Punt 8 (bijlage nr. 57). De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming commissaris van de Raad van Commissarissen van de NV Frigem Noord-West Friesland. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: de heer B. Bilker. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. Punt 8A (bijlage nr. 58). De voorzitter: Aan de orde is Benoeming president commissaris van de Raad van Commissarissen van de NV Frigem Noord-West Friesland. Ik wil u wijzen op een ontbrekende schakel bij agendapunt 8. U hebt namelijk op uw tafel gekregen het formele voorstel van mevrouw De Haan-Laagland president-commissaris van Frigem en Frigem Noord-West te laten worden, dat zouden wij graag willen laten toevoegen aan de besluitvormingspun- ten. Er is eigenlijk sprake van een voorstel 8A, als u daar de naam van mevr. De Haan invult voldoen wij aan de formele eisen van de Gemeentewet om tot een zorgvuldig schrifte lijke stemming over te gaan. De heer Graving: Voorzitter, ik zou willen vragen nu de voorstellen aangepast zijn om de stemming te laten plaats vinden na de pauze, dan kunnen we er rustig in de pauze nog eens even naar kijken. De Voorzitter: Een uitstekend procedurevoorstelverder geen opmerkingen of beschouwingen over een van de voorstel len. Dan verzoek ik u in de pauze het stemformulier in te dienen. Aanbeveling burgemeester en wethouders: mevrouw H.J. de Haan-Laagland. Benoemd werden de aanbevolene met 34 stemmen voor en één 14 blanco. Mevrouw Visser en de heer Bakker vormden met de voorzitter de leden van het stembureau. Punt 9 (bijlage nr. 38). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 10 (bijlage nr. 39) De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor ten behoeve van het bouwen van een bovenwoning aan de Hoekemastraat te Leeuwarden. De heer Biemanz: Voorzitter, mijn fractie heeft tijdens de commissievergadering naar aanleiding van dit agendapunt aangegeven ernstige bezwaren te hebben tegen de gang van zaken. Normaal gesproken moet eerst een vergunning worden aangevraagd. Mocht blijken dat het bestemmingsplan geweigerd moet worden, dan moet eerst die procedure gevolg worden. Pas daarna kan de vergunning verleend en het bouwwerk gerealiseerd worden. Het komt steeds vaker voor dat de vastgestelde procedures overtreden worden. Eerst wordt gebouwd, pas daarna wordt de vergunning aangevraagd. Voorzitter, het lijkt wel of de brutaalsten de halve wereld hebben. Op grond van jurisprudentie moet bij de behandeling van de bestemmingsplannen, bestemmingsplanwijzigingen van zo'n al gerealiseerd bouwwerk beoordeeld worden alsof het er niet staat. Mensen die de bestaande regels aan hun laars lappen worden dus ook nog eens in bescherming genomen. Bovendien weet iedereen dat zo'n beoordeling niet realis tisch is. Je weet dat het bouwwerk er staat en je houdt er bewust of onbewust rekening mee. Mijn fractie heeft met dit alles grote moeite. Wij hebben hierover al eerder op merkingen gemaakt. Wij zien ons gedwongen om akkoord te gaan met het nu voor liggende voorbereidingsbesluit. Wij willen graag van het college weten welke stappen men wil ondernemen om een dergelijke gang van zaken in toekomst te voorkomen. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 8