niet alleen met de mond iets belijden, maar ook daadwerke lijk in de praktijk brengen, hoe pijnlijk ook. Wij consta teren nu dat de Partij van de Arbeid, maar ook D66, komen met de namen van Timmermans en Oe Jong. Wij vinden dit on verstandig, gelet op de zo voorgestane bestuurscultuur en vinden dat eigenlijk een minachting voor de kiezers. De kiezers snappen er hierdoor niets meer van en de geloof waardigheid van de politiek is hiermede absoluut niet gediend. Wij verzoeken daarom de Partij van de Arbeid en D66 alsnog met een andere kandidaat te komen en wij zijn benieuwd naar het stemgedrag en de geloofwaardigheid zo meteen van PAL/GroenLinks, WD en D66. Onze opstelling ten aanzien van de verkiezing van wethouders zal afhangen van de reactie en het verzoek dat wij zoéven gedaan hebben. Indien noodzakelijk zullen wij vragen om een moment van schorsing. Voorzitter, de PAL/GroenLinks-fractie heeft tijdens de onderhandelingen een punt gemaakt van de uitbreiding van het aantal wethouders en als motivering van die uitbreiding wordt opgegeven de hoge werkdruk bij een college met vier wethouders, bovendien is gesuggereerd dat de kostenpost waaruit de wethouders moeten worden betaald niet mag stij gen. Het is beter eerlijk te zijn richting raad en burgers van deze gemeente, draai er maar niet omheen, vijf wethou ders is noodzakelijk omdat er vier partijen in het college zitten en de Partij van de Arbeid koste wat kost vasthoudt aan twee. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat door de komst van vijf wethouders er misschien extra bezuinigd moet worden op het ambtelijk apparaat. Het verbaast ons niets dat PAL/GroenLinks uiteindelijk akkoord gaat met vijf wet houders, die partij heeft wel vaker een afspraak of uit gangspunt over boord gegooid tijdens de onderhandelingen in ruil voor die fel begeerde wethouderszetel. Het Collegeprogramma. Voorzitter, nu het CDA niet meer meedoet aan het te vormen college, wat wij zeer betreuren, achten wij ons niet langer gebonden aan welk compromis dan ook afgesproken met Partij van de Arbeid en/of D66. Dat slaat dus ook op het thans voorliggende nieuwe Collegeprogramma waarin nog onderdelen te vinden zijn van het oude. Ons uitgangspunt zal zijn bij ons verder opereren in deze raad ons verkiezingsprogramma en wij zullen per onderdeel bekijken of wij een compromis willen sluiten en met wie. Dat kan op zich interessante discussies opleveren, ik geef u een voorbeeld. Als ik kijk naar de evaluatie in 1996 van de status aparte van het Stedelijk Gymnasium, die ongetwijfeld conform af spraak in deze raad zal worden besproken, dan zou het wel 8 eens zo kunnen zijn dat dat gymnasium zelfstandiger blijft dan menigeen had kunnen bevroeden. En zo zijn er meer voor beelden te noemen. Een gevolg van het aan de kant zetten van het CDA. Nogmaals, door ons niet gewild, noch gezocht. Hieruit blijkt dat onze rol nog niet geheel is uitgespeeld, dat onze rol geen pure oppositierol zal zijn of worden zonder enige inbreng. Wij denken dat, gelet op het voor gaande, maar ook gelet op de grote onderlinge verschillen tussen de collegepartijen ten aanzien van belangrijke onderwerpen, onze bijdrage nog wel eens van belang zou kunnen zijn. De CDA-fractie is bereid hieromtrent construc tief mee te denken met welke partij dan ook. Overigens weer in relatie tot het verkiezingsprogramma. Ook richting provincie, waarmee het nieuwe college een nog betere verstandhouding nastreeft is onze inbreng waar schijnlijk niet onverstandig, mede gelet op de deelname van het CDA in het College van Gedeputeerde Staten. Bijvoor beeld het realiseren van de haak om Leeuwarden, van gewel dig belang voor onze gemeente, zal een inzet vragen van de gehele raad, inclusief het aan de kant gezette CDA. Overi gens komt dan ook de weg Aldts jerk-Leeuwarden weer in beeld. Wij feliciteren de Partij van de Arbeid en D66 met het be haalde resultaat bij de programbesprekingen. Deze partijen hebben op de belangrijke onderdelen nauwelijks hoeven in te leveren, terwijl de inbreng van PAL/GroenLinks met een lampje is te zoeken. Ik geloof dat het bij milieu alleen gaat om de verpakking. Wat de onderwerpen bestuurlijke vernieuwing en bestuurscul tuur betreft daar ben ik denk ik duidelijk over geweest, lucht en wind wanneer je kijkt naar het praktisch handelen van sommige partijen. Samenvattend, het CDA is het volstrekt oneens met de manier waarop de Partij van de Arbeid ons aan de kant heeft gezet, elke fatsoenlijke motivering ontbreekt tot op dit moment. Het CDA onderschrijft het Collegeprogramma niet, wij zullen per onderwerp wat ter besluitvorming wordt aangeboden ons standpunt bepalen, waarbij als uitgangspunt geldt ons eigen verkiez ingsprogramma Als allerlaatste dit, deze bestuurscrisis is ontstaan naar aanleiding van de budgetoverschrijding Stadskantoor, D66, maar ook het vorig college, hebben vervolgens de discussie verlegd naar de bestuurscultuur en het onderling vertrou wen, het eindigt vanavond met een staaltje machtspolitiek in combinatie wellicht met persoonlijke ambities. Dat is de Leeuwarder politiek onwaardig en draagt niet bij tot het 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 5