tie nog wilde maken. Voor de rest kunnen we akkoord gaan met het voorstel zoals het hier door het college wordt gedaan. De heer Graving: Voorzitter, ook mijn fractie stemt in met de notitie zoals het college die heeft voorbereid als reactie op de notitie Tuskenspul. Zoals die vanuit de stuurgroep in het midden van de provincie is neergelegd, heeft dit nogal wat reacties opgeroepen, ook emotionele reacties, dat betreur ik. Het gaat erom dat we zo goed mogelijk in het kader van be stuurlijke vernieuwing de taken leggen op het juiste be stuursniveau. Gemeentelijke herindeling kan nooit een doel op zich zijn. Daarin onderschrijf ik wat en in de notitie Tus kenspul staat en in feite komt dat ook overeen met de reactie die het college geeft. Er zal nu wel een takendiscussie moe ten gaan plaatsvinden. Juist aan de hand van die takendis cussie zullen we moeten bekijken welke taken het best op welk niveau gelegd kunnen worden. Waarbij het niet zo kan zijn dat het takenpakket dan toegesneden moet zijn op de zwakste scha kel, misschien de kleinste gemeente. Ik wil toch wat dat betreft nog een opmerking maken aan de hand van punt 1.6, zoals dat in de richtinggevende uitspraken staat. Daar staat in feite dat wij niet de energie moeten gaan steken in een systematische gemeentelijke herindeling, maar dat het er nu om gaat dat we de energie steken in die takendiscussie. Daar ben ik het volledig mee eens, maar ik heb wat dat betreft wel mijn vraagtekens of het zo kan zijn dat we ook na de gevoerde takendiscussie op het niveau zullen blijven van de huidige gemeentelijke schalen in Friesland. Ik wil daar niet op vooruit lopen, maar als ik nu al kijk naar wat er alleen al op het gebied van het milieubeleid gaande is, dan houd ik mijn hart vast of het voor de kleinste ge meenten in deze provincie haalbaar is om dat beleid in de volle omvang als beleid ook te gaan voeren. Ik begrijp best dat je een aantal taken kunt uitbesteden, maar bestuurlijk moet je wel staan voor het beleid dat er gevoerd wordt en de kennis en de know how ook hebben om wat je wilt uitbesteden toch te kunnen beoordelen om goed beleid te voeren. Dat is de ingrijpende discussie waar we in de toekomst voor staan. Dat heeft op zich nog niks te maken met de positie van Leeuwarden in het geheel. Ik hoop dat wij goed uit de discussie komen als we die in het Friese verder met elkaar gaan voeren. Dan nog iets over de positie van Leeuwarden. Ik moet ook zeggen, dat hebben anderen hier ook al gedaan, dat van alle tussenniveau bestuursconstructies het effect mij eerlijk gezegd tot nu toe ook is tegengevallen, zowel van de WGR- 24 regelingen als van het stadsgewest zoals we dat tot nu toe kennen. Dat maakt herbezinning noodzakelijk, een herbezinning die zich natuurlijk niet alleen in het Friese voltrekt, maar die landelijk gaat plaatsvinden. Tegen die achtergrond denk ik - dat moet ook aan de hand van de takendiscussie duidelijk worden - kan het best eens noodzakelijk zijn dat hoewel Leeu warden wat inwonersaantal betreft en ook wat voorzieningen niveau betreft al de grootste gemeente in deze provincie is, maar dat toch die positie verder versterkt zal gaan worden om de economische slagkracht van deze gemeente duidelijk uit de verf te laten komen, om ook wat dat betreft een duidelijk beleid te kunnen gaan voeren. Wat dat betreft ben ik het ook eens met de reactie zoals die er nu ligt. De enige opmerking, dat zult u tussen de regels hebben gemerkt, die ik maak is dat ik zorgen heb over het niveau van juist de kleinere ge meenten in deze provincie, of die het volledige takenpakket in de toekomst zullen kunnen blijven voeren. Of we toch niet het risico lopen daarmee minder taken naar de gemeente te krijgen, waardoor het gemeentelijk niveau, wat toch het dichtst bij de burgers staat, wellicht dreigt uit te hollen. Ik hoop niet dat we die kant uitgaan. Dit zijn de opmerkingen van de kant van GPV/RPF/SGP-fractie. De Voorzitter: Het college is zeer verheugd met de instem mende bewoordingen zoals u die hebt geuit terzake van het uitgebrachte ontwerpstuk. Maar het is ook zeer belangrijk om te constateren dat er geen enkele onduidelijkheid is bij geen enkele spreker, namens welke fractie dan ook, terzake van de onderliggende principes die nu gelden bij de bestuurlijke vernieuwing. Alle fracties hebben zich duidelijk uitgesproken voor een heldere drielagenstructuur van een Nederlands staatsbestel, rijk, provincie, gemeente, van het op schaal voor Friesland maken van voorzieningen die daarbinnen passen, want dat wordt wel eens vergeten. Maar de belangrijkste conclusie die we dus nu al kunnen trekken, heel Friesland breed, is dat iedereen het eens is over het opschalen van de drie WGR-samenwerkingsverbanden tot het maken van zodanige voorzieningen dat ze èf in beheer zijn bij de provincie met duidelijke slagkracht en volume, öf teruggaan naar de gemeen ten, waarbij dan op lokale schaal een eigen invulling binnen een regionaal dak wordt gecreëerd. Wij waren bijna vergeten dat dat een belangrijke pijler is in de bestuurlijke reorganisatie in deze provincie. Heel belangrijk is, daar ben ik heel erg blij mee namens het college, dat alle sprekers - zo is ook onze alinea geformu leerd - uiteindelijk het voor mogelijk houden dat een goede 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 13