goedkoop mogelijk.
De heer Graving: Ik kan me goed vinden in het voorstel zoals
de wethouder het nu op tafel heeft gelegd, dat wij dat deel
verkopen wat niet tot de openbare weg behoort. Dat we eerst
de procedure even zullen afwachten of wij tot afsluiting
daarvan zullen overgaan en dan tot eventuele en tweede trance
van verkoop kunnen komen.
De Voorzitter: Mag ik veronderstellen dat het de raad, zonder
dat dit op schrift gesteld is, voldoende duidelijk is welk
gemodificeerd voorstel nu voorligt. Dat is het voorstel
Timmermans, inhoudende dat de transactie zal worden beperkt
tot het niet openbare straatgedeelte.
Onder de aantekening dat bij normaal uitvoeringsgebruik de
meest handige rationele transactiekostenconstructie zal
worden gekozen.
De heer Terpstra: Dat mag niet ten koste gaan van de duide
lijkheid.
De Voorzitter: De duidelijkheid is ook de volgorde die ik heb
aangebracht
a. een gemodificeerd voorstel en
b. een uitvoeringsmanier van doen die eigen is aan het
college, namelijk zo goedkoop mogelijk.
Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van het college, met de aantekening dat punt 2 wat
betreft het bestrate deel van dit terrein buiten de transac
tie wordt gehouden, met inachtneming van de toezegging.
Punt 14 tot en net 18 (bijlage nrs. 67, 68, 70, 71 en 69).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
14
Punt 19 (bijlage nr. 72).
De Voorzitter: Aan de orde is Uitbesteding gemeentelijke
taken vluchtelingenopvang.
Mevrouw De Bruin: Voorzitter, in de commissie hebben we een
voorbehoud gemaakt. De fractie van PAL/GroenLinks zal toch
akkoord gaan met voorliggend voorstel. Toch heb ik er be
hoefte aan om onze zorg uit de spreken over de minimale
omvang van de basisorganisatie voor het vluchtelingenwerk.
Twee coördinatoren en één directeur zullen de organisatie met
130 vrijwilligers moeten leiden, vrijwilligers die met een
steeds nijpender problematiek geconfronteerd worden. Mijn
fractie vraagt zich af of het voor de Stichting WN in de
toekomst nog wel mogelijk is om naast de opvangtaken ook de
zo belangrijke maatschappelijke individuele begeleiding en
dienstverlening uit te voeren. Dat zijn nou juist de taken
die de Stichting WN sterk hebben gemaakt de afgelopen jaren.
Met name het wegvallen van de onderhoudsmedewerker baart ons
wat zorgen. Uit gesprekken onder andere met bestuursleden van
de Stichting WN hebben we begrepen dat het bestuur van WN
vertrouwen heeft in de nu ingeslagen weg. Dat is dan ook de
reden dat de fractie van PAL/GroenLinks zich hier ook achter
kan stellen. Toch wil ik nog één opmerking maken.
De financiering van dit voorstel geschiedt voor een deel
vanuit het Fonds Vluchtelingenwerk, omdat de rijksmiddelen
niet toereikend zijn. Natuurlijk staat mijn fractie er achter
dat we als gemeente bijdragen, echter in het voorstel wordt
gesproken over dat op het moment dat de bodem in zicht zal
komen van het Fonds Vluchtelingenwerk opnieuw gekeken zal
worden waar de financiering vandaan gehaald moet worden. In
de commissie heb ik al gezegd dat wil ik nu herhalen - dat
wat ons betreft die discussie eind dit jaar begin 1996 plaats
moet vinden, omdat we niet een discussie willen hebben over
het al dan niet gemeentelijk financieren van het vluchtelin
genwerk op het moment dat er geen geld meer is, die discussie
moet je al eerder voeren.
De heer De Jong (weth.Voorzitter, ik ben blij met de
instemming van de PAL/GroenLinks-fractie vanavond met het
voorstel van het college. Inderdaad heeft de PAL/GroenLinks—
fractie in de commissie daar de nodige opmerkingen over
gemaakt. Het is denk ik bestuurlijk ook juist om nog even in
te gaan op het feit dat het bestuur van de Stichting WN
heeft aangegeven dat zij deze route, die we met elkaar hebben
15