iedere gemeente in Friesland voor zichzelf zal moeten doen.
Het bundelen van krachten van Leeuwarden met de omliggende
gemeenten op het gebied van bijvoorbeeld het stimulerings
fonds en de acquisitie is een voorwaarde voor het welslagen
van de doelstellingen op dit gebied.
Zoals te verwachten was is het wegwerken van de milieupro
blemen in deze gemeente zo verschrikkelijk kostbaar gewor
den dat ze de financiële mogelijkheden enorm overschrijden.
Hierbij moeten we ons bedenken dat we grotendeels worden
geconfronteerd met rekeningen uit het verleden. Waar we nu
doordrongen zijn van de noodzaak van een duurzame ontwikke
ling, was men dat voorheen nog niet. Om die fout niet een
tweede keer te maken, kiest PAL/GroenLinks voor preventie.
Het voorkomen van verdere vervuiling zal dan vooral via het
inhalen van de achterstanden die zijn ontstaan bij het
Milieu Uitvoering Plan moeten gebeuren.
Daarnaast is de gemeente natuurlijk niet als enige verant
woordelijk voor de omgeving. PAL/GroenLinks wijst daarom op
de eigen verantwoordelijkheid die iedere inwoner van Leeu
warden op dit terrein heeft. Die eigen verantwoordelijkheid
kunnen mensen zelf concreet vorm geven door bijvoorbeeld
het oprichten van milieuwijkgroepen. De gemeente kan van de
andere kant de mensen eraan herinneren door een lik-op-
stuk-beleid te ontwikkelen, met name op het gebied van
zwerfvuil en hondepoep.
Voorzitter, wat betreft eigen verantwoordelijkheid kunnen
wij als raadsleden ook de hand in eigen boezem steken. De
bestuurscrisis van de afgelopen weken heeft één ding duide
lijk naar voren gebracht en dat is dat de bestuurscultuur
drastisch dient te veranderen. Ook in de Perspectiefnota
wordt hier aandacht aan besteed. We moeten ons echter
realiseren dat een cultuur altijd gemaakt wordt door mensen
zelf.
Daarom zullen we als raadsleden ons ervan bewust moeten
zijn dat wij zelf een bijdrage aan die bestuurlijke ver
nieuwing kunnen leveren zonder dat dat direct geld hoeft te
kosten. Het informeren over en weer en het niet onwrikbaar
vastleggen van fractiestandpunten voordat er zelfs maar in
de commissies over gesproken is, zijn daar voorbeelden van.
Daarom willen we graag van het college horen wat de ideeën
zijn waarvoor in het collegevoorstel een ton wordt gereser
veerd, voordat we daarmee instemmen.
Wat veel mensen bezighoudt op dit moment is het achter
stallig onderhoud in de gemeente. We zien dit op zeer veel
terreinen, variërend van monumentenzorg tot bruggen en van
onderhoud van groenvoorzieningen tot de algemene begraaf
20
plaats.
In het algemeen kan gesteld worden dat achterstallig onder
houd op den duur kan leiden tot onhoudbare situaties waar
mee de veiligheid in het gedrang kan komen. Ik constateerde
het al eerder: de benodigde middelen overstijgen in grote
mate de mogelijkheden. Daarom wil PAL/GroenLinks het colle
ge verzoeken het onderzoek naar de vermogenspositie van de
gemeente Leeuwarden op korte termijn af te ronden. Welke
reserves en fondsen kunnen worden aangesproken, wat zijn de
mogelijkheden om aandelenpakketten te verhandelen, kortom,
wat is er mogelijk op dit gebied?
We maken ons allemaal druk om het achterstallig onderhoud
van de openbare ruimte, maar er is een gevaar dat het beeld
vertekend is. Achterstallig onderhoud is gemakkelijk in
cijfers en financiën uit te drukken. Bij zorginstellingen
is dat veel moeilijker, want hun produkt is minder goed in
cijfers te meten. De zorgsector dreigt daarmee momenteel
een beetje een ondergeschoven kindje te worden. Ieder
raadslid dat aanwezig was bij het werkbezoek aan het Blijf
van m'n Lijf-Huis, heeft echter kunnen constateren dat de
realiteit van de "softe sector" keihard is.
Ik wil daar niet meer over zeggen dan dat we vinden dat
gedetineerden een cel voor zich alleen moeten hebben, dat
in verpleeghuizen vier of zes mensen op een zaal moet
kunnen, maar in het Blijf van m'n Lijf-Huis hebben we
kunnen zien dat op één kleine zaal acht vrouwen en kinderen
moeten slapen.
Voorzitter, als we vandaag een aantal maatregelen vaststel
len, dan nog blijft één miljoen voor nieuw beleid een
druppel op een gloeiende plaat. Daarom wil PAL/GroenLinks
de mogelijkheid openhouden om middelen te onttrekken aan de
bijna f 32 miljoen die de verkoop van de aandelen Telekabel
hebben opgeleverd. Dat schept ruimte om een aantal zaken te
kunnen bekostigen die eenmalig zijn, zodat aan de andere
kant ruimte ontstaat om vooral structurele zaken te kunnen
financieren.
De heer Jacobse: De gemeente wordt gezien als de bestuurs
laag die het dichtst bij de burgers staat. In het gemeente
lijk beleid moet de mens dan ook centraal staan. Het wel
zijn van de mensen bevorderen is dan ook de missie van de
gemeente. In het stuk dat nu voor ons ligt, ligt de nadruk
teveel op structuren. Structuren kunnen echter nooit doel
zijn, maar slechts middel. Bij alles wat wij doen, zullen
wij ons moeten afvragen wat betekent dit voor het welzijn
van onze burgers. Daar gaat het om, om de mensen. Om dat
21