minder te besteden hawwe, is gjin oplossing foar sosjale problemen. Wêr moatte sy dan hinne? Der binne in bytsje betelbere leechsteande alternativen. Jo krijge ferpleatsing fan problemen, studinten bygelyks sille noch mear yn'e hannen fan hüskemelkers reits- je. Sosjale prolemen yn'e wyk wurde troch dit plan net struk- tureel oanpakt, it is mear in fersprieding fan problemen sadat it minder opfalt. De wyk hat sterke punten, ik lês: "Betaalbare woningen in bezit van één eigenaar, veel woningen een vrij uitzicht, veel groen en water, dicht bij centrum, sportvoorzieningen en scholen". Litte wy dizze punten ütbuite 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 31