wij inderdaad te maken hebben met een waterleidingbedrijf dat
stevig in zijn schoenen staat, in financiële zin zijn vol
doende voorzieningen voor een aantal risico's ingebouwd. Dat
laat inderdaad de vraag open of het zo moet zijn dat een
dergelijke instelling er financieel kapitaalkrachtig zeer
goed voor staat. Ik heb de vraag gesteld namens het college
of het niet zo is dat waar de huidige dividenduitkering
absoluut niet in verhouding staat (die is namelijk vrijwel
nul) tot de waarde van de aandelen of het niet verstandig is
om eens te kijken of het dividend verhoogd zou kunnen worden
in de richting van de gemeentes dan wel de tarieven zouden
kunnen worden aangepast. De toezegging is gedaan door de
directie, gesteund door de raad van commissarissen, dat ten
behoeve van de begroting van 1996 voorstellen zullen worden
gedaan die inzicht verschaffen in de waarde en de positie van
het bedrijf en de mogelijkheden die het biedt. Dat is te meer
ook van belang omdat wij, zoals u wellicht bekend is, moeten
nadenken over de vraag of er fusies moeten gaan plaatsvinden
tussen verschillende soorten nutsbedrijven en ook dan is het
goed om de werkelijke waarde van het bedrijf in te schatten
wanneer je gaat fuseren.
De heer Krol: Ik neem aan, voorzitter, dat wij op de hoogte
worden gehouden van datgene wat de heer Timmermans gezegd
heeft
De tweede vraag.
Tijdens de discussie omtrent de nota Tuskenspul betreffende
de bestuurlijke vernieuwing in Friesland is ook aan de orde
geweest de problematiek van het Stadsgewest. Vanuit de Leeu
warder raad zijn vraagtekens gezet bij het toch wel wat vrij
blijvende karakter van de samenwerking binnen dat Stadsge
west. Gemeenten die zich bedreigd voelden door een mogelijke
herindeling riepen toen in koor dat er meer en beter zou
moeten worden samengewerkt binnen het Stadsgewest. Kijkend
naar de discussie in Boarnsterhim op dit moment aangaande de
mogelijke vestiging van groot-winkelbedrijven in de buurt van
Grou, is dat een regelrechte bedreiging voor de ontwikke
lingen in Leeuwarden en levert geen bijdrage aan het oplossen
van de werkloosheid in onze gemeente. Voorzitter, over samen
werking in het Stadsgewest gesproken.
De vraag is dan, hoe is op dit moment de stand van zaken
omtrent het voorgaande in relatie tot het Stadsgewest? Kunnen
de mogelijke ontwikkelingen bij Grou, welke nadelig zijn voor
Leeuwarden, worden tegengegaan? Wat heeft het college daar
tot nu toe aan gedaan?
De Voorzitter: De stand van zaken kan als volgt worden inge
kleurd. In eerste instantie is er een gesprek geweest op
verzoek van het college van Boarnsterhim met het college van
Leeuwarden. De delegatie bestond uit de heren Timmermans en
ondergetekende, op het provinciehuis onder leiding van de
beide gedeputeerden die betrokken zijn, Economische Zaken en
Ruimtelijke Ordening. Dat gesprek is heel helder geweest, het
heeft opgeleverd dat alleen de gemeente Leeuwarden aan zet is
om zo'n eventueel project voor Friesland binnen haar grenzen
op te tuigen. Wij hebben ook als antwoord gegeven dat wij
daarmee bezig zijn, dat is het ruimtelijke ordenings econo
mische beleid zoals u dat kent: één de Centrale, twee eventu
eel in beperkte mate een paar overige lokaties. Maar het
accent ligt op de Centrale om die uit te bouwen voor de korte
en middellange termijn. Voor de rest is de structuurschets
ook duidelijk over deze materie. Maar het allerduidelijkst is
dat zowel de rijksoverheid als de provinciale overheid dit
voluit zo stellen.
Over de stand van zaken in het Stadsgewest wil ik graag de
heer Timmermans het woord geven, maar in ieder geval is
duidelijk dat het Stadsgewest niet competent is. De gemeente
Leeuwarden is volledig aan zet en wij hebben uitgestraald dat
graag te willen doen, uiteraard in overleg met de inspecteur
Economische Zaken, de inspecteur Ruimtelijke Ordening en het
provinciaal bestuur en te zijner tijd, na besluitvorming
hier, met een duidelijk raamplan ter zake van de Centrale te
komen
De heer Tiazeraani (weth.Voorzitter, het punt van de GDV-
vestiging bij Grou is als mededeling aan de orde gekomen in
het overlegplatform Stadsgewest. Daarbij is toen vastgesteld
dat het verstandig was om in eerste instantie, zoals de
burgemeester ook al heeft aangegeven, de desbetreffende
gemeentebesturen samen met het provinciaal bestuur daarover
van gedachten te laten wisselen. Het is naar dat forum ver
legd, als ik het zo mag zeggen. Die discussie is gevoerd en
zal op dit moment denk ik niet feitelijk onderwerp van be
spreking zijn in het overlegplatform Stadsgewest. Mocht het
zo zijn dat het gemeentebestuur van Boarnsterhim toch meent
hiermee door te moeten gaan, dan kan je ook de vraag in
algemene zin stellen, wat het betekent als een partij door
gaat waar de andere partijen collectief zeggen dat dat niet
passend is in de lijn die ook in het Stadsgewest is vastge
legd. Dan zullen wij het daarover moeten gaan hebben. Dit is
één voorbeeld. Wij hebben hier enige tijd geleden eenzelfde
soort discussie gehad toen het ging over de vaststelling van
het woningmarktplan. Mocht het zo zijn dat men buiten de
5