onze gemeente. Voor het belang van Leeuwarden, de provinciale
hoofdstad, en daarmee dus ook voor het belang van heel Fries
land, is het noodzakelijk dat aan de belangen van Leeuwarden
prioriteit nummer één wordt gegeven.
De heer Jacobse: Voorzitter, ik zou u eerst willen bedanken
voor de wijze waarop het college vanaf het begin van de tot
standkoming van Tuskenspul alle fracties heeft betrokken bij
de totstandkoming van haar reactie. Ik denk dat dat er mede
toe heeft geleid dat met de nodige nuances er een redelijke
mate van overeenstemming is bereikt.
Voorzitter, mijn fractie is voorstander van het opheffen en
tegengaan van allerlei niet-democratisch gelegitimeerde con
structies. We kunnen voluit instemmen met het uitgangspunt
dat bestuurlijke vernieuwing gekenmerkt zal worden door hel
dere bestuurlijke verhoudingen en een open en communicatieve
relatie tussen burgers en bestuur en tussen bestuurders on
derling. We betreuren het echter dat we in de nota verder
niets over de relatie burger en bestuur gevonden hebben.
In de commissie hebben we voorbehouden gemaakt die betrekking
hebben op de specifieke positie van Leeuwarden. Terecht stelt
u dat de overheidsinvesteringen, die gedaan moeten worden om
stadsgewest te zijn en, wat nog belangrijker is, ook te blij
ven, fors zullen zijn. De status van stadsgewest is voor
Leeuwarden belangrijk maar voor Friesland als geheel onmis
baar. Een verder achterop raken van Leeuwarden in vergelij
king met met name Groningen brengt voor het voorzieningenni
veau in Friesland op termijn grote risico's met zich mee.
Voorzitter, mijn fractie zal niet akkoord gaan met forse
investeringen als de provincie niet haar bijdrage levert. Het
feit dat het College van Gedeputeerde Staten niet kiest voor
Leeuwarden, geeft ons dan ook te vrezen. De provincie noemt
dat tweesporenbeleid, maar gezien de financiële middelen van
de provincie heeft ze maar geld voor één spoor en als je dan
de twee railstukken uit elkaar buigt weet iedereen dat een
trein ontspoort.
Voorzitter, schaalvergroting zoals het samenvoegen van ge
meenten kan voordelen met zich meebrengen met name in de
financiële sfeer en u weet dat spreekt mijn fractie aan, waar
dat leidt tot lagere tarieven en belastingen.
Een belangrijk nadeel voor mijn fractie is dat de afstand
tussen burgers en bestuur groter en de betrokkenheid bij dat
bestuur minder wordt. Mijn fractie houdt dat staande. Natuur
lijk kun je zeggen dat formeel de zeggenschap van burgers
toeneemt als ze mogen stemmen voor een orgaan dat ook voor
22
hen belangrijke beslissingen neemt. Echter informeel en
gevoelsmatig, maar hoogstwaarschijnlijk ook in werkelijkheid,
neemt de zeggenschap af. Immers hoewel je kunt zeggen dat in
een grote NV de medezeggenschap formeel bij wet geregeld is
en verplicht is en voor een klein bedrijf niet en derhalve
formeel werknemers in een multinational meer te zeggen hebben
dan in een eenmanszaak, zal informeel en gevoelsmatig die
werknemer in een eenmanszaak zich meer gehoord en betrokken
voelen dan de werknemer bij een multinational.
Voorzitter, vergroting van het draagvlak is nodig zegt u.
Terecht wijst ook de FNP op de oorzaak van dat draagvlakge-
beuren, de draagvlakproblematiek. De gemeente Leeuwarden
heeft die zelf veroorzaakt door in de naoorlogse periode de
particuliere woningbouw aan de randgemeenten over te laten.
Voorzitter, dit is een tussenrapportage. Veel moet nog uitge
zocht en gemotiveerd worden. Voor ons staat de uitkomst nog
niet vast. We wachten de uitkomst van de eindrapportage dan
ook met belangstelling af.
De heer Brinks: Voorzitter, na de uitgebreide behandeling in
de Commissie Bestuur en Middelen heb ik geen behoefte om nog
heel uitgebreid in te gaan op de reactie van de gemeente
Leeuwarden op de notitie Tuskenspul. Daarom nog twee opmer
kingen.
Wat ons betreft zou het uitgangspunt van bestuurlijke ver
nieuwing altijd moeten zijn een versterking van de lokale
overheid en versterking van de lokale democratie zou dat dus
ook moeten betekenen. Dat is wat ons betreft het uitgangspunt
van bestuurlijke vernieuwing.
Een tweede opmerking die ik nog wil maken, is dat wat ons
betreft - er worden een aantal voorstellen gedaan over mi
lieubeleid in de notitie Tuskenspul zelf - milieubeleid
facetbeleid is, dat betekent dan ook dat het een integrale
benadering nodig heeft. Als ja dat combineert met versterking
van de lokale democratie, dan moet je ook het schaalprobleem
aanpakken op gemeentelijke niveau en dat betekent dat er tus
sen de verschillende gemeenten wel eens een verschillende
aanpak kan zijn. Zo zou het kunnen zijn dat sommige gemeenten
het zelf doen, andere gemeenten diensten afnemen van de cen
trumgemeente, nog weer andere gemeenten zouden een samenwer
kingsverband aan kunnen gaan en sommige gemeenten zouden het
eventueel kunnen uitbesteden. Wat ons betreft zou de beslis
sing daarover in ieder geval op het lokale niveau genomen
moeten worden, juist vanwege dat versterken van die lokale
democratie.
Dat zijn de twee punten die ik naar aanleiding van deze noti-
23