Dat heeft nogal wat consequenties ook voor de gemeentelijke
overheid. Ik denk dat het in dat kader goed is om ook de
vraag die mevrouw Dikken stelt mee te nemen in de commis
sievergadering.
Als we dan toch nog de situatie toespitsen op leegstand in
Aldlan-westbetekent dat dat we ongeveer f 40.000,
minder rijksvergoeding krijgen. Dat betekent dat we op een
heel adequate manier maatregelen zullen moeten nemen om die
leegstand tegen te gaan. Er is door een aantal sprekers op
gemerkt dat het niet ten koste mag gaan van de scholen,
omdat wij dat besluit nemen. Dat betekent, dat heb ik in de
commissie ook gezegd, dat wij daar op dit ogenblik druk mee
bezig zijn om daar beleidsvoorstellen voor te formuleren.
Wat de situatie in de Zamenhof betreft, de situatie in oud
oost voorzitter, daar wilde ik eerst op toespitsen en dan
in het tweede gedeelte van mijn beantwoording nog eventjes
ingaan op de Stins en de Ljepper. Vooraf constateer ik dat
er ook verder raadsbrede instemming is met de locaties
Palet, Borne, Wilaard, Sinnemaschool en de Hoven/Abbinga-
school. Ik ben blij met de opmerking van de heer Terpstra
van de CDA-fractie.
Wat betreft de situatie oud-oost, het is gememoreerd, het
is de meest complexe fusiesituatie, omdat we daar te maken
hebben met een drietal fusiescholen en de argumenten zijn
helder. Hoe pijnlijk ze ook zijn om die keuze te moeten
maken, maar die keuzes moet je ook niet uit de weg gaan.
De Zamenhofschool is technisch afgeschreven en heeft in het
spreidingselement, dat is ook terecht aangehaald, een posi
tie waarvan je kunt zeggen die locatie kun je niet overeind
houden, daarom heeft het college gekozen voor het disloca
tieschap van de Goudenregenschool
Maximaal, heb ik in de commissie gezegd en ik herhaal dat
nog een keer, kunnen we de Zamenhof 3 jaar open houden. Als
gezegd wordt dat moet binnen de rijksvergoeding blijven die
daar-voor geraamd staan, dat mag geen extra middelen kos
ten, dat is vanavond nog een keer herhaald, ik heb dat ook
iedereen in de commissie horen zeggen, dat signaal is voor
het college heel erg helder. Op dit ogenblik wordt er druk
gecommuniceerd tussen enerzijds het schoolbestuur openbaar
onderwijs en anderzijds de projectgroep die bezig is met de
fusie en alle plussen en minnen worden nog eens tegen het
licht gehouden. Ik moet die discussie nog maar even af
wachten. Maar het uitgangspunt is maximaal drie jaar en
binnen de vergoedingen. Ik denk dat we die zaak in de
commissie nog wel eens zullen bespreken.
Dan is door de meeste sprekers ingegaan op de andere gecom
46
pliceerde situatie, namelijk Aldlan Oost. Gecompliceerd
omdat we daar te maken hadden met twee schoolgebouwen die
materieel bezet waren door vier scholen, waarvan twee
protestant christelijk en twee openbaar. Die discussie
heeft al een hele lange tijd gelopen, er is een opmerking
gemaakt over de inspraak van de Ljepper. De Ljepper heeft
tot het uiterste geprobeerd, en daar hebben ze ook alle
recht toe, om haar zaken te bepleiten. Ik stel nu vast dat
de raad unaniem het collegevoorstel steunt, dat doet mij
deugd, omdat ik denk dat wij goede argumenten hebben
aangedragen in de nota maar ook in de discussie die we in
de commissie hebben gevoerd met betrekking tot de keuze
voor de hoofdlocatie de Stins. Ook dat is niet een makke
lijke afweging geweest, ik geef dat toe, maar uiteindelijk
hebben we die keus gemaakt en er zijn argumenten genoemd
als centraal in de wijk, de meeste leerlingen trekken daar
naar toe. Dat zijn argumenten die niet verwaarloosd mogen
worden.
Voorzitter, mevrouw De Bruin herhaalt nog een keer, mevrouw
Schaafsma heeft dat ook gedaan namens de D66-fractie, dat
zij de weging van de criteria, zoals die gehanteerd is in
de huisvestingsnotitie, inconsistent vindt. Ik heb daar
iets van gezegd in de commissie, mevrouw De Bruin heeft
daar nu aan toegevoegd dat ze zelfs vindt dat het de hel
derheid van de besluitvorming niet ten goede komt. Dat
besluit neemt de raad zelf, laat ik dat ook vaststellen.
Als zij zegt, ik kan niet zo goed met die criteria uit de
voeten, dan is dat wat mij betreft een andere zaak. Natuur
lijk er zijn verschillende criteria, maar wat we zien is
dat we niet een meetlat kunnen leggen langs elke fusie
situatie. Dat je dus in het ene geval dat element de door
slag laat geven en dat je bijvoorbeeld in Aldlan de door
slag laat geven dat het college vindt dat je bij gescheiden
huisvesting je beter kunt profileren als openbaar onder
wijs. Dat zijn de elementen die ik graag nog eens wil her
halen. Soms zijn criteria ijkpunten, die moet je dan ge
bruiken, je kunt ze niet allemaal in een keer helder toe
passen zoals zij dat misschien graag zou willen. Maar het
zijn wel steunpunten waaruit je verder je besluitvorming
kunt plegen.
Voorzitter, ik kijk mijn lijstje van sprekers nog even
langs. Er is door alle sprekers gesproken over verkeers
maatregelen. Ik kan namens het college het woord voeren
over verkeersmaatregelen in dit geval, want u weet wij
werken met collegiaal bestuur. Ik heb in de commissie al
toegezegd dat ik eens nader zou kijken hoe we dat verder
zouden aanpakken. Ik heb begrepen dat de verkeersmaatrege
len voor Aldlan in de planning zitten in de maanden vanaf
47