land waar te kunnen blijven maken, om volwaardig mee te kunnen spelen in het Noorden op economisch terrein, om vol waardig de belangen van de burgers in de gemeente Leeuwarden en omgeving te kunnen blijven behartigen en daarbij sluiten we herindeling op zich niet uit. Sterker nog wij denken dat wanneer de voorgestelde takendiscussie serieus en met inacht neming van de uitgangspunten wordt gevoerd, de uitkomst wel eens zou kunnen zijn: herindeling. Tot slot voorzitter, voor wat betreft de onderwerpen openbare orde, veiligheid en milieu verwijzen we naar onze reactie daaromtrent in de Commissie Bestuur en Middelen. De heer Den Oudsten: Voorzitter, ook een paar korte opmer kingen van de zijde van de PvdA-fractie. Ook wij hebben in de commissie onze bijdrage uitgebreid gegeven aan dit stuk. Wij stemmen ermee in, volgaarne. Wij vinden het een uitstekend stuk, we vinden ook dat er op ambtelijk zowel als op collegeniveau uitstekend werk is verricht, om toch het groot aantal onderwerpen op een genuan ceerde maar ook heldere manier neer te zetten. Wij denken ook dat het een verstandige lijn is die gekozen is, dat we toch voor alles over inhoud moeten blijven praten. Al de commotie die er is ontstaan rondom een mogelijke uitkomst van de hele discussie achten wij ook zeer voorbarig. Wij denken dat het goed is ook onze lijn vast te houden, dat we als eerste en als belangrijkste toch ook met elkaar op de goede manier die takendiscussie moeten voeren. Wij denken ook dat het ver standig is dat het college stimuleert dat de Commissie Be stuur en Middelen ook nauwgezet daar waar mogelijk bij die discussie betrokken blijft. Wat in alle berichten en meningen die zijn uitgesproken ook duidelijk is geworden, is dat wij niet de enige zijn die de positie van Leeuwarden als cruciaal ervaren voor de ontwikkeling van Friesland. Wij kijken er wellicht op een ander wijze tegenaan dan een aantal anderen. Je ziet ook dat de meningsvorming te lijden heeft van een soort glijdende schaal, hoe verder je van Leeuwarden weg woont, hoe objectiever je aankijkt tegen de positie van Leeuwarden. Niettemin lijkt ons de positie die Leeuwarden in de discussie heeft ingenomen in ieder geval een goed begin om die ook verder uit te bouwen. In die zin dat we proberen op inhoud en met goede argumenten, in dat stuk staan een aantal goede argumenten, aan te tonen dat die positie van Leeuwarden voor Friesland ook belangstelling en meningsvorming vergt van niet alleen de Leeuwarder bestuurders. Dat brengt mij op de rol van een ander bestuur wat in deze stad gevestigd is en dat is de Staten van Friesland. De 18 Staten van Friesland hadden toch altijd, net als Leeuwarden, twee gezichten. In ieder geval daar waar het ging om de meningsvorming rond Leeuwarden. Aan de ene kant wel een vorm van belang hechten aan de positie van Leeuwarden, aan de andere kant het belang zodanig invullen dat we toch iedere keer het gevoel hadden dat men niet de werkelijke zwaarte van het belang van de positie van Leeuwarden voor de provincie heeft gevonden. Wat nu in het nieuwe Collegeprogramma staat, is dat Leeuwarden van het College van G.S. een prioritaire aandacht krijgt, dat is interessant. Maar het is alleen maar interessant als we met elkaar, ook met de staten, in discus sie gaan op welke wijze die prioritaire aandacht dan ook in de nabije toekomst zal worden ingevuld. Dat heeft deels te maken met de hele discussie rondom bestuurlijke vernieuwing, maar anderdeels ook met de normale politieke gang van zaken, naar al die projecten en zaken die spelen, die ook in de komende jaren gewoon doorgaan. Wij denken dat het feit dat Leeuwarden nu toch wat extra aandacht heeft gekregen in dat statenprogramma, dat ook voor Leeuwarden een uitdaging moet zijn om op tijd klaar te zijn met goede projecten, maar vooral ook om op een goede open manier te communiceren met onze provinciale politici. Wellicht zou het een suggestie zijn als het college de staten eens uitnodigt om wat diep gaander met het gemeentebestuur van Leeuwarden van gedachten te wisselen. Op welke wijze dat zou moeten gebeuren, kun je nader invullen. We denken wel dat het goed is dat daar een vorm van relatie wordt gelegd, die we tot nu toe te weinig hebben benut. Kortom voorzitter, wij stemmen in met de notitie en blijven graag betrokken bij het geheel. De heer Hoogsveen: Voorzitter, na alle commotie die is ont staan rond het stuk Tuskenspul, zou je bijna vergeten wat de doelstelling van de bestuurlijke vernieuwing is: effectiever en efficiënter bestuur en ook een meer doorzichtig en meer democratisch bestuur. Uitgangspunten daarbij: geen vierde bestuurslaag, bestuurlijke hulpstructuren zoveel mogelijk beperken. Een effectiever bestuur is ook kiezen voor economi sche ontwikkeling, kiezen voor de hoofdstad als aanvoerder en twee ontwikkelingszonesde A7 en de Westergozone, waar in eerste instantie de economische ontwikkeling zal moeten gaan plaatsvinden. Daarbij neemt de positie van Leeuwarden als hoofdstad een bijzondere plaats in. De discussie daarover heeft nogal wat stof doen opwaaien. Maar duidelijk is dat de knelpunten voor een groot deel wel helder gedeeld worden door alle mensen die aan de discussie meedoen. Onvoldoende keuzes van de provincie tot nu toe en onvoldoende goede samenwerking 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 10