onze gemeente. Voor het belang van Leeuwarden, de provinciale hoofdstad, en daarmee dus ook voor het belang van heel Fries land, is het noodzakelijk dat aan de belangen van Leeuwarden prioriteit nummer één wordt gegeven. De heer Jacobse: Voorzitter, ik zou u eerst willen bedanken voor de wijze waarop het college vanaf het begin van de tot standkoming van Tuskenspul alle fracties heeft betrokken bij de totstandkoming van haar reactie. Ik denk dat dat er mede toe heeft geleid dat met de nodige nuances er een redelijke mate van overeenstemming is bereikt. Voorzitter, mijn fractie is voorstander van het opheffen en tegengaan van allerlei niet-democratisch gelegitimeerde con structies. We kunnen voluit instemmen met het uitgangspunt dat bestuurlijke vernieuwing gekenmerkt zal worden door hel dere bestuurlijke verhoudingen en een open en communicatieve relatie tussen burgers en bestuur en tussen bestuurders on derling. We betreuren het echter dat we in de nota verder niets over de relatie burger en bestuur gevonden hebben. In de commissie hebben we voorbehouden gemaakt die betrekking hebben op de specifieke positie van Leeuwarden. Terecht stelt u dat de overheidsinvesteringen, die gedaan moeten worden om stadsgewest te zijn en, wat nog belangrijker is, ook te blij ven, fors zullen zijn. De status van stadsgewest is voor Leeuwarden belangrijk maar voor Friesland als geheel onmis baar. Een verder achterop raken van Leeuwarden in vergelij king met met name Groningen brengt voor het voorzieningenni veau in Friesland op termijn grote risico's met zich mee. Voorzitter, mijn fractie zal niet akkoord gaan met forse investeringen als de provincie niet haar bijdrage levert. Het feit dat het College van Gedeputeerde Staten niet kiest voor Leeuwarden, geeft ons dan ook te vrezen. De provincie noemt dat tweesporenbeleid, maar gezien de financiële middelen van de provincie heeft ze maar geld voor één spoor en als je dan de twee railstukken uit elkaar buigt weet iedereen dat een trein ontspoort. Voorzitter, schaalvergroting zoals het samenvoegen van ge meenten kan voordelen met zich meebrengen met name in de financiële sfeer en u weet dat spreekt mijn fractie aan, waar dat leidt tot lagere tarieven en belastingen. Een belangrijk nadeel voor mijn fractie is dat de afstand tussen burgers en bestuur groter en de betrokkenheid bij dat bestuur minder wordt. Mijn fractie houdt dat staande. Natuur lijk kun je zeggen dat formeel de zeggenschap van burgers toeneemt als ze mogen stemmen voor een orgaan dat ook voor 22 hen belangrijke beslissingen neemt. Echter informeel en gevoelsmatig, maar hoogstwaarschijnlijk ook in werkelijkheid, neemt de zeggenschap af. Immers hoewel je kunt zeggen dat in een grote NV de medezeggenschap formeel bij wet geregeld is en verplicht is en voor een klein bedrijf niet en derhalve formeel werknemers in een multinational meer te zeggen hebben dan in een eenmanszaak, zal informeel en gevoelsmatig die werknemer in een eenmanszaak zich meer gehoord en betrokken voelen dan de werknemer bij een multinational. Voorzitter, vergroting van het draagvlak is nodig zegt u. Terecht wijst ook de FNP op de oorzaak van dat draagvlakge- beuren, de draagvlakproblematiek. De gemeente Leeuwarden heeft die zelf veroorzaakt door in de naoorlogse periode de particuliere woningbouw aan de randgemeenten over te laten. Voorzitter, dit is een tussenrapportage. Veel moet nog uitge zocht en gemotiveerd worden. Voor ons staat de uitkomst nog niet vast. We wachten de uitkomst van de eindrapportage dan ook met belangstelling af. De heer Brinks: Voorzitter, na de uitgebreide behandeling in de Commissie Bestuur en Middelen heb ik geen behoefte om nog heel uitgebreid in te gaan op de reactie van de gemeente Leeuwarden op de notitie Tuskenspul. Daarom nog twee opmer kingen. Wat ons betreft zou het uitgangspunt van bestuurlijke ver nieuwing altijd moeten zijn een versterking van de lokale overheid en versterking van de lokale democratie zou dat dus ook moeten betekenen. Dat is wat ons betreft het uitgangspunt van bestuurlijke vernieuwing. Een tweede opmerking die ik nog wil maken, is dat wat ons betreft - er worden een aantal voorstellen gedaan over mi lieubeleid in de notitie Tuskenspul zelf - milieubeleid facetbeleid is, dat betekent dan ook dat het een integrale benadering nodig heeft. Als ja dat combineert met versterking van de lokale democratie, dan moet je ook het schaalprobleem aanpakken op gemeentelijke niveau en dat betekent dat er tus sen de verschillende gemeenten wel eens een verschillende aanpak kan zijn. Zo zou het kunnen zijn dat sommige gemeenten het zelf doen, andere gemeenten diensten afnemen van de cen trumgemeente, nog weer andere gemeenten zouden een samenwer kingsverband aan kunnen gaan en sommige gemeenten zouden het eventueel kunnen uitbesteden. Wat ons betreft zou de beslis sing daarover in ieder geval op het lokale niveau genomen moeten worden, juist vanwege dat versterken van die lokale democratie. Dat zijn de twee punten die ik naar aanleiding van deze noti- 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 12