opknappen met alle consequenties in huurstijging en dan is het nog maar de vraag of die flats dan even interessant zijn voor de doelgroep. Wij stellen dat wel degelijk de woning markt van Leeuwarden in de gelukkige situatie verkeert dat zij een relatief grote voorraad goedkope woningen heeft. De rekensommen die hier vanavond gemaakt zijn gaan voorbij aan het feit dat wij nog steeds proberen via doorstroming ruimte te creëren aan de onderzijde van de markt en dat het natuur lijk niet zo is dat voor de 11.000 of 16.000 studenten sim pelweg even veel woningen beschikbaar moeten zijn. Het zal u bekend zijn dat nogal wat studenten en jongeren samen gebruik maken van een woning, dat betekent dat als je dat doorrekent de potentiële voorraad veel groter is dan het feitelijk gebruiken van die groep. Ik wil een voorbeeld geven. Wij hebben een nieuw woningtoewijzingsysteem, dat betekent dat er een nieuwe definiëring is met betrekking tot het aantal urgenten. In het systeem zoals dat nu is hebben wij, in tegenstelling tot het beeld dat wordt opgeroepen, zijn in deze gemeente nog 36 urgenten, met andere woorden die 5.000 die op de lijst staan behoren absoluut niet tot die catego rie. Iedereen komt op korte termijn aan de bak en krijgt een passende woning. Vanaf het begin van het wijksignaleringssysteem en ook de uitslag van het laatste kwartaal geeft aan dat de complexen maisonnettes aan de onderkant van de markt functioneren, dat de doorstroming daar gigantisch groot is en dus de kwetsbaar heid van deze complexen buitengemeen groot is. Ik denk dat wij in ons woningmarktplan, dat wij binnenkort ter discussie krijgen, wat zeker niet alleen betrekking heeft op de nieuwbouw maar ook op het beheer van de woningvoorraad, uitgebreid over de toekomstige gewenste woningvoorraad in Leeuwarden kunnen gaan praten met elkaar. Die toezegging is feitelijk hierbij gedaan. Ik verzet mij tegen het beeld dat naar voren wordt gebracht door de heer Beers als zou er niet goed overlegd zijn met de betrokken bewoners. In de eerste plaats hebben de bewoners een aantal jaren in de projectgroep gefunctioneerd, ook de wijkorganisatie heeft van het begin af aan meegedraaid en de mening daarvan is u bekend. Ik wil toch vaststellen dat Woonservice '94 per flat geprobeerd heeft om bewonerscommis sies steeds te interesseren voor de voortgang van dit pro ject. Men is daar niet in geslaagd, maar dat is wat anders dan het beeld neer te zetten van wij zijn er weer eens niet in geslaagd om de bewoners te betrekken bij de plannen. Ik durf de stelling aan dat het hier heel nadrukkelijk wel aan de orde is geweest en dat het dan niet aangaat, mevrouw De Jong heeft dat terecht aangegeven op grond van op zichzelf 64 een begrijpelijk argument van mogen wij wat meer verhuiskos tensubsidie hebben, om dan het beeld neer te zetten alsof wij niet serieus geprobeerd hebben met hen tot afspraken en plannen te komen. Goede voorlichting is nodig, daar ben ik het volstrekt mee eens, of Hulp en Welzijn daar de eerst aangewezen organisatie voor is ga ik nu niet over spreken. Dat laat onverlet dat hun bijdrage in het proces in deze wijk als positief wordt erva ren. Of zij nu de groep zijn die het beste geëquipeerd zijn om die voorlichting te doen, komen wij nog wel eens over te spreken. De financiële risico's in de richting van de projectontwikke laars. Het is inderdaad de bedoeling dat de projectontwikke laar het financiële risico gaat lopen. Dat is althans de opzet. Op het moment dat de projectontwikkelaar zegt - dat is ook de redenatie geweest in de commissie - er is voor koopwo ningen ten behoeve van doorstroming binnen de wijk geen markt, dan zullen wij dit opnieuw moeten bekijken, maar het uitgangspunt is, dat zal u duidelijk zijn, dat de risico's van de koopwoningen voor rekening van de markt is. Onderdeel van het creëren van een koopmarkt, het beeld daar van, kan zijn strategisch verkopen van een aantal huurwo ningen, zeker niet de 192 in zijn totaliteit. Je zal heel gericht in de markt moeten bekijken wat voor de kwaliteit van de wijk het beste is en hoeveel je gaat verkopen en ook op welke lokatie je dat gaat doen. Ik heb al een aantal vragen van mevrouw De Jong beantwoord. Het is natuurlijk de bedoeling dat wanneer het gaat om het verhuizen van degenen die nu in de flats wonen die gesloopt gaan worden, dat daar een zorgvuldig traject op wordt gezet. Het is niet de eerste keer dat wij dit doen. Samen met de corporatie zal daar een traject voor worden uitgezet, zal er gezocht worden naar passende woningen. Wij hebben de stellige indruk dat ons dat moet lukken. De benadering is geweest dat wij moeten zien te komen tot een doorstromingstraject, een strategisch nieuwbouwbeleid in dit type naoorlogse wijken, dat gekenmerkt wordt door een heel eenzijdig woningbestand. In feite is gezegd dat elk type woning daar feitelijk zou moeten zijn, dus van de goedkoopste koopwoning tot de duurste, zij het dat het niet aannemelijk is dat de duurste koopwoningen van een aantal tonnen in die wijk nu zo onmiddellijk in de markttechnische logica ligt. Het beeld van mevrouw De Jong is in feite ons beeld, de veronderstelling is dat je voor f 140.000,waarschijnlijk niet die kwaliteit goedkope koopwoningen kunt krijgen die gewenst is. Maar de doelstelling is duidelijk, proberen om te komen naar goedkope koopwoningen en zodanig dat voor zoveel 65

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 33