een ambtelijke organisatie ook niet voortdurend op slot zet
als zij met voorstellen voor nieuw beleid wil komen.
Dat zijn een aantal mogelijkheden die ik zie om voorstellen
voor nieuw beleid ook echt van de grond te krijgen.
Wij hebben niet voor een extra taakstelling gekozen, dat
even naar de heer Jacobse, omdat wij ervan overtuigd zijn
dat op dit moment de 10% efficiency-operatie al ongeloof
lijk veel moeite kost om ingevuld te krijgen en aan de
andere kant de voorstellen uit de oude bezuinigingsoperatie
nog dermate in de sfeer zitten van nog te moeten worden
uitgevoerd, dat wij denken dat het chaos wordt als je daar
op dit moment nog een extra taakstelling aan toevoegt. Dus
wij kiezen er voor om die andere manieren, waar ik het net
over gehad heb, om via die manier toch nieuw beleid gestal
te te kunnen geven.
De vermogenspositie.
Een aantal fracties zijn daar ook op ingegaan. In de Per
spectiefnota kunt u lezen dat wij de discussie over de
vermogenspositie ook aan willen gaan. Wij hebben een eerste
aanzet gedaan in de Perspectiefnota om te laten zien waar
die vermogenspositie uit bestaat. Binnenkort hebben wij de
rekening 1994 aan de orde waar de accountant over de reser
ves ook opmerkingen maakt. Het lijkt mij goed dat als wij
over de vermogenspositie praten ook te kijken naar een
termijn, voor onszelf een doelstelling binnen welke tijd
wij die discussie dan klaar hebben. Op dit moment kan ik
daar niet een termijn aan geven, ik wil dat wel opnemen met
de ambtelijke organisatie en misschien woensdag in de
Commissie Middelen daar nog eens verder over doorpraten.
Maar dat de discussie over de vermogenspositie nog helder
der moet worden, zijn wij het mee eens en die discussie zal
ook komen.
De lastenverlichting.
Ik wil daar nu niet concreet op ingaan. U heeft gezien dat
wij er in ons plaatje in ieder geval voor gekozen hebben op
basis ook van geluiden die wij uit de raad horen om een
voorstel te doen om tot lastenverlichting te komen. Vanmid
dag kunnen wij daar concreter over praten.
Nog een laatste opmerking.
Dan gaat het met name over perspectief, dan gaat het met
name wat mij betreft ook over sturen. Ik hoorde de heer
Jacobse zeggen: laten wij alleen de eerste jaarschijf
invullen als het om nieuw beleid gaat. Ik denk dat wij
vanuit het college nu juist de raad willen stimuleren om
echt te sturen en dat betekent in onze visie dan ook bestu
ren op wat meer dan alleen de eerste jaarschijf, zoals wij
32
dat in het verleden altijd gedaan hebben, maar nu juist het
doorzicht te geven naar de komende jaren, ook beleidsmatig
en ook inhoudelijk. Ik zou u mee willen geven om ook echt
te sturen, niet alleen naar het komende jaar, maar ook op
een wat langere termijn.
Nog een informatieve mededeling naar de heer Greving als
het gaat om sociale vernieuwing en gelden uit het Fonds
Sociale Vernieuwing, zonder even over politieke prioritei
ten te praten.
Het is de bedoeling dat de gelden in het Fonds Sociale
Vernieuwing straks ingeschoven worden in het Gemeentefonds
en de oormerking er in die zin afgaat. Die hele insluizing
gaat gepaard met een verevening, ook naar andere gemeenten.
Dat betekent dat gelden voor het Fonds Sociale Vernieuwing
voor onze gemeente op termijn wel eens iets lager zouden
kunnen uitpakken dan nu het geval is. Ik wou hem dat mee in
overweging geven, zonder te praten over politieke priori
teiten.
De heer De Jong (weth.Voorzitter, alle fracties zijn in
hun bijdrage ingegaan op het thema bestuurlijke vernieu
wing, een zeer belangrijke randvoorwaarde voor het voeren
van beleid. Ik denk dat dat terecht is.
Bestuurlijke Vernieuwing bestaat uit twee zaken die uiteen
vallen. Het interne gedeelte, het organisatie gedeelte plus
daarbij ook de verhouding tussen raad en college en ander
zijds het externe gedeelte, dat wil zeggen tussen politiek
en burgerijDat zal worden vertaald in twee plannen van
aanpak. Het college streeft er naar om in ieder geval voor
de grote vakantie die zaken nog in het college te krijgen,
daarna moeten wij gaan kijken hoe wij dat verder vorm gaan
geven. Ik zou mij kunnen voorstellen dat wij daarna die
plannen van aanpak naar de Commissie Bestuur en Middelen
zenden om dan in september-oktober een uitgebreide discus
sie met elkaar daarover te voeren.
Dat is de stand van zaken op dit ogenblik, ik denk dat het
goed is dat even te melden.
De Voorzitter: Dit van de zijde van het college op dit
moment, ook ten behoeve van de ruimte in de tweede termijn.
Dat betekent dat wij zouden kunnen besluiten de lunchpauze
te bekorten tot half twee. Dat is het besluit.
Wij zien elkaar terug om half twee.
De Voorzitter schorst om 12.00 de vergadering.
33