Punt 8 (bijlage nr. 57).
De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming commissaris van de
Raad van Commissarissen van de NV Frigem Noord-West
Friesland.
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
de heer B. Bilker.
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
Punt 8A (bijlage nr. 58).
De voorzitter: Aan de orde is Benoeming president
commissaris van de Raad van Commissarissen van de NV Frigem
Noord-West Friesland.
Ik wil u wijzen op een ontbrekende schakel bij agendapunt
8. U hebt namelijk op uw tafel gekregen het formele
voorstel van mevrouw De Haan-Laagland president-commissaris
van Frigem en Frigem Noord-West te laten worden, dat zouden
wij graag willen laten toevoegen aan de besluitvormingspun-
ten. Er is eigenlijk sprake van een voorstel 8A, als u daar
de naam van mevr. De Haan invult voldoen wij aan de formele
eisen van de Gemeentewet om tot een zorgvuldig schrifte
lijke stemming over te gaan.
De heer Graving: Voorzitter, ik zou willen vragen nu de
voorstellen aangepast zijn om de stemming te laten plaats
vinden na de pauze, dan kunnen we er rustig in de pauze nog
eens even naar kijken.
De Voorzitter: Een uitstekend procedurevoorstelverder
geen opmerkingen of beschouwingen over een van de voorstel
len. Dan verzoek ik u in de pauze het stemformulier in te
dienen.
Aanbeveling burgemeester en wethouders:
mevrouw H.J. de Haan-Laagland.
Benoemd werden de aanbevolene met 34 stemmen voor en één
14
blanco.
Mevrouw Visser en de heer Bakker vormden met de voorzitter
de leden van het stembureau.
Punt 9 (bijlage nr. 38).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 10 (bijlage nr. 39)
De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex
artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor ten
behoeve van het bouwen van een bovenwoning aan de
Hoekemastraat te Leeuwarden.
De heer Biemanz: Voorzitter, mijn fractie heeft tijdens de
commissievergadering naar aanleiding van dit agendapunt
aangegeven ernstige bezwaren te hebben tegen de gang van
zaken. Normaal gesproken moet eerst een vergunning worden
aangevraagd. Mocht blijken dat het bestemmingsplan
geweigerd moet worden, dan moet eerst die procedure gevolg
worden. Pas daarna kan de vergunning verleend en het
bouwwerk gerealiseerd worden. Het komt steeds vaker voor
dat de vastgestelde procedures overtreden worden. Eerst
wordt gebouwd, pas daarna wordt de vergunning aangevraagd.
Voorzitter, het lijkt wel of de brutaalsten de halve wereld
hebben. Op grond van jurisprudentie moet bij de behandeling
van de bestemmingsplannen, bestemmingsplanwijzigingen van
zo'n al gerealiseerd bouwwerk beoordeeld worden alsof het
er niet staat. Mensen die de bestaande regels aan hun laars
lappen worden dus ook nog eens in bescherming genomen.
Bovendien weet iedereen dat zo'n beoordeling niet realis
tisch is. Je weet dat het bouwwerk er staat en je houdt er
bewust of onbewust rekening mee. Mijn fractie heeft met dit
alles grote moeite. Wij hebben hierover al eerder op
merkingen gemaakt. Wij zien ons gedwongen om akkoord te
gaan met het nu voor liggende voorbereidingsbesluit. Wij
willen graag van het college weten welke stappen men wil
ondernemen om een dergelijke gang van zaken in toekomst te
voorkomen.
15