De heer Bilker (weth.Voorzitter, ik neem aan dat het gaat om mijn opstelling in het algemeen bestuur. Er zijn toch een paar aspecten waar ik iets over moet vermel den. U weet dat er sinds maart sprake is van het huidige interim-management en dat er tegelijkertijd een ontslagproce dure loopt tegen de huidige directeur van OLAF en de rechter, die recentelijk het OLAF in het gelijk heeft gesteld wat betreft die ontslagprocedure. Maar het OLAF heeft natuurlijk wel rekening te houden met eventuele beroepsmogelijkheden, dus is de zaak als zodanig nog niet afgesloten. Het tweede is dat OLAF in een opbouwfase verkeert. U weet dat sinds 17 december vorig jaar er een fors aantal besluiten genomen is waarin sprake is van die opbouwfase, waarin sprake is van sanering van het een en ander. Er is dan nu wel sprake van een relatieve rust, maar er zijn intern nog een heleboel zaken die op orde gesteld moeten worden. Er moet veel meer gebeuren dan voor het oog nu lijkt te gebeuren. Om een voor beeld te noemen, er liggen nogal wat contracten die omgebouwd moeten worden. Er ligt dus veel werk voor het huidige manage ment Een derde opmerking is dat er in het afgelopen jaar aan externe adviezen, externe bureaus en externe werkzaamheden voor meer dan f 2 miljoen is besteed. Daar wil het OLAF vanaf, dat moet drastisch naar beneden. Een van die middelen om dat drastisch naar beneden te krijgen is het huidige management. Dat betekent ook dat intern de organisatie aange past moet worden. Daar is men mee bezig. Een vierde opmerking, dat is eigenlijk de belangrijkste, is dat de positie van het OLAF sinds het interim-management in het Noordelijk Afvaloverleg Orgaan en in het geheel van de afvalwereld aanzienlijk is verbeterd. Er staan enorme belan gen op het spel. OlAf heeft weer een positie in dat geheel gekregen. Je zou kunnen zeggen: er is leergeld betaald vanuit het verleden. Dat is ook duidelijk de inzet van het algemeen bestuur geweest. Vandaar ook de kwaliteit en het niveau dat het OLAF wil handhaven met het huidige management. Er is afgelopen vrijdag in het algemeen bestuur toen dit voorstel aan de orde was het volgende besloten: dit zal inderdaad aangegaan worden voor de periode van een jaar, want als er sprake is van opvolging van de huidige directeur dan kun je berekenen dat dat in ieder geval binnen een half jaar niet te doen is. Je zult een profiel moeten hebben, zaken zullen moeten worden afgehandeld, je spreekt al gauw over hoog kwalificeerde kandidaten. Dus kost dit wat langer tijd, althans het OLAF wil daar tijd voor nemen. Dan zijn wij toch al gauw een jaar verder, gezien de aspecten die ik net noem 8 de. Er is besloten dat in redelijkheid op korte termijn dezelfde duidelijkheid moet komen omtrent de invulling van het directeurschap. Tot slot, de opstelling van mij is geweest dat ik hier, gezien ook de argumenten die ik net naar voren bracht, ak koord mee ben gegaan. Het gaat ook nog om het inhuren van een bureau met twee personen, dus al met al moet je hier duide lijk stellen dat de kost voor de baat gaat en dat is, zo vind ik zelf, sinds 17 december ook al gebleken. De hear De Jong: Net allinne Stedskantoar en Harmonie, mar ek it OLAF is in slokop wat jild oanbelanget. Is it net de mislearre technyk, dan binne it wol de bestjoerdersMei oare wurden, kollega Visser hat de fraach foar myn noas weikaapt en de beantwurding is al dien. De heer Brinks: Voorzitter, niet alleen de PAL/GL-fractie zal overvallen zijn door de mededelingen in de pers over de over schrijding van f 8 miljoen van het bouwbudget van de Harmo nie, ik denk dat iedereen daar wel door overvallen is. Inmid dels wordt ontkend dat een en ander bevestigd is door wethou der Timmermans. Ons is op dit moment in ieder geval onduide lijk wat er nu werkelijk aan de hand is. Vandaar de volgende vragen: 1. Wat heeft de wethouder gezegd en specifiek bij Omrop Fryslan? Ik heb het niet gehoord, maar er worden ver schillende dingen over gezegd. 2. Is deze tegenvaller nu wel of niet f 8 miljoen? 3. Is die tegenvaller geheel te wijten aan een overschrij ding van het bouwbudget of heeft een deel ook betrekking op de vertraging in de oplevering en hoe ligt dat dan met die verschillende delen? 4. In de pers wordt gesuggereerd dat er extra opdrachten zijn gegeven en dat tijdens het proces aanpassingen en verbeteringen zijn aangebracht. In het algemeen levert dat extra uitgaven op. Is dat bij de bouw van de Harmo nie ook gebeurd? 5. Bij het budget van het Stadskantoor is een onderscheid gemaakt tussen de overschrijdingen van het bouwbudget en de arbitrage. Is de wethouder bereid om aanstaande don derdag in de openbare vergadering van de Commissie Wel zijn de nu bekende overschrijdingen van het bouwbudget te bespreken? 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1994 | | pagina 5