iedere gemeente in Friesland voor zichzelf zal moeten doen. Het bundelen van krachten van Leeuwarden met de omliggende gemeenten op het gebied van bijvoorbeeld het stimulerings fonds en de acquisitie is een voorwaarde voor het welslagen van de doelstellingen op dit gebied. Zoals te verwachten was is het wegwerken van de milieupro blemen in deze gemeente zo verschrikkelijk kostbaar gewor den dat ze de financiële mogelijkheden enorm overschrijden. Hierbij moeten we ons bedenken dat we grotendeels worden geconfronteerd met rekeningen uit het verleden. Waar we nu doordrongen zijn van de noodzaak van een duurzame ontwikke ling, was men dat voorheen nog niet. Om die fout niet een tweede keer te maken, kiest PAL/GroenLinks voor preventie. Het voorkomen van verdere vervuiling zal dan vooral via het inhalen van de achterstanden die zijn ontstaan bij het Milieu Uitvoering Plan moeten gebeuren. Daarnaast is de gemeente natuurlijk niet als enige verant woordelijk voor de omgeving. PAL/GroenLinks wijst daarom op de eigen verantwoordelijkheid die iedere inwoner van Leeu warden op dit terrein heeft. Die eigen verantwoordelijkheid kunnen mensen zelf concreet vorm geven door bijvoorbeeld het oprichten van milieuwijkgroepen. De gemeente kan van de andere kant de mensen eraan herinneren door een lik-op- stuk-beleid te ontwikkelen, met name op het gebied van zwerfvuil en hondepoep. Voorzitter, wat betreft eigen verantwoordelijkheid kunnen wij als raadsleden ook de hand in eigen boezem steken. De bestuurscrisis van de afgelopen weken heeft één ding duide lijk naar voren gebracht en dat is dat de bestuurscultuur drastisch dient te veranderen. Ook in de Perspectiefnota wordt hier aandacht aan besteed. We moeten ons echter realiseren dat een cultuur altijd gemaakt wordt door mensen zelf. Daarom zullen we als raadsleden ons ervan bewust moeten zijn dat wij zelf een bijdrage aan die bestuurlijke ver nieuwing kunnen leveren zonder dat dat direct geld hoeft te kosten. Het informeren over en weer en het niet onwrikbaar vastleggen van fractiestandpunten voordat er zelfs maar in de commissies over gesproken is, zijn daar voorbeelden van. Daarom willen we graag van het college horen wat de ideeën zijn waarvoor in het collegevoorstel een ton wordt gereser veerd, voordat we daarmee instemmen. Wat veel mensen bezighoudt op dit moment is het achter stallig onderhoud in de gemeente. We zien dit op zeer veel terreinen, variërend van monumentenzorg tot bruggen en van onderhoud van groenvoorzieningen tot de algemene begraaf 20 plaats. In het algemeen kan gesteld worden dat achterstallig onder houd op den duur kan leiden tot onhoudbare situaties waar mee de veiligheid in het gedrang kan komen. Ik constateerde het al eerder: de benodigde middelen overstijgen in grote mate de mogelijkheden. Daarom wil PAL/GroenLinks het colle ge verzoeken het onderzoek naar de vermogenspositie van de gemeente Leeuwarden op korte termijn af te ronden. Welke reserves en fondsen kunnen worden aangesproken, wat zijn de mogelijkheden om aandelenpakketten te verhandelen, kortom, wat is er mogelijk op dit gebied? We maken ons allemaal druk om het achterstallig onderhoud van de openbare ruimte, maar er is een gevaar dat het beeld vertekend is. Achterstallig onderhoud is gemakkelijk in cijfers en financiën uit te drukken. Bij zorginstellingen is dat veel moeilijker, want hun produkt is minder goed in cijfers te meten. De zorgsector dreigt daarmee momenteel een beetje een ondergeschoven kindje te worden. Ieder raadslid dat aanwezig was bij het werkbezoek aan het Blijf van m'n Lijf-Huis, heeft echter kunnen constateren dat de realiteit van de "softe sector" keihard is. Ik wil daar niet meer over zeggen dan dat we vinden dat gedetineerden een cel voor zich alleen moeten hebben, dat in verpleeghuizen vier of zes mensen op een zaal moet kunnen, maar in het Blijf van m'n Lijf-Huis hebben we kunnen zien dat op één kleine zaal acht vrouwen en kinderen moeten slapen. Voorzitter, als we vandaag een aantal maatregelen vaststel len, dan nog blijft één miljoen voor nieuw beleid een druppel op een gloeiende plaat. Daarom wil PAL/GroenLinks de mogelijkheid openhouden om middelen te onttrekken aan de bijna f 32 miljoen die de verkoop van de aandelen Telekabel hebben opgeleverd. Dat schept ruimte om een aantal zaken te kunnen bekostigen die eenmalig zijn, zodat aan de andere kant ruimte ontstaat om vooral structurele zaken te kunnen financieren. De heer Jacobse: De gemeente wordt gezien als de bestuurs laag die het dichtst bij de burgers staat. In het gemeente lijk beleid moet de mens dan ook centraal staan. Het wel zijn van de mensen bevorderen is dan ook de missie van de gemeente. In het stuk dat nu voor ons ligt, ligt de nadruk teveel op structuren. Structuren kunnen echter nooit doel zijn, maar slechts middel. Bij alles wat wij doen, zullen wij ons moeten afvragen wat betekent dit voor het welzijn van onze burgers. Daar gaat het om, om de mensen. Om dat 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 11