zouden doen. Het kan wel zoals het nu gebeurd is door de PAL/GL-fractie, maar het kan meer body krijgen als het eerst in de commissie wordt behandeld. Ik wil van het voorstel zeggen dat ik er wel mee in kan stemmen, hoewel ik hoop dat wij in de commissie tot een goede invulling kunnen komen van de criteria waarmee wij deze gelden effectief kunnen gaan besteden. Ik neem een beetje een ander standpunt in dan de andere fracties tot nu toe. Vaak is het zo dat als wij met initiatiefvoorstellen komen, dan moeten wij die dekking ook op het kleed zien te krijgen. Nu hebben wij een keer wat middelen en willen wij een voorstel ontwikkelen en dreigt dat even afgeschoten te worden. Dat zou ik heel jammer vinden, maar misschien dat wij het naar een commissievergadering toe kunnen tillen en er dan gezamenlijk uit kunnen komen, maar ik wil het voorstel als zodanig nu ook wel steunen. De hear De Jong: Myn ferhaal komt yn feite del op wat de D66- fraksje ferwurde hat, wy slute üs derby oan. Litte wy dit meinimme nei de kommisje sa as de CDA-fraksje ek foarsteld hat De heer De Jong (weth.): De interpellatie die aangevraagd is door de PAL/GroenLinks-fractie is in feite een vervolg op een aantal standpunten die de fractie heeft ingenomen tijdens de algemene beschouwingen. Ik heb ze toen uitgedaagd namens het college om daar op korte termijn op terug te komen. Wat dat betreft is het een consistent beleid dat vanavond dit voor stel voorligt. Ik heb er behoefte aan om dat vooraf te mel den. Waar het om gaat vanavond is uiteindelijk dat men een voorstel wil met betrekking tot de gelden die over zijn uit de projectenpot etnische groepen. Terecht zegt mevrouw De Bruin dat het gaat om f 37.000, in het voorstel van de PAL/GL-fractie staat nog een bedrag van f 77.000,Terecht wordt gezegd dat het een flink bedrag is dat nog openstaat. Wij hebben bij de actualisatie van de rapportage subsidiebe leid abusievelijk niet genoemd dat van het bedrag van f 77.000,nog een bedrag van f 40.000,af moest ten behoeve van het Bureau Nieuwkomers Leeuwarden. Dat vervult, zoals u wellicht weet, ook een belangrijke functie in de integratie van mensen die naar deze samenleving in Leeuwarden toekomen. Het is ook duidelijk dat de gemeente een aantal jaren geleden heeft gemeend het gemeentelijk discriminatiemeldpunt in te moeten stellen. Daarvan wordt gezegd dat het een passieve functie heeft. Ik heb daar toch wat bezwaar tegen. Ik denk dat het meldpunt zeker niet passief is. Wij hebben hier in de 74 raad meermalen vastgesteld dat het meldpunt een signalerende functie heeft, een bemiddelende functie en zelfs een voor beeldfunctie. Als ik kijk naar de resultaten die het meldpunt boekt en dat komt niet zozeer in de openbaarheid, maar dat gebeurt veel meer in stilte waar het werk goed zijn gang kan gaan, dan denk ik dat wij, gezien de rapportages die wij voorleggen aan de raad, daar heel goed mee bezig zijn. Concreet, wat er nu voorgesteld wordt door de PAL/GroenLinks- fractie is het volgende: men wil nu vast dat overschot be schikbaar stellen, criteria zijn nog niet ontwikkeld. Ik ben het op zich met de heer Terpstra, mevrouw Schaafsma en de heer Van Olffen eens dat het te vroeg is om daar nu defini tieve uitspraken over te doen. Ik wijs er ook op dat het goed is om met name wat betreft 1995 vanuit de projecten etnische groepen een heel actief beleid te voeren om dat geld op te maken, want daar is het voor. Daar zijn hele goede projecten voor te verzinnen. Het voorstel om het te storten in een fonds, daar heb ik wat problemen mee. Wij hebben met elkaar in deze raad ook de af spraak gemaakt dat wij zo weinig mogelijk fondsen in het leven zouden roepen omdat je dan het gerede risico loopt dat je een aantal stuwmeren gaat creëren. Daar zijn wij op zich niet voor. De opmerking die gemaakt is door mevrouw Schaafsma, als er bijzondere initiatieven zijn waarvan het college vindt en waarvan de raad vindt dat ze gehonoreerd moeten worden, dan heb je in subsidieverordeningen altijd een ontsnappingsclau sule waarin staat dat het college van b. en w. af kan wijken van de gangbare criteria. Dat gezegd hebbende lijkt het mij verstandig om, gehoord hebbende de discussie die hier vanavond in de raad gevoerd is, in de Commissie Welzijn een discussie te gaan voeren over hoe het verder zou moeten met het anti-racismebeleid. Ik denk dat dat dan het karakter moet hebben van een brainstormende discussie. Mijn voorstel aan de raad zou zijn om het voorstel van de PAL/GroenLinks-fractie, waarvan ik zeg dat het op dit ogenblik wat het college betreft nog niet aan de orde is, maar de raad moet daar vanavond een uitspraak over doen, in de commissie terug te laten komen. Materieel gaat het, hoe je het ook wendt of keert, als je extra middelen beschikbaar wilt stellen, uiteindelijk om nieuw beleid. Terecht is opge merkt dat dit college een krachtig anti-discriminatiebeleid moet voeren, dat staat in het Collegeprogramma, dat staat ook in de nota Hoofdlijnen. Wij gaan ervan uit dat de collegepe riode vier jaar duurt en dat er genoeg mogelijkheden komen om in de loop van deze periode samen met de raad daar goede invulling aan te geven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 38