Dat heeft nogal wat consequenties ook voor de gemeentelijke overheid. Ik denk dat het in dat kader goed is om ook de vraag die mevrouw Dikken stelt mee te nemen in de commis sievergadering. Als we dan toch nog de situatie toespitsen op leegstand in Aldlan-westbetekent dat dat we ongeveer f 40.000, minder rijksvergoeding krijgen. Dat betekent dat we op een heel adequate manier maatregelen zullen moeten nemen om die leegstand tegen te gaan. Er is door een aantal sprekers op gemerkt dat het niet ten koste mag gaan van de scholen, omdat wij dat besluit nemen. Dat betekent, dat heb ik in de commissie ook gezegd, dat wij daar op dit ogenblik druk mee bezig zijn om daar beleidsvoorstellen voor te formuleren. Wat de situatie in de Zamenhof betreft, de situatie in oud oost voorzitter, daar wilde ik eerst op toespitsen en dan in het tweede gedeelte van mijn beantwoording nog eventjes ingaan op de Stins en de Ljepper. Vooraf constateer ik dat er ook verder raadsbrede instemming is met de locaties Palet, Borne, Wilaard, Sinnemaschool en de Hoven/Abbinga- school. Ik ben blij met de opmerking van de heer Terpstra van de CDA-fractie. Wat betreft de situatie oud-oost, het is gememoreerd, het is de meest complexe fusiesituatie, omdat we daar te maken hebben met een drietal fusiescholen en de argumenten zijn helder. Hoe pijnlijk ze ook zijn om die keuze te moeten maken, maar die keuzes moet je ook niet uit de weg gaan. De Zamenhofschool is technisch afgeschreven en heeft in het spreidingselement, dat is ook terecht aangehaald, een posi tie waarvan je kunt zeggen die locatie kun je niet overeind houden, daarom heeft het college gekozen voor het disloca tieschap van de Goudenregenschool Maximaal, heb ik in de commissie gezegd en ik herhaal dat nog een keer, kunnen we de Zamenhof 3 jaar open houden. Als gezegd wordt dat moet binnen de rijksvergoeding blijven die daar-voor geraamd staan, dat mag geen extra middelen kos ten, dat is vanavond nog een keer herhaald, ik heb dat ook iedereen in de commissie horen zeggen, dat signaal is voor het college heel erg helder. Op dit ogenblik wordt er druk gecommuniceerd tussen enerzijds het schoolbestuur openbaar onderwijs en anderzijds de projectgroep die bezig is met de fusie en alle plussen en minnen worden nog eens tegen het licht gehouden. Ik moet die discussie nog maar even af wachten. Maar het uitgangspunt is maximaal drie jaar en binnen de vergoedingen. Ik denk dat we die zaak in de commissie nog wel eens zullen bespreken. Dan is door de meeste sprekers ingegaan op de andere gecom 46 pliceerde situatie, namelijk Aldlan Oost. Gecompliceerd omdat we daar te maken hadden met twee schoolgebouwen die materieel bezet waren door vier scholen, waarvan twee protestant christelijk en twee openbaar. Die discussie heeft al een hele lange tijd gelopen, er is een opmerking gemaakt over de inspraak van de Ljepper. De Ljepper heeft tot het uiterste geprobeerd, en daar hebben ze ook alle recht toe, om haar zaken te bepleiten. Ik stel nu vast dat de raad unaniem het collegevoorstel steunt, dat doet mij deugd, omdat ik denk dat wij goede argumenten hebben aangedragen in de nota maar ook in de discussie die we in de commissie hebben gevoerd met betrekking tot de keuze voor de hoofdlocatie de Stins. Ook dat is niet een makke lijke afweging geweest, ik geef dat toe, maar uiteindelijk hebben we die keus gemaakt en er zijn argumenten genoemd als centraal in de wijk, de meeste leerlingen trekken daar naar toe. Dat zijn argumenten die niet verwaarloosd mogen worden. Voorzitter, mevrouw De Bruin herhaalt nog een keer, mevrouw Schaafsma heeft dat ook gedaan namens de D66-fractie, dat zij de weging van de criteria, zoals die gehanteerd is in de huisvestingsnotitie, inconsistent vindt. Ik heb daar iets van gezegd in de commissie, mevrouw De Bruin heeft daar nu aan toegevoegd dat ze zelfs vindt dat het de hel derheid van de besluitvorming niet ten goede komt. Dat besluit neemt de raad zelf, laat ik dat ook vaststellen. Als zij zegt, ik kan niet zo goed met die criteria uit de voeten, dan is dat wat mij betreft een andere zaak. Natuur lijk er zijn verschillende criteria, maar wat we zien is dat we niet een meetlat kunnen leggen langs elke fusie situatie. Dat je dus in het ene geval dat element de door slag laat geven en dat je bijvoorbeeld in Aldlan de door slag laat geven dat het college vindt dat je bij gescheiden huisvesting je beter kunt profileren als openbaar onder wijs. Dat zijn de elementen die ik graag nog eens wil her halen. Soms zijn criteria ijkpunten, die moet je dan ge bruiken, je kunt ze niet allemaal in een keer helder toe passen zoals zij dat misschien graag zou willen. Maar het zijn wel steunpunten waaruit je verder je besluitvorming kunt plegen. Voorzitter, ik kijk mijn lijstje van sprekers nog even langs. Er is door alle sprekers gesproken over verkeers maatregelen. Ik kan namens het college het woord voeren over verkeersmaatregelen in dit geval, want u weet wij werken met collegiaal bestuur. Ik heb in de commissie al toegezegd dat ik eens nader zou kijken hoe we dat verder zouden aanpakken. Ik heb begrepen dat de verkeersmaatrege len voor Aldlan in de planning zitten in de maanden vanaf 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 24