tie nog wilde maken. Voor de rest kunnen we akkoord gaan met
het voorstel zoals het hier door het college wordt gedaan.
De heer Graving: Voorzitter, ook mijn fractie stemt in met de
notitie zoals het college die heeft voorbereid als reactie op
de notitie Tuskenspul. Zoals die vanuit de stuurgroep in het
midden van de provincie is neergelegd, heeft dit nogal wat
reacties opgeroepen, ook emotionele reacties, dat betreur ik.
Het gaat erom dat we zo goed mogelijk in het kader van be
stuurlijke vernieuwing de taken leggen op het juiste be
stuursniveau. Gemeentelijke herindeling kan nooit een doel op
zich zijn. Daarin onderschrijf ik wat en in de notitie Tus
kenspul staat en in feite komt dat ook overeen met de reactie
die het college geeft. Er zal nu wel een takendiscussie moe
ten gaan plaatsvinden. Juist aan de hand van die takendis
cussie zullen we moeten bekijken welke taken het best op welk
niveau gelegd kunnen worden. Waarbij het niet zo kan zijn dat
het takenpakket dan toegesneden moet zijn op de zwakste scha
kel, misschien de kleinste gemeente.
Ik wil toch wat dat betreft nog een opmerking maken aan de
hand van punt 1.6, zoals dat in de richtinggevende uitspraken
staat. Daar staat in feite dat wij niet de energie moeten
gaan steken in een systematische gemeentelijke herindeling,
maar dat het er nu om gaat dat we de energie steken in die
takendiscussie. Daar ben ik het volledig mee eens, maar ik
heb wat dat betreft wel mijn vraagtekens of het zo kan zijn
dat we ook na de gevoerde takendiscussie op het niveau zullen
blijven van de huidige gemeentelijke schalen in Friesland. Ik
wil daar niet op vooruit lopen, maar als ik nu al kijk naar
wat er alleen al op het gebied van het milieubeleid gaande
is, dan houd ik mijn hart vast of het voor de kleinste ge
meenten in deze provincie haalbaar is om dat beleid in de
volle omvang als beleid ook te gaan voeren. Ik begrijp best
dat je een aantal taken kunt uitbesteden, maar bestuurlijk
moet je wel staan voor het beleid dat er gevoerd wordt en de
kennis en de know how ook hebben om wat je wilt uitbesteden
toch te kunnen beoordelen om goed beleid te voeren. Dat is de
ingrijpende discussie waar we in de toekomst voor staan. Dat
heeft op zich nog niks te maken met de positie van Leeuwarden
in het geheel.
Ik hoop dat wij goed uit de discussie komen als we die in het
Friese verder met elkaar gaan voeren.
Dan nog iets over de positie van Leeuwarden. Ik moet ook
zeggen, dat hebben anderen hier ook al gedaan, dat van alle
tussenniveau bestuursconstructies het effect mij eerlijk
gezegd tot nu toe ook is tegengevallen, zowel van de WGR-
24
regelingen als van het stadsgewest zoals we dat tot nu toe
kennen. Dat maakt herbezinning noodzakelijk, een herbezinning
die zich natuurlijk niet alleen in het Friese voltrekt, maar
die landelijk gaat plaatsvinden. Tegen die achtergrond denk
ik - dat moet ook aan de hand van de takendiscussie duidelijk
worden - kan het best eens noodzakelijk zijn dat hoewel Leeu
warden wat inwonersaantal betreft en ook wat voorzieningen
niveau betreft al de grootste gemeente in deze provincie is,
maar dat toch die positie verder versterkt zal gaan worden om
de economische slagkracht van deze gemeente duidelijk uit de
verf te laten komen, om ook wat dat betreft een duidelijk
beleid te kunnen gaan voeren. Wat dat betreft ben ik het ook
eens met de reactie zoals die er nu ligt. De enige opmerking,
dat zult u tussen de regels hebben gemerkt, die ik maak is
dat ik zorgen heb over het niveau van juist de kleinere ge
meenten in deze provincie, of die het volledige takenpakket
in de toekomst zullen kunnen blijven voeren. Of we toch niet
het risico lopen daarmee minder taken naar de gemeente te
krijgen, waardoor het gemeentelijk niveau, wat toch het
dichtst bij de burgers staat, wellicht dreigt uit te hollen.
Ik hoop niet dat we die kant uitgaan.
Dit zijn de opmerkingen van de kant van GPV/RPF/SGP-fractie.
De Voorzitter: Het college is zeer verheugd met de instem
mende bewoordingen zoals u die hebt geuit terzake van het
uitgebrachte ontwerpstuk. Maar het is ook zeer belangrijk om
te constateren dat er geen enkele onduidelijkheid is bij geen
enkele spreker, namens welke fractie dan ook, terzake van de
onderliggende principes die nu gelden bij de bestuurlijke
vernieuwing. Alle fracties hebben zich duidelijk uitgesproken
voor een heldere drielagenstructuur van een Nederlands
staatsbestel, rijk, provincie, gemeente, van het op schaal
voor Friesland maken van voorzieningen die daarbinnen passen,
want dat wordt wel eens vergeten. Maar de belangrijkste
conclusie die we dus nu al kunnen trekken, heel Friesland
breed, is dat iedereen het eens is over het opschalen van de
drie WGR-samenwerkingsverbanden tot het maken van zodanige
voorzieningen dat ze èf in beheer zijn bij de provincie met
duidelijke slagkracht en volume, öf teruggaan naar de gemeen
ten, waarbij dan op lokale schaal een eigen invulling binnen
een regionaal dak wordt gecreëerd.
Wij waren bijna vergeten dat dat een belangrijke pijler is in
de bestuurlijke reorganisatie in deze provincie.
Heel belangrijk is, daar ben ik heel erg blij mee namens het
college, dat alle sprekers - zo is ook onze alinea geformu
leerd - uiteindelijk het voor mogelijk houden dat een goede
25