fertsjintwurdigje. It antwurd fan de wethalder yn de kommisje op in fraach dêrnei wie wat faach. Us foarstel is dan ek de leden fan de kommisje, dy't foar in grut part it kulturele byld fan Ljouwert bepale sille yn de takomst, troch de ried te beneamen. Dêrom haw ik hjir de folgjende moasje: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 januari 1995; besluit dat de leden van de adviesgroep cultuur uit ver schillende geledingen van de Leeuwarder maat schappij afkomstig zijn; - dat de leden van de adviesgroep cultuur benoemd worden door de raad; en gaat over tot de orde van de dag" (De Voorzitter: De motie maakt onderdeel uit van de beraad slagingen. De heer Gros: Mijnheer de voorzitter, ik zou willen beginnen met het uitdelen van een compliment aan de opstellers van het Evaluatierapport. Kort samengevat, een heldere analyse, goed geschreven en nuttige aanbevelingen en conclusies. In de commissievergadering van 22 december j.l. zijn door de diver se partijen vragen gesteld omtrent de delegatie en mandate ring betreffende het afsluiten van subsidiecontracten. Wij zijn het eens met het adagium "de raad dient te besturen op hoofdlijnen, dan wel politieke sturing op afstand". De be voegdheid tot het afsluiten van subsidiecontracten ligt bij het college van b. en w. en hieraan willen wij vasthouden. Een correctie achteraf van een eenmaal gesloten subsidiecon tract door de raad of commissie lijkt mij bestuurlijk niet verstandig. Tevens ondergraaft deze mogelijkheid van correc tie de onderhandelingspositie van het college, het doet afbreuk aan de gelijkwaardigheid van de contractpartijen. Problemen in het verleden zijn niet maatgevend voor de toe komst De heer Graving: Voorzitter, ook voor mijn fractie geldt dat er in het hele welzijnsbeleid een aantal onderdelen zitten, dat zal u bekend zijn, die niet onze prioriteit hebben, maar dat is op dit moment niet in eerste instantie aan de orde, het gaat er nu om of wij met de subsidieregelingen zoals die nu voorliggen kunnen instemmen. Dat kunnen wij in grote lijnen wel. Over de mandatering zou ik ook heel kort kunnen zijn. Ik kan 40 mij volledig aansluiten bij wat mevrouw Dikken daarover naar voren heeft gebracht als het gaat om wat de functie van de raad zou kunnen zijn in het geval er een concept-contract ligt. Ik denk dat het juist in de experimentele fase van groot belang is dat ook de raad nog kan verifiëren of de afspraken die in de commissie gemaakt zijn voldoende verwoord zijn. Dat is niet een kwestie van wantrouwen, maar als het gaat om onderhandelingen is het altijd een kwestie van geven en nemen en bij een dergelijke situatie kan het voorkomen dat accenten anders komen te liggen dan dat die in de commissie bedoeld zijn geweest. Om dan naderhand niet voor verrassingen te komen te staan, lijkt het mij verstandig om de optie te kiezen dat de contracten pas definitief worden nadat zij ter inzage hebben gelegen en niet aan de agenda van een commis sievergadering Welzijn zijn toegevoegd. Ik kan het standpunt van de PvdA-fractie, zoals dat ook door andere fracties hier is verwoord, van harte ondersteunen. Mevrouw De Bruin: Voorzitter, de fractie van PAL/GroenLinks kan zich vinden in de conclusies en aanbevelingen zoals die verbonden worden aan de evaluatie deregulering subsidiebe leid. Grote moeite hebben wij echter met datgene wat in de raadsbrief gesteld wordt over het Fonds Cultuur en de Subsi dieverordening van het Fonds Cultuur. Wij hebben de indruk dat de wethouder in een eerder stadium aangegeven heeft dat hij een Fonds Cultuur voor ogen heeft waaruit alleen het Filmfestival, Straatfestival en het Middelzeejazzfestival structureel gesubsidieerd worden. Deze opzet betekent dat clubs zoals de Opzet, de Ooievaar en Hothouse Redbad geen garantiesubsidie meer krijgen. Voor de fractie van PAL/Groen Links zijn eerdergenoemde clubs van groot belang voor het culturele klimaat in Leeuwarden, juist omdat zij zo vernieu wend zijn. Wij zijn van mening dat deze clubs structureel subsidie dienen te krijgen. De wethouder heeft de afgelopen maanden ook meerdere malen de wens geuit om binnen het Fonds Cultuur flexibele middelen te creëren. De reden hiervoor was dat op de totale cultuurbegroting van zo'n f 10 miljoen het niet zo mag zijn dat geen vrij besteedbare middelen beschik baar zijn. Dit zijn wij helemaal met de wethouder eens. Dat deze middelen echter uit het minimale budget van het Fonds Cultuur moeten komen bevreemdt ons. Wanneer je binnen deze beperkte middelen ook nog eens flexibele middelen wilt cre- eren, verdeel dit dan gelijkelijk over alle subsidies die verstrekt worden aan theatervoorzieningen. In plaats van 20% binnen het Fonds Cultuur kun je dan volstaan met 3 tot 5%. Het argument in de raadsbrief dat organisaties als Hothouse, Ooievaar en Opzet 20% gekort worden in 1995 enkel om daar al vast aan te wennen vinden wij "kul". 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 21