goedkoop mogelijk. De heer Graving: Ik kan me goed vinden in het voorstel zoals de wethouder het nu op tafel heeft gelegd, dat wij dat deel verkopen wat niet tot de openbare weg behoort. Dat we eerst de procedure even zullen afwachten of wij tot afsluiting daarvan zullen overgaan en dan tot eventuele en tweede trance van verkoop kunnen komen. De Voorzitter: Mag ik veronderstellen dat het de raad, zonder dat dit op schrift gesteld is, voldoende duidelijk is welk gemodificeerd voorstel nu voorligt. Dat is het voorstel Timmermans, inhoudende dat de transactie zal worden beperkt tot het niet openbare straatgedeelte. Onder de aantekening dat bij normaal uitvoeringsgebruik de meest handige rationele transactiekostenconstructie zal worden gekozen. De heer Terpstra: Dat mag niet ten koste gaan van de duide lijkheid. De Voorzitter: De duidelijkheid is ook de volgorde die ik heb aangebracht a. een gemodificeerd voorstel en b. een uitvoeringsmanier van doen die eigen is aan het college, namelijk zo goedkoop mogelijk. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat punt 2 wat betreft het bestrate deel van dit terrein buiten de transac tie wordt gehouden, met inachtneming van de toezegging. Punt 14 tot en net 18 (bijlage nrs. 67, 68, 70, 71 en 69). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. 14 Punt 19 (bijlage nr. 72). De Voorzitter: Aan de orde is Uitbesteding gemeentelijke taken vluchtelingenopvang. Mevrouw De Bruin: Voorzitter, in de commissie hebben we een voorbehoud gemaakt. De fractie van PAL/GroenLinks zal toch akkoord gaan met voorliggend voorstel. Toch heb ik er be hoefte aan om onze zorg uit de spreken over de minimale omvang van de basisorganisatie voor het vluchtelingenwerk. Twee coördinatoren en één directeur zullen de organisatie met 130 vrijwilligers moeten leiden, vrijwilligers die met een steeds nijpender problematiek geconfronteerd worden. Mijn fractie vraagt zich af of het voor de Stichting WN in de toekomst nog wel mogelijk is om naast de opvangtaken ook de zo belangrijke maatschappelijke individuele begeleiding en dienstverlening uit te voeren. Dat zijn nou juist de taken die de Stichting WN sterk hebben gemaakt de afgelopen jaren. Met name het wegvallen van de onderhoudsmedewerker baart ons wat zorgen. Uit gesprekken onder andere met bestuursleden van de Stichting WN hebben we begrepen dat het bestuur van WN vertrouwen heeft in de nu ingeslagen weg. Dat is dan ook de reden dat de fractie van PAL/GroenLinks zich hier ook achter kan stellen. Toch wil ik nog één opmerking maken. De financiering van dit voorstel geschiedt voor een deel vanuit het Fonds Vluchtelingenwerk, omdat de rijksmiddelen niet toereikend zijn. Natuurlijk staat mijn fractie er achter dat we als gemeente bijdragen, echter in het voorstel wordt gesproken over dat op het moment dat de bodem in zicht zal komen van het Fonds Vluchtelingenwerk opnieuw gekeken zal worden waar de financiering vandaan gehaald moet worden. In de commissie heb ik al gezegd dat wil ik nu herhalen - dat wat ons betreft die discussie eind dit jaar begin 1996 plaats moet vinden, omdat we niet een discussie willen hebben over het al dan niet gemeentelijk financieren van het vluchtelin genwerk op het moment dat er geen geld meer is, die discussie moet je al eerder voeren. De heer De Jong (weth.Voorzitter, ik ben blij met de instemming van de PAL/GroenLinks-fractie vanavond met het voorstel van het college. Inderdaad heeft de PAL/GroenLinks— fractie in de commissie daar de nodige opmerkingen over gemaakt. Het is denk ik bestuurlijk ook juist om nog even in te gaan op het feit dat het bestuur van de Stichting WN heeft aangegeven dat zij deze route, die we met elkaar hebben 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 8