een ambtelijke organisatie ook niet voortdurend op slot zet als zij met voorstellen voor nieuw beleid wil komen. Dat zijn een aantal mogelijkheden die ik zie om voorstellen voor nieuw beleid ook echt van de grond te krijgen. Wij hebben niet voor een extra taakstelling gekozen, dat even naar de heer Jacobse, omdat wij ervan overtuigd zijn dat op dit moment de 10% efficiency-operatie al ongeloof lijk veel moeite kost om ingevuld te krijgen en aan de andere kant de voorstellen uit de oude bezuinigingsoperatie nog dermate in de sfeer zitten van nog te moeten worden uitgevoerd, dat wij denken dat het chaos wordt als je daar op dit moment nog een extra taakstelling aan toevoegt. Dus wij kiezen er voor om die andere manieren, waar ik het net over gehad heb, om via die manier toch nieuw beleid gestal te te kunnen geven. De vermogenspositie. Een aantal fracties zijn daar ook op ingegaan. In de Per spectiefnota kunt u lezen dat wij de discussie over de vermogenspositie ook aan willen gaan. Wij hebben een eerste aanzet gedaan in de Perspectiefnota om te laten zien waar die vermogenspositie uit bestaat. Binnenkort hebben wij de rekening 1994 aan de orde waar de accountant over de reser ves ook opmerkingen maakt. Het lijkt mij goed dat als wij over de vermogenspositie praten ook te kijken naar een termijn, voor onszelf een doelstelling binnen welke tijd wij die discussie dan klaar hebben. Op dit moment kan ik daar niet een termijn aan geven, ik wil dat wel opnemen met de ambtelijke organisatie en misschien woensdag in de Commissie Middelen daar nog eens verder over doorpraten. Maar dat de discussie over de vermogenspositie nog helder der moet worden, zijn wij het mee eens en die discussie zal ook komen. De lastenverlichting. Ik wil daar nu niet concreet op ingaan. U heeft gezien dat wij er in ons plaatje in ieder geval voor gekozen hebben op basis ook van geluiden die wij uit de raad horen om een voorstel te doen om tot lastenverlichting te komen. Vanmid dag kunnen wij daar concreter over praten. Nog een laatste opmerking. Dan gaat het met name over perspectief, dan gaat het met name wat mij betreft ook over sturen. Ik hoorde de heer Jacobse zeggen: laten wij alleen de eerste jaarschijf invullen als het om nieuw beleid gaat. Ik denk dat wij vanuit het college nu juist de raad willen stimuleren om echt te sturen en dat betekent in onze visie dan ook bestu ren op wat meer dan alleen de eerste jaarschijf, zoals wij 32 dat in het verleden altijd gedaan hebben, maar nu juist het doorzicht te geven naar de komende jaren, ook beleidsmatig en ook inhoudelijk. Ik zou u mee willen geven om ook echt te sturen, niet alleen naar het komende jaar, maar ook op een wat langere termijn. Nog een informatieve mededeling naar de heer Greving als het gaat om sociale vernieuwing en gelden uit het Fonds Sociale Vernieuwing, zonder even over politieke prioritei ten te praten. Het is de bedoeling dat de gelden in het Fonds Sociale Vernieuwing straks ingeschoven worden in het Gemeentefonds en de oormerking er in die zin afgaat. Die hele insluizing gaat gepaard met een verevening, ook naar andere gemeenten. Dat betekent dat gelden voor het Fonds Sociale Vernieuwing voor onze gemeente op termijn wel eens iets lager zouden kunnen uitpakken dan nu het geval is. Ik wou hem dat mee in overweging geven, zonder te praten over politieke priori teiten. De heer De Jong (weth.Voorzitter, alle fracties zijn in hun bijdrage ingegaan op het thema bestuurlijke vernieu wing, een zeer belangrijke randvoorwaarde voor het voeren van beleid. Ik denk dat dat terecht is. Bestuurlijke Vernieuwing bestaat uit twee zaken die uiteen vallen. Het interne gedeelte, het organisatie gedeelte plus daarbij ook de verhouding tussen raad en college en ander zijds het externe gedeelte, dat wil zeggen tussen politiek en burgerijDat zal worden vertaald in twee plannen van aanpak. Het college streeft er naar om in ieder geval voor de grote vakantie die zaken nog in het college te krijgen, daarna moeten wij gaan kijken hoe wij dat verder vorm gaan geven. Ik zou mij kunnen voorstellen dat wij daarna die plannen van aanpak naar de Commissie Bestuur en Middelen zenden om dan in september-oktober een uitgebreide discus sie met elkaar daarover te voeren. Dat is de stand van zaken op dit ogenblik, ik denk dat het goed is dat even te melden. De Voorzitter: Dit van de zijde van het college op dit moment, ook ten behoeve van de ruimte in de tweede termijn. Dat betekent dat wij zouden kunnen besluiten de lunchpauze te bekorten tot half twee. Dat is het besluit. Wij zien elkaar terug om half twee. De Voorzitter schorst om 12.00 de vergadering. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 17