in het stadsgewest. Tuskenspul is heel vaag over de oplossing van die problematiek. Over het eerste punt, de provincie moet kiezen, ja dat is interessant. De heer Den Oudsten zegt ook al dat het Collegeprogramma van de nieuwe staten aangeeft dat Leeuwarden prioritaire aandacht krijgt. Daarnaast krijgen we nu hier in deze zaal uitgereikt, in het kader van de bestuur lijke vernieuwing, voor één van onze nieuwe leden een bos bloemen van een gedeputeerde van deze mooie provincie. Heel goed, hij zegt ook kennelijk dat hij wil dat dit een echte hoofdstad van de provincie Friesland wordt. Maar wat wordt daar nu van waargemaakt in het Collegeprogramma? Het is inderdaad zo dat Leeuwarden een prioritaire aandacht krijgt. Maar naast Leeuwarden krijgen nog zoveel andere zaken priori taire aandacht, dat je je af kan vragen wat dat waard is. Leeuwarden wordt op de eerste rij gezet, maar ook alle ande ren worden op de eerste rij gezet, zo zitten we toch weer allemaal achteraan. Dan over het stadsgewest voorzitter, ook daar is het nodige over gezegd en zal nog veel meer over gezegd worden. Tot nu toe is die samenwerking volstrekt onvoldoende gebleken en zeer vrijblijvend. Nu is het de vraag of de enige oplossing is herindeling, zoals sommigen denken uit dit stuk te kunnen lezen. Het stuk Tuskenspul geeft eigenlijk aan dat er een takendiscussie moet plaatsvinden en dat uit die takendiscus sie mogelijk zou kunnen blijken dat een schaalvergroting rond Leeuwarden noodzakelijk is. Inmiddels heeft in de beide be trokken buurgemeenten, Leeuwarderadeel en Menaldumadeel, een referendum plaatsgevonden, in het kader van bestuurlijke vernieuwing een interessant fenomeen. Over de techniek van het referendum kan je veel zeggen, want eigenlijk was er nog geen voorstel waarover gestemd kon worden en eigenlijk was de discussie nog niet eens gestart, dus technisch gezien kon het nog niet echt een referendum zijn. Maar toch, de opkomst en de uitslag geven wel een hele duidelijke richting waarin de publieke opinie in Leeuwarderadeel en Mendaldumadeel gaat. Dat is iets wat we niet zomaar onder het kleed mogen schui ven. Dat geeft ons de verplichting om heel duidelijk te kijken naar wat er nu anders mogelijk is dan die schaalver groting, die mensen kennelijk niet willen. Als we dan uiteindelijk na een takendiscussie tot de conclu sie komen dat het niet anders kan, hebben we ook de plicht om duidelijk te maken waarom het zo moet. De komende takendis cussie en de komende uitwerking van de nota Tuskenspul zal dan ook moeten opleveren of een goed model voor verdergaande samenwerking of, als dat uiteindelijke niet blijkt te lukken, toch een goed voorstel voor eventuele schaalvergroting. De reactie zoals die nu aan onze raad wordt voorgelegd op de notitie Tuskenspul geeft een duidelijke en evenwichtige weer 20 gave van hoe hier in de gemeente Leeuwarden over dit punt en ook over alle andere punten rond Tuskenspul gedacht wordt. We willen deze nota dan ook van harte ondersteunen. Mevrouw Van Awaers: In de commissie heb ik al aangegeven dat wij de reactienota helder en overzichtelijk vinden. Met name de helderheid is belangrijk opdat het standpunt van de ge meente Leeuwarden voor een ieder duidelijk is en niets te raden overlaat. Dit proces van bestuurlijke vernieuwing biedt zowel Leeuwarden als de rest van Friesland, en ook de provin cie Friesland in haar totaliteit, kansen en mogelijkheden die wij allemaal in Friesland zeker nodig hebben. In de commis sievergadering ben ik uitgebreid op de notitie, die wij overigens in grote lijnen onderschrijven, ingegaan en dat wil ik hier niet nogmaals doen. Ik zal mij daarom bepalen tot enkele belangrijke uitgangspunten. Een van de uitgangspunten is de takendiscussie. Voor de WD- fractie zijn de drie bestuurslagen een gegeven. Tussenvormen of hulpstructuren, zoals men de vierde bestuurslaag ook wel noemt, moeten zoveel mogelijk worden vermeden vanwege de ondoorzichtigheid van het openbaar bestuur en de grotere af stand naar de burger die dat met zich mee zou brengen. Als wij kijken naar het functioneren, of beter gezegd het niet functioneren, van het stadsgewest zijn wij van mening dat de kritiek zoals die in de reactie wordt verwoord volkomen cor rect is. Uit het ontstaan van het stadsgewest enige jaren geleden is in ieder geval wel gebleken dat er behoefte is aan overleg en aan samenwerking in een breder verband dan alleen maar binnen de gemeentelijke grenzen. Die behoefte bestaat nog steeds en zal door de toenemende decentralisatie van taken naar de gemeente toe in de toekomst alleen nog maar toenemen. Daarom is het nu hoog tijd een takendiscussie te starten. Dat de conclusie zou kunnen zijn dat voor een goede taakverdeling een gemeentelijke herindeling nodig zou zijn, dan wijzen wij dat niet af. Maar in het stadium waarin wij op dit moment nog verkeren, vinden wij het prematuur om over schaalvergroting te praten, laat staan om welke gemeente dan ook te noemen. Wij sluiten een schaalvergroting van onze gemeente, maar ook van welke andere gemeente dan ook, niet uit. Maar het is voor ons absoluut geen doel op zich. Belang rijker vinden wij de onvoorwaardelijke steun van het provin ciaal bestuur naar onze gemeente toe. Als provinciale hoofd stad en als stedelijk knooppunt kunnen wij deze steun niet ontberen. Leeuwarden telt 45.000 arbeidsplaatsen dat is ruim 20% van het totale aantal arbeidsplaatsen in Friesland. Dit is een voorbeeld van een lokaal zwaar takenpakket voor Leeu warden, dat zeker zijn eisen stelt aan de bestuurskracht van 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 11