De Voorzitter heropent om 13.30 uur de vergadering. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering met de tweede termijn van het algemene gedeelte. Het woord is aan mevrouw Waanders. Mevrouw Waanders: Een paar korte opmerkingen over hetgeen vanochtend is gezegd en de reacties daarop van de kant van het college. Vanuit de verschillende fracties is gereageerd op de missie zoals die geformuleerd is. Mijn fractie heeft dat ook gedaan. Het voorstel dat de burgemeester om nog eens naar die missie te kijken en tot een formulering te komen - dat is een punt dat de WD-fractie inbracht - om de manier van behandeling van de Perspectiefnota te evalueren en dan ook terug te komen op die missie, dat lijkt mij prima. Nog een andere opmerking in de richting van de WD-fractie. De WD-fractie geeft aan dat zij het college ook zullen evalueren op het liberalisme, het liberale gehalte van het college. Dat lijkt mij wat vreemd, ik denk dat je het liberalisme en liberale gehalte met name moet zoeken in het Collegeprogramma en zou moeten beoordelen of dat College programma volgens hen liberaal genoeg is. Het Collegepro gramma, zoals dat er nu ligt, heeft volgens mij de goedkeu ring van de WD-fractie. Maar misschien heeft zij andere strategieën om ook de manier waarop het Collegeprogramma is uitgevoerd te toetsen aan het liberale gehalte. Dat lijkt mij een hele klus, maar het staat ze vrij. De PAL/GroenLinks-fractie onderschrijft het belang van de werkgelegenheid, geeft daarbij aan dat het PAL/GroenLinks niet zozeer gaat om de kwestie van het arbeidsethos, maar dat vooral de inkomenskwestie en het feit dat wanneer mensen werken zij ook in een sociaal netwerk opgenomen zijn, dat de belangrijkste punten zijn. Daar zijn wij het mee eens. Ik denk echter wel dat je ook moet benadrukken dat naarmate meer mensen een inkomen verwerven uit arbeid, dat ook betekent dat er meer ruimte ontstaat, ook voor een overheid, om uitgaven te doen en investeringen te plegen. Ik denk dat dat wel een bijkomend extra belang is. PAL/GroenLinks geeft aan bestuursculturen, de verandering, de verbetering daarvan belangrijk te vinden, maar zegt dat dat vooral ook een kwestie is van hoe je als raad met je burgers omgaat, hoe fracties met burgers omgaan, hoe par 34 tijen met elkaar omgaan en het college met de raadsfracties omgaat. Voor een deel kan ik dat wel onderschrijven. Ik vind ook dat politieke partijen een hele duidelijke eigen verantwoordelijkheid hebben als het gaat om contacten met de samenleving, maar ik denk wanneer je echt concrete maatregelen wilt doorvoeren, zoals die ook in het College programma worden genoemd ik haal als voorbeeld nog even aan het stadsdebat waar ik het vanochtend ook over had - dat toch moeilijk zal kunnen wanneer je daar helemaal geen geld voor ter beschikking stelt. De lastenverlichting is door verschillende partijen ter sprake gebracht, daar wil ik in de ronde hierna wat nader op ingaan. Alleen ik bemerk nu dat zeker de fractie van de NLP, maar ook de CDA-fractie, een hele zware lastenverlich ting willen doorvoeren. Dan kan volgens mij niet anders dan wanneer je nu ook besluit - en de NLP heeft dat ook als zodanig aangegeven - om over te gaan tot een extra herwaar dering en het college daar ook direct opdracht toe geeft. Op die lastenverlichting kom ik zo meteen terug. Als het gaat om het extra herwaarderen, wil ik namens mijn fractie wel vast aangeven dat wij ook vinden dat je ruimte moet zoeken de komende jaren voor nieuw beleid, alleen wij vinden niet dat wij die opdracht vandaag aan het college zouden moeten geven en daar een vrij willekeurig bedrag bij noemen en zeggen: zorg maar dat je dat binnen die termijn aan voorstellen op tafel legt. De wethouder heeft ook aangegeven dat er verschillende manieren zijn om tot extra ruimte voor nieuw beleid te komen, dat ondersteun ik. In dat verband verwijs ik ook nog naar het feit dat wij een goed inzicht moeten hebben in de vermogenspositie om op grond daarvan, van een heel helder beeld van de financiële situatie, te kijken wat er aan extra middelen valt vrij te maken. Het lijkt mij goed om dat in de Commissie Bestuur en Middelen eens te bespreken, te kijken wat de mogelijkheden zijn, en op basis daarvan ook gerichte opdrachten mee te geven aan het college, dus ook aan de ambtelijke diensten. Dat heeft volgens mij ook te maken met het primaat van de raad "sturen op hoofdlij nen", ook daar waar het gaat om bezuinigingen doorvoeren, herwaardering, dat je daar ook richtinggevende uitspraken doet over de manier waarop dat zou moeten. Ten slotte een opmerking in de richting van de GPV/RPF/SGP- fractie. De heer Greving geeft ook aan dat er tot herwaardering moet worden gekomen voor een enorm bedrag, ten minste dat is mijn opvatting. Wat mij dan het meest verbaast is dat hij in zijn toelichting heel nadrukkelijk de positie van de 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 18