hebben wel gekozen voor mandatering en de ondertekenaars van de motie kiezen daar blijkbaar niet voor, dat lijkt mij duidelijk. (Mevrouw Dikken: Wij kiezen wel voor mandatering maar wij kiezen ook voor goede contracten.) Mandatering is dat het college verantwoordelijk blijft voor het afsluiten van contracten. (Mevrouw Dikken: Ook in de motie staat heel duidelijk dat wij daar voor kiezen, alleen de weg daar naar toe kiezen wij voor wat andere dingen.) Maar dan kun je dat nooit mandateren. Het lijkt mij helder, ik heb gezegd wat ons betreft is mandateren dat het college verantwoordelijk is voor het afsluiten van de contracten en dat blijft zij tot het eind toe. Op het moment dat je zegt, mochten wij het er eventueel niet mee eens zijn, dan moet het terug naar de commissie, dan wordt het niet meer gemandateerd naar het college. Dat is wat mij betreft heel helder, wij kunnen niet akkoord gaan met de motie. (De Voorzitter: Mag ik voor de duidelijkheid vragen of de motie waarin zij spreekt dat het contract geagendeerd kan worden op initiatief van een indivi dueel of een aantal commissieleden onverlet is de gemanda teerde bestuursvorm, dat het dus uitsluitend slaat op een wisselwerking contact met het college in termen van een fiattering of een controleren op afstand, waarna wel of niet kritiek wordt geuit, maar dat het uiteindelijk qua bestuurs- kolom een gemandateerde bevoegdheid van b. en w. blijft. Ook het college heeft er behoefte aan dat nu even te weten.) Ik lees de motie zoals die hier voor mij ligt en wij hebben er geen behoefte aan dat het concept-contract terugkomt in de commissie als mensen dat willen. Het college is er voor verantwoordelijk en dat is wat ons betreft duidelijk. Wij gaan niet akkoord met de motie. (Mevrouw Dikken: Alsof zij dan niet verantwoordelijk iB, dat vind ik zo raar. Er wordt hier een tegenstelling gecreëerd die er niet is. Wij blijven dat ook overeind houden, alleen wij zeggen: mocht het zo zijn dat wij het niet eens zijn met het concept-contract dan kunnen wij dat nog agenderen. De heer Feddema: Ik denk dat hier bijna een Babylonische spraakverwarring heerst, ten minste als je het laatste ge deelte hoort. Voor ons is het in ieder geval duidelijk dat wij toch de motie, zoals voorgelezen door mevrouw Dikken, zullen steunen. Wat betreft de motie van de NLP denken wij dat het op dit moment niet aan de orde is om daar een uitspraak over te doen. Wij vertrouwen erop dat er een goede keuze door het college zal worden gemaakt. 48 De heer Gros: Mijnheer de voorzitter, ik zal eerst even ingaan op de motie van de NLP. Gelet op het antwoord van wethouder Timmermans lijkt mij deze motie overbodig, wij zullen die dan ook niet steunen. Wat de motie van de PvdA betreft zal het geen verbazing wekken dat wij ook deze motie niet kunnen steunen. Hierbij spelen de volgende argumenten een rol: Wij hechten op zich zeer groot belang aan de terugkoppeling in het proces van de totstandkoming van een concept-overeen komst, maar is die overeenkomst eenmaal gesloten, dan heeft de commissie dan wel de raad geen invloed meer op deze be sluitvorming. Het gaat om de terugkoppeling in de voorfase tot de totstandkoming, is de overeenkomst eenmaal gesloten dan kan achteraf de commissie niet meer ingrijpen. (De heer Van Olffen: Het gaat om eventuele interpretatieverschillen vastgesteld door de commissie of door de raad waar een inter pretatiediscussie kan ontstaan of het voorliggende contract voldoet aan een aantal kriteria. Als daar interpretatiever schillen kunnen ontstaan dat de commissie c.q. de raad in vloed heeft om die criteria aan te scherpenDat is er aan de hand, meer niet en dat heeft niets te maken met of je al of tegen mandatering bent.) De hear De Jong: Wat de moasje fan de PvdA-fraksje oanbelan- get wachtsje wy noch even it antwurd fan de wethalder óf. Wat üs eigen moasje oanbelanget is it üs noch hieltyd wat mistich hoe't de gearstalling plak fynt. De wethalder hat al de dingen opneamd dy't hy ek yn kommisjeferban opneamd hat. Nij hearde ik dat de gearstalling yn de rin fan de tiid wiziget, dat wist ik noch net. Mar wy wite gjin inkele pros- eduere fan wannear as it wêze sil en wat dan ek. Der wurdt ek niks sein oer hoe't je oan dy nammen komme, watfoar deskun— dichheid se hawwe. It is aardich om eigen adviseurs te kie zen, mar de këns is dan oanwêzich dat je hearre wat je hearre wolle. As ik sa om my hinne hear, dan hat üs moasje net folie steun. Wij soene genoegen nimme wolle mei de tasizzing fan de wethalder om üs de nammen earst foar te lizzen yn kommisje- ferban, mei dêrby de achtergrün fan dizze minsken. Mevrouw De Bruin: Naar mijn stellige indruk hebben wij nooit in de commissie het besluit genomen dat de discussie over produktdefiniëring in beslotenheid plaats zou moeten vinden. Ik kan mij juist voorstellen dat een discussie over produkt- definiëring wel in openbaarheid plaats kan vinden en dat een discussie over de onderhandelingsruimte in beslotenheid plaats vindt. Maar produktdefiniëring zou best in openbaar heid kunnen plaatsvinden. 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 25