1999 netto, na aftrek van sociaal flankerend beleid, een kleine f 3 miljoen. Dat is veel minder dan 10% van de loonkosten. De taakstelling voor de verschillende diensten is bovendien nog niet ingevuld. Toch zal deze bezuinigings operatie doorgevoerd moeten worden, temeer omdat bij de laatste grote bezuinigingsronde minder op de eigen organi satie is bezuinigd dan in eerste aanleg was afgesproken. Naar de mening van mijn fractie moet ten aanzien van lopen de taakstelling, waarbij 78 full time arbeidsplaatsen komen te vervallen, het grootste deel van de daarbijbehorende overheadkosten nog ingeboekt worden als bezuiniging. Het gaat daarbij om een structureel bedrag van f 1,5 miljoen. Nu er enige ruimte komt voor nieuw beleid, betekent dat niet dat wij kunnen nalaten nieuw voor oud beleid in te ruilen. Een bedrag van f 4,2 miljoen voor nieuw beleid voor een periode van 4 jaar is gewoon veel te weinig. Daarom pleit ik er voor, naast te taakstellingen opgenomen in de Perspectiefnota, nieuwe taakstellingen te realiseren van f 1,5 miljoen als overheadkosten binnen de lopende bezuini ging op het ambtelijk apparaat, f 2 miljoen binnen het Fonds Sociale Vernieuwing en f 0,5 miljoen op het buurt- en wijkwerk, met name ten laste van het aantal accommodaties. Daarmee ontstaat er ruimte voor nieuw beleid van f 8,2 miljoen en komen wij in de buurt van het bedrag van f 8 f 10 miljoen dat door een meerderheid van deze raad in de Commissie Bestuur en Middelen begin 1995 is geformuleerd. Over de verdeling van de middelen voor nieuw beleid zal mijn fractie vanmiddag met voorstellen komen, daarbij sluit mijn fractie zich aan bij de speerpunten van beleid zoals geformuleerd in de Perspectiefnota werk, milieu, leefbaar heid en zorg. In de afgelopen periode is binnen het ambtelijk apparaat veel tijd en energie gestoken in het verbeteringsproces Leeuwarden in Stelling en in het tot stand komen van deze Perspectiefnota, ook de jaarrekening 1994 is versneld gereed gekomen. Deze werkzaamheden zijn gereed gekomen naast alle reguliere zaken en daarvoor wil mijn fractie het ambtelijke apparaat in zijn volle breedte dank zeggen. De fractie van GPV/RPF/SGP wil de ambtelijke dienst en de raad toewensen dat het werk van de gemeente Leeuwarden ook in het nieuwe begrotingsjaar onder Gods zegen mag gelukken. Tot slot, mijnheer de voorzitter, van mijn kant nog een mededeling. Het zal u als raad niet onbekend zijn dat het voor een kleine fractie als de GPV/RPF/SGP-fractie een ontzettend grote opgave is om in de volle breedte deel te nemen aan het raadswerk. Daarbij krijg ik veel hulp vanuit mijn steunfractie en ook de vervanging in commissievergade 28 ringen biedt mogelijkheden voor brede deelname. Toch heeft de invoering van de commissieweken voor een eenmansfractie geleid tot een aanzienlijke verzwaring van het raadswerk. Daarbij komt dat vergaderstukken te vaak te laat beschik baar komen. Het voorbereiden van vergaderingen vraagt steeds veel tijd in een te korte periode, waardoor ik in een voortdurend spanningsveld zit. Mijn verantwoordelijkheden in mijn gezin en in mijn dage lijks werk als apotheker wegen mij zodanig zwaar dat ik tot de conclusie ben gekomen mijn raadslidmaatschap te moeten beëindigen. Ik heb dan ook mijn ontslag ingediend bij de voorzitter en zal deze raad verlaten met ingang van de datum waarop de vacature wordt vervuld. De Voorzitter: Ter zake van dit laatste punt is het spijtig dat u om die reden die conclusie heeft moeten trekken. Ik heb daar volle respect voor en kom daar graag in een later stadium nog op terug. Hiermee zijn de beraadslagingen in eerste termijn geëin digd, ik stel voor een schorsing te houden van 15 minu ten. De Voorzitter schorst om 11.05 de vergadering. De Voorzitter heropent om 11.45 uur de vergadering. de Voorzitter: De vergadering is heropent. De schorsing is iets langer geweest dan gepland. Ik zou eerst een opmerking van orde willen maken, ook ten behoeve van de mening die u daarover hebt. Het zou kunnen dat de reactie van het college - ik schat dat die ongeveer 20 minuten zal duren - bij u de vraag oproept of je dan niet meteen maar zou moeten schorsen, dat wil zeggen de lunchpauze ingaan. Dat zal dan betekenen dat wij van 12.15 uur tot 14.00 uur een normale lunchpauze hebben, waarbinnen dan ook eventueel nog contact tussen fracties kan zijn ten behoeve van de tweede termijn. Een andere variant is - die leek mij om 10 uur nog haal baar, maar nu niet meer zo - dat de tweede termijn meteen er achteraan gaat. Maar dan lopen wij de kans dat er toch schorsingsbehoefte is, dat het vervolgens 13.00 uur 13.15 uur wordt en dan schuift alles zo op, want dan moet je uiteindelijk toch weer om drie uur beginnen. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 15