kens bij het aanleggen van de Hempensermeer zelf. Er is nu
sprake van het bouwen van een brug van 12,5 meter hoog, een
brug zo hoog als die bij het Tjeukemeer, bijna twee keer zo
hoog als de bestaande brug over het Langdeel. Een brug van
12,5 meter betekent zonder meer een aantasting van het land
schap. Een brug van 12,5 meter hoog blijkt nodig als je zo'n
75 80% van de schepen er onderdoor wilt laten varen. De
Langdeelbrug is 7,5 meter hoog en laat maar 50% van de sche
pen door. Voor de werf in Warten zou een brug van 8,5 meter
hoogte voldoende zijn om hun schepen door te laten varen, zo
hebben wij ons laten inlichten.
Een vraag van onze kant is, hoeveel tijd er is voordat tot
definitieve besluitvorming wordt overgegaan, want deze brug
vraagt namelijk om een nader onderzoek. Moet hij er wel komen
van die afmeting, als de toekomst van de Hempensermeerpolder
op het spel staat? Er zou onderzocht kunnen worden of als er
dan wel een 12,5 meter hoge brug moet komen, er een pijler-
brug kan komen. Maar wij vragen ons dan af wat de kosten zijn
vergeleken met de brug en een aquaduct in de plannen.
Dan de reacties van de kanaalbewoners uit Aldlan.
Zij tekenen bezwaar aan tegen de flatbebouwing aan de andere
kant van het kanaal. Het betreft acht flats van drie bouwla
gen, zo hoog als een eengezinswoning met twee verdiepingen.
De flats zullen haaks op het water worden gebouwd op een
afstand van honderd meter van de bestaande bebouwing in
Aldlan. Natuurlijk is het vervelend dat je niet meer een
onbelemmerd uitzicht hebt, maar wij vinden de voorgestelde
bebouwing niet zo bezwaarlijk dat wij dit zouden afkeuren.
Wij vinden het belangrijk om de Froskepölle te betrekken bij
en te integreren in het geheel.
Tot slot, is er al nagedacht over een definitieve naam van
het plan?
De hear De Jong: Foarsitter, doe't wy it plan Himpens-Tearns
foar it earst seagen like dit üs net in gek plan, in soad
bosk, wetter, ferskate bebouwing en in akwadukt, fansels yn
goed oerlis mei de minsken dy't yn dat gebiet wenje. Spiti-
gernöch wurdt it plan hieltyd mear ütklaaid, gjin akwadukt,
gjin Himpensermar en gjin eilantsjes. It plan hat finansjele
ünwissichheden, twa foarbylden: it bouryp meitsjen fan sa'n
ferskaat gebiet soe f 65,5 miljoen kostje, ha'k lézen, mar
mei wat tsjinfallers tikke de miljoenen gau oan. Wa seit dat
in gemiddelde priis fan in dikke f 150,de fjouwerkante
meter goed ferkeapber is. It kin tsjinfalle, ek al binne de
foarütsichten no aardich goed. Kin de wethalder üs mear sizze
14
wat de finansjele risiko's foar de gemeente binne fan dit
plan as dit net rint sa as wy dat wolle? Miskien kinne jo yn
jo antwurd it aspekt fasearring meinimme.
In twadde punt is de nammejouwing, de PvdA-fraksje hat it der
ek al oer han. Ik wit net oft dit al it momimt is om dit al
te behanneljen, mar wy wolle fan de namme Suderburen öf. It
is diels Frysk, diels Nederlénsk. Us foarstel is om kwa namme
de nije wentebou tafalle te litten oan de doarpen Himpens-
Tearns, wat dan ek op de buorden stean moat. De wentebou
wurdt planologisch in wyk fan Ljouwert, mar yn namme heart it
by it dan fernijde doarp Himpens-Tearns. It fersyk is dan ek
om de nammejouwing ynkoarten yn kommisjeferban oan de oarder
te stellen en us foarstel dér yn mei te nimmen.
Mevrouw Inberg: Mijnheer de voorzitter, hoewel wij het plan
Hempens-Teerns op zich heel mooi vinden, moeten wij toch
constateren dat een aantal punten nog onduidelijk zijn en dat
de besluitvorming hierover enigszins rommelig is geweest. De
commissie heeft indertijd het ontwerp-beleidsvoornemen niet
ter advisering voorgelegd gekregen, zoals nogmaals wordt
bevestigd in het erratum dat aan de map in de Leeskamer is
toegevoegd. Op een aantal punten was onzekerheid, zodat het
hele plan min of meer terug zou komen. In feite was het
beleidsvoornemen nog niet inspraakrijp. De commissie kreeg 13
december j.l. toch het definitieve beleidsvoornemen ter
beoordeling voorgelegd. Een drietal punten zijn gewijzigd
vergeleken bij het ontwerp-beleidsvoornemen:
a. de brug die in plaats van het aquaduct geplaatst zou
moeten worden;
b. de polder die voorlopig - en dat zal misschien heel
langdurig zijn - niet onder water gezet kan worden;
c. het vervallen van de slibeilandjes
Het beleidsvoornemen beoogt voornamelijk de kwaliteitsambitie
weer te geven, geen uitsluitsel over gedetailleerde vragen.
Bij verdere uitwerking zal mogelijk het concept nog worden
aangepast. Wij vragen ons af als D66-fractie of die weg voor
mogelijke aanpassing van het concept nu niet wordt afgesneden
door in het beleidsvoornemen de keus te maken voor een hoge
brug op de plek van het aquaduct. Deze keus kan zeer nadelig
voor de kwaliteitsambitie zijn door de enorme barrière die in
het landschap wordt gelegd. De tracévariant die door de
ambtelijke werkgroep van Boarnsterhim en Leeuwarden is geko
zen wordt als gezamenlijk standpunt ingebracht in de MER-
studie van Rijkswaterstaat voor de verdubbeling van de Rijks
weg 31. Kunnen er gezien de onzekerheden, waardoor het totale
concept misschien toch al aangepast moet worden, niet nog
twee varianten in de MER-studie worden ingebracht? De finan-
15