Er zijn een drietal argumenten die gelden om het huidige gebied zoals nu op de kaart ongewijzigd voorligt, althans in de ogen van het college, aan te geven. Dat is het argument van de natuurlijke begrenzing, de Heli- conweg, de Harlingertrekvaart en aan de westzijde het onge veer gedachte tracé van de westelijke ontsluitingsweg, als hoofdstructuur van het deelgebied waar het hier om gaat. De achtergrond was ook om niet een pure opportuniteit adhoc- redenering rondom één schip langs tien meter kade op te bouwen, maar om daar een visie vanuit ook stedebouwkundige redenen achter te hebben. De reden dat het gebied daarom is vergroot - de spoorlijn had evengoed als een herkenbare fysieke grens kunnen worden aangemerkt - is gelegen in de omstandigheid dat in de structuurschets Leeuwarden Open Stad, maar ook in eerdere gedachtenvorming, de behoefte aan een grootschalig manifestatieterrein is verwoord en in dit gebied is voorzien. Dat kan betekenen dat of voor tijdelijke of voor semi-permanente voorzieningen en accommodaties het zeer nuttig is om dit gebied dan ook zodanig opgerekt te hebben. Dat is de achtergrond. Het tweede punt, de trekvaart zelve, bedoelen wij uitsluiten de FEC-zijde van de trekvaart. Dan mag u wat ons betreft die dikke streep ook in het midden van de waterpartij gelegen zien. Het derde argument, dat is geen argument dat ik in de commis sie heb genoemd maar wat ik hier wel zou willen noemen, is dat ook al zou die westelijke oprekking, waar nu vragen over bestaan bijvoorbeeld opeens veel druk krijgen vanuit de horeca in verband met het sluitingsvrij zijn (wat wij niet verwachten) dan is het nog altijd zo dat het hier grotendeels om een maagdelijk gebied gaat waar via planologie en bouwver gunningen een bouw zou moeten worden toegestaan. Dit is alleen maar een in horecatechnische zin aan u voorgelegde verordening. Als het om een bestaand gebouw gaat, dan zou het om een toestemming van een functiewijziging gaan. Resumerend, wij hebben dit gedaan vanwege de hoofdreden dat als je een recreatieve manifestatieterrein-zone in je ge dachten hebt, en er zijn nu drie aanleidingen: een schip, horeca-etablissementen en het FEC, wees dan ruim en stel de grenzen vast zoals nu beoogt. Dat ter zake van de zonering. Mevrouw Waanders heeft dezelfde vraag gesteld als de heer Krol gisteravond, namelijk wanneer die binnenstadsdiscussie aan de orde is en wat wij gaan doen met de twee nu voorlig gende redelijk knellende vragen. De afspraak was om in ieder geval in de Commissie Bestuur en Middelen duidelijk te maken wanneer u wat kunt verwachten. Ik herhaal dit graag, al was het alleen maar omdat wij het dan ook echt doen. 38 De heer Krol: Voorzitter, er was een horecaschip, dat lag ergens, daar waren wij niet gelukkig mee. Nochtans vond de meerderheid van de raad dat dat schip moest functioneren. Dat functioneert nu en krijgt een betere plaats waar wij op zich gelukkig mee zijn. Vervolgens is daar het FEC bij betrokken, op zich ook begrijpelijk. Maar dit komt op ons toch wat gekunsteld over. Als je dan ziet dat ook de begrenzing van het gebied nogal wordt opgerekt, waarbij het argument wordt gebruikt van natuurlijke begrenzing, dan is het natuurlijk zo dat de spoorlijn dat ook is, de burgemeester heeft dat ook naar voren gebracht. Wanneer het argument geldt dat wanneer de Structuurschets Open Stad melding maakt van enige activi teiten op dit gebied, dan wil ik er op wijzen dat wij daar op dit moment over praten en nog besluiten over moeten nemen en wat dat betreft er nog niets vast staat. Kortom, dat geeft ons aanleiding om niet die uitbreiding te willen toestaan. Op grond daarvan zullen wij tegen het voorstel stemmen. De heer Graving: Ik ben blij dat wij nu met een goede oplos sing kunnen komen voor het horecaschip wat ligplaats betreft. Ik vind het ook heel logisch dat voor het FEC-terrein zoals dat nu bestaat die mogelijkheid er komt. De ontwikkelingen in het gebied daarom heen zullen er wel komen, maar het is vroeg genoeg als daar ontwikkelingen zijn, die een dergelijke ope ningsfaciliteit moeten hebben, om dan dat besluit te nemen. Ik vind het niet verstandig om nu al daarop vooruit te lopen. Ik vind ook de onderbouwing wat zwak. Als wij straks de discussie ook weer voor de binnenstad gaan voeren, vind ik het jammer als wij hier met een zwakke onderbouwing, zoals ik dat inschat, een grens proberen te leggen. Dat maakt de dis cussie straks alleen maar moeilijker. Dat is een reden voor mij dat ik zeg, bestuurlijk wil ik het liever beperken tot de spoorlijn. Voor het overige wil ik best instemmen met het voorstel van het college. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de CDA-fractie geacht wil worden tegen dit voorstel te hebben gestemd, met de aantekening van de heer Greving van de GPV/RPF/SGP-fractie betreffende de beperking van de begrenzing van dit gebied tot aan de spoorlijn. 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 3