voor het werk van betrokken instellingen in de commissie te behandelen. Wij willen daarin echter iets verder gaan dan de tekst zoals die nu in de raadsbrief staat. Alle zaken die van belang zijn voor het vaststellen van een contract, met andere woorden de onderhandelingsruimte, worden wat mijn fractie betreft in de commissie besproken en vastgelegd in het ver slag. Aan de hand hiervan is het voor het college duidelijk hoe zij de contractbesprekingen in kan gaan. Mocht tijdens de onderhandelingen blijken dat zij buiten de vastgestelde kaders moet gaan, dan gaat het college terug naar de com missie. Is dat niet het geval, dan sluit zij het contract met de desbetreffende instelling. De concept-contracten hoeven wat ons betreft niet eerst in de commissie besproken te worden. Achteraf krijgt de commissie ter informatie de defi nitieve contracten. Afhankelijk van het antwoord van de wethouder op mijn opmer kingen over de afhandeling van de subsidiecontracten zal ik in tweede termijn mijn definitieve standpunt innemen. De heer Feddeaa: Na de zeer uitgebreide evaluatie te hebben doorgenomen en vooral de bijlagen, moet je toch wel even afstand nemen om de zaak goed op je in te laten werken en alles goed op een rij te zetten. Maar het gevoel dat de WD- fractie ook in de commissievergadering heeft uitgesproken en vooral het voorbehoud op het punt mandatering is nu ook voor ons nog de grootste zorg. Ik kom daar zo op terug. Eerst het Fonds Cultuur. Heb ik het goed begrepen van de wethouder dat de structurele subsidiebijdrage 20% gekort wordt en vervolgens dat de Stichting Hothouse Redbad, Ooie vaar en Opzet hun structurele deel behouden en dat deze vervolgens een aanvraag kunnen indienen voor een extra flexi bel deel, ten miste als het project voldoet aan de criteria? Hierop wil mijn fractie graag nog eenmaal duidelijk een antwoord Vervolgens, kan de wethouder mij vertellen wat de criteria waren om een adviesgroep Cultuur in te stellen? De mandatering. Datgene wat de CDA-fractie voorstelt is onzes inziens overbo dig, want naar ons idee kan of moet dat sowieso. Wanneer je niet met de omschrijving uitkomt of met datgene waar je in het contract een mandaat voor hebt, dat je zegt dit is een afwijking, hier moet je mee terug naar de commissie. Dat blijft sowieso, ten minste als je afwijkt van de criteria en de budgetomschrijving. In dat geval dus altijd terug naar de commissie. Daarom voelen wij veel voor het voorstel van de PvdA-fractie, dat is helder en duidelijk, met een duidelijke 38 afspraak "niet op alle slakken zout", vertrouw daarop. Als het contract goed is geen discussie. Maar de inzagemogelijk heid voor de commissie heeft ten opzichte van de kwaliteits- rust, het rijpen, ook nog enige tijd. Dat is de periode dat in de Leeskamer wellicht alle partijen er nog even naar kunnen zien. Daar is wat ons betreft niets op tegen. Het mag niet uitgelegd worden als dat het een voorstel is waar wij van zouden zeggen, hier spreekt wantrouwen uit. Nogmaals, voorzitter, het voorstel dat de PvdA-fractie heeft gedaan is ons zeer sympathiek. Wij zullen dit steunen. De hear D® Jong: Foarsitter, wy kinne üs yn it algemien fine yn de konklüzjes fan it evaluaasjerapport en de oanbefelings dy't it jout. Wy binne kontent mei it opskowen fan it oantal subsydzjeferoardnings mei derby oanskerpe kriteria dy't mear düdlikheid en helderheid jouwe. It is bekind dat wy net poche fan in subsydzjeferoardning Mondiaal belied en Emansipaasje- aktiviteiten, ek it systeem fan ynkommmenófhinklike bydrage oan it pjutteboartersplakwurk soe yn üs eagen oars moatte. Mar wy akseptearje dat de mearderheid dat oars sjocht. Twa punten ferstjinje bysündere oandacht, de delegaasje fan it öfsluten fan subsydzjekontrakten oan b. en w. en it Füns Kultuer Wat it earste oanbelanget sieten wy wat yn twastriid. Oan de iene kant moat je as polityk ranefoarwaarden en prioriteiten skeppe dy't b. en w. dan oppikke. Yntensivere belutsenheid soe ut effisjinsje-oerwegings net goed wêze. Oan de oare kant sjogge wy problemen mei produktdefiniearring en wolle wy wol feeling hAlde mei wat der allegear öfsluten wurdt, foaral as maatskiplike effekten oan'e oarder binne. Fandêr dat wy üs wol wat fine kinne yn it foarstel fan de PvdA-fraksje dat in soarte fan kompromis is, mar dan wol binnen bepaalde ranne- foarwaarden, de hichte fan it bedrach, allinne nei grutte lijnen sjen en dat soarte dingen. It Füns Kultuer. Nei de ütlis fan de wethalder tidens de kommisjegearkomste kinne wy üs hjir wol yn fine. De amteuristyske keunstbeoefe- ning, mar ek ynstlnsjes dy't har plak mear as fertsjinne hawwe yn de Ljouwerter kultuer soene net ferjitten wurde. Spitigernóch is it jild dat te ferdielen is wat minder wur- den, mar dat is wêr't wy üs by dellizze moatte. De advysgroep kultuer is in nij fenomeen. In oantal minsken dy't de wethal der advisearret oer yntsjinne subsydzje-oanfragen. No't subsydzjeferliening hieltyd fleksibeler wurdt, wurdt dizze klub minsken ek wichtiger. Spitigernóch hawwe wy as ried gjin idee fan wa't yn dy kommisje sit en watfoar dissiplines sy 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 20