is dat nu in één keer veranderd, over geloofwaardigheid gesproken. Is de geloofwaardigheid van een partij niet in het geding wanneer de partij die het zittend college eerst steunt, vervolgens haar eigen wethouder terug trekt? Is dan die partij nog geloofwaardig? Het CDA heeft opeens ook moeite met uitbreiding van het college van vier naar vijf wethouders. Dit wordt kennelijk als een probleem ervaren en ook dat was tot vorige week dinsdag niet een probleem. Het CDA heeft ons al wel ge vraagd om toch nog een gesprek met hen aan te gaan om nu eens duidelijk te maken wat er precies is gebeurd, wat de beleving is geweest van de twee partijen die hier in het geding zijn. Dat gesprek willen wij zeker aangaan. Nog maals, ik benadruk hier, wij hebben niet gezocht naar iets om het CDA buiten spel te zetten, het feit dat het CDA en de PvdA een afspraak hadden gemaakt om elkaar vast te hou den als het ging om de vorming van een nieuw college, dat klopt, wij hebben die afspraak ook staande gehouden tot het laatste moment van de onderhandelingen. Als de heer Krol vindt dat afspraken maken een vorm is van machtspolitiek, dan heeft hij daar zelf ook aan meegedaan. Daarmee ben ik ook al ingegaan op de reconstructie die met name ook de heer Jacobse van ons verlangde. Ik voel mij niet meer geroepen om nog in te gaan op de reconstructie zoals hij die heeft gegeven. Zijn reconstructie bevat in ieder geval een hoog vermakelijkheidsgehalte, voor de rest vond ik die reconstructie tendentieus, suggestief, maar dat kan ook niet anders als je zuiver afgaat op dat wat in de krant staat, zonder dat te controleren en zonder daar wat kritisch in te zijn en daar ook nog eigen beelden aan toe te voegen die hem wellicht goed uitkomen. Dan hebben een aantal fracties nog gesproken over de machtspolitiek van de Partij van de Arbeid, de angst die de Partij van de Arbeid zou hebben gehad om naar een vijf partijen college te moeten, omdat dat wellicht zou moeten betekenen dat ook de Partij van de Arbeid iets in zou moeten leveren. Van angst is geen sprake, wel is het nog steeds zo, de heer Ten Hoeve interrumpeerde in de eerste termijn ook al, dat een aantal fracties kennelijk toch voorbij gaat aan de zetelverhouding in de raad. Ik heb bij het begin van de onderhandelingen aangegeven dat de PvdA streefde naar een vier-partijen college, waarin de PvdA nadrukkelijk vertegenwoordigd zou zijn. Dus een vier-par- tijen college waarin twee wethouders van de PvdA zitting hebben. Dat lijkt mij nog steeds geen irreële wens. Aan de zetelverhouding is niets veranderd, de raad is nu eenmaal niet alleen een bestuurlijke constellatie, het is ook een 24 politieke constellatie en een politieke constellatie die niet één grote familie is, maar waarin wel politieke kleu ren vertegenwoordigd zijn en die zich wat ons betreft ook mogen weerspiegelen in de samenstelling van het college. Dat heeft met machtspolitiek naar ons idee niets te maken, maar wel met de politieke werkelijkheid. Ik wou aan het eind van deze termijn de heer Van de Gevel en zeker ook de heer Versteeg heel hartelijk danken voor de inspanningen die zij hebben verricht tijdens de onderhande lingen ten behoeve van de verschillende partijen. De heer Krol: Voorzitter, nog een paar korte opmerkingen. Het zal duidelijk zijn dat dat gaat in de richting van me vrouw Waanders van de Partij van de Arbeid. Op die woensdag, dat wij inderdaad vergaderden na de dins dag waar wij hadden uitgesproken om met z'n drieën verder te gaan, is afgesproken dat de Partij van de Arbeid, gelet op de persoonlijke problemen wellicht onderling, de twee partijen zou benaderen die eventueel zouden kunnen meedoen in een vier-partijen college. Dat waren WD en D66. Nadruk kelijk werd afgesproken om dat te doen in volgorde van voorkeur van CDA en Partij van de Arbeid. Was daarmee de voorkeur dan van tafel? Antwoord: nee. Die was ook niet van tafel, omdat toen ik op maandag met de heer Timmermans bel de, hij melding maakte van het feit dat D66 aan het schui ven zou zijn, zoals hij dat letterlijk noemde, maar dat dan de voorkeur van tafel moest. Klopt en dat gebeurde 's mid dags om vijf uur met z'n drieën bij elkaar aan tafel, el kaar in de ogen kijkend en zeggend van nu gaan wij dat mel den aan D66. Zo zat het in elkaar. Als dan gewezen wordt op een telefoontje dat ik zou hebben gepleegd en waardoor het mis liep, dan heb ik ook een ander telefoontje naar voren gebracht - dat overigens nog steeds niet is ontkend - waar door door D66 zelf, fractievoorzitter Hoogeveen, gemeld werd aan de heer Jacobse om drie uur 's middags al, wij gaan dit en dat doen. Dan kan je twee dingen doen, dan kan je geloven dat Krol het heeft gedaan, als je het zo uit komt; je kunt ook hoor en wederhoor toepassen 's morgens om half tien op het moment dat het zich voordoet en vragen wat er is gebeurd, hoe het in elkaar zit, of wij er nog iets aan kunnen doen. Wij dachten dat op grond van een jarenlan ge samenwerking dat soort dingen tot de mogelijkheden be hoorden. Dat was niet het geval. Zo zat het volgens mij in elkaar en niet anders. Overigens bevestigde de heer De Jong zelf ten opzichte van de heer Terpstra dat het telefoontje in de fractievergadering niet had meegespeeld. Ik kan mij overigens voorstellen dat achteraf het verhaal ietwat ge- 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 13