kens bij het aanleggen van de Hempensermeer zelf. Er is nu sprake van het bouwen van een brug van 12,5 meter hoog, een brug zo hoog als die bij het Tjeukemeer, bijna twee keer zo hoog als de bestaande brug over het Langdeel. Een brug van 12,5 meter betekent zonder meer een aantasting van het land schap. Een brug van 12,5 meter hoog blijkt nodig als je zo'n 75 80% van de schepen er onderdoor wilt laten varen. De Langdeelbrug is 7,5 meter hoog en laat maar 50% van de sche pen door. Voor de werf in Warten zou een brug van 8,5 meter hoogte voldoende zijn om hun schepen door te laten varen, zo hebben wij ons laten inlichten. Een vraag van onze kant is, hoeveel tijd er is voordat tot definitieve besluitvorming wordt overgegaan, want deze brug vraagt namelijk om een nader onderzoek. Moet hij er wel komen van die afmeting, als de toekomst van de Hempensermeerpolder op het spel staat? Er zou onderzocht kunnen worden of als er dan wel een 12,5 meter hoge brug moet komen, er een pijler- brug kan komen. Maar wij vragen ons dan af wat de kosten zijn vergeleken met de brug en een aquaduct in de plannen. Dan de reacties van de kanaalbewoners uit Aldlan. Zij tekenen bezwaar aan tegen de flatbebouwing aan de andere kant van het kanaal. Het betreft acht flats van drie bouwla gen, zo hoog als een eengezinswoning met twee verdiepingen. De flats zullen haaks op het water worden gebouwd op een afstand van honderd meter van de bestaande bebouwing in Aldlan. Natuurlijk is het vervelend dat je niet meer een onbelemmerd uitzicht hebt, maar wij vinden de voorgestelde bebouwing niet zo bezwaarlijk dat wij dit zouden afkeuren. Wij vinden het belangrijk om de Froskepölle te betrekken bij en te integreren in het geheel. Tot slot, is er al nagedacht over een definitieve naam van het plan? De hear De Jong: Foarsitter, doe't wy it plan Himpens-Tearns foar it earst seagen like dit üs net in gek plan, in soad bosk, wetter, ferskate bebouwing en in akwadukt, fansels yn goed oerlis mei de minsken dy't yn dat gebiet wenje. Spiti- gernöch wurdt it plan hieltyd mear ütklaaid, gjin akwadukt, gjin Himpensermar en gjin eilantsjes. It plan hat finansjele ünwissichheden, twa foarbylden: it bouryp meitsjen fan sa'n ferskaat gebiet soe f 65,5 miljoen kostje, ha'k lézen, mar mei wat tsjinfallers tikke de miljoenen gau oan. Wa seit dat in gemiddelde priis fan in dikke f 150,de fjouwerkante meter goed ferkeapber is. It kin tsjinfalle, ek al binne de foarütsichten no aardich goed. Kin de wethalder üs mear sizze 14 wat de finansjele risiko's foar de gemeente binne fan dit plan as dit net rint sa as wy dat wolle? Miskien kinne jo yn jo antwurd it aspekt fasearring meinimme. In twadde punt is de nammejouwing, de PvdA-fraksje hat it der ek al oer han. Ik wit net oft dit al it momimt is om dit al te behanneljen, mar wy wolle fan de namme Suderburen öf. It is diels Frysk, diels Nederlénsk. Us foarstel is om kwa namme de nije wentebou tafalle te litten oan de doarpen Himpens- Tearns, wat dan ek op de buorden stean moat. De wentebou wurdt planologisch in wyk fan Ljouwert, mar yn namme heart it by it dan fernijde doarp Himpens-Tearns. It fersyk is dan ek om de nammejouwing ynkoarten yn kommisjeferban oan de oarder te stellen en us foarstel dér yn mei te nimmen. Mevrouw Inberg: Mijnheer de voorzitter, hoewel wij het plan Hempens-Teerns op zich heel mooi vinden, moeten wij toch constateren dat een aantal punten nog onduidelijk zijn en dat de besluitvorming hierover enigszins rommelig is geweest. De commissie heeft indertijd het ontwerp-beleidsvoornemen niet ter advisering voorgelegd gekregen, zoals nogmaals wordt bevestigd in het erratum dat aan de map in de Leeskamer is toegevoegd. Op een aantal punten was onzekerheid, zodat het hele plan min of meer terug zou komen. In feite was het beleidsvoornemen nog niet inspraakrijp. De commissie kreeg 13 december j.l. toch het definitieve beleidsvoornemen ter beoordeling voorgelegd. Een drietal punten zijn gewijzigd vergeleken bij het ontwerp-beleidsvoornemen: a. de brug die in plaats van het aquaduct geplaatst zou moeten worden; b. de polder die voorlopig - en dat zal misschien heel langdurig zijn - niet onder water gezet kan worden; c. het vervallen van de slibeilandjes Het beleidsvoornemen beoogt voornamelijk de kwaliteitsambitie weer te geven, geen uitsluitsel over gedetailleerde vragen. Bij verdere uitwerking zal mogelijk het concept nog worden aangepast. Wij vragen ons af als D66-fractie of die weg voor mogelijke aanpassing van het concept nu niet wordt afgesneden door in het beleidsvoornemen de keus te maken voor een hoge brug op de plek van het aquaduct. Deze keus kan zeer nadelig voor de kwaliteitsambitie zijn door de enorme barrière die in het landschap wordt gelegd. De tracévariant die door de ambtelijke werkgroep van Boarnsterhim en Leeuwarden is geko zen wordt als gezamenlijk standpunt ingebracht in de MER- studie van Rijkswaterstaat voor de verdubbeling van de Rijks weg 31. Kunnen er gezien de onzekerheden, waardoor het totale concept misschien toch al aangepast moet worden, niet nog twee varianten in de MER-studie worden ingebracht? De finan- 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 8