zwakkeren in onze samenleving benadrukt, in dat kader ook wijst op de zorgzame samenleving die er zou moeten komen, dat mensen zich meer met elkaar bemoeien en zich verant woordelijk voor elkaar voelen. Op zich valt daar niets aan af te dingen, maar wat mij dan verbaast is dat de heer Greving voorstelt om op sociale vernieuwing f 2 miljoen te bezuinigen. Dat lijkt mij wat in tegenspraak met elkaar. De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, een korte reactie naar de andere partijen en dan primair verder naar het college. Bij de WD-fractie zijn wij benieuwd, de heer Brok is daar op ingegaan, naar het verschil tussen absolute en relatieve prioriteit. Ik ben benieuwd hoe hij dat ziet, want ik denk dat het verschil op zich al relatief is. Wat betreft de PAL/GL-fractie, de bestuurscultuur moet drastisch veranderen, dat ben ik met hen eens, dat hebben wij ook al gezegd. Ik ben heel blij dat de heer Beers daar aan toevoegt dat dat mede te maken heeft met hoe de mensen daarmee omgaan, het staat en valt feitelijk met hoe wij daar ook zelf mee omgaan. Datzelfde heb ik eigenlijk gezegd toen ik zei dat wij op een zeker moment toch maar een keer met elkaar daarover moeten gaan praten, omdat wij natuur lijk dan wel duidelijk een goed voorbeeld moeten geven. Ik denk dat dat erg belangrijk is, wil je geloofwaardig blij ven, dan zal je dat zelf ook moeten uitstralen. Voor de Zorg middelen aan de f 32 miljoen van Telekabel onttrekken, daar zijn wij zeker geen voorstander van. Iets anders is in hoeverre je daar de incidentele middelen van NUON voor gaat gebruiken, daar komen wij vanmiddag op terug. De NLP. Waterschapslasten, kan de gemeente niets aan doen. Dat is op zich natuurlijk wat relatief, want er is altijd nog een relatie tussen de OZB en de waterschapslasten, zeker als het gaat om de taxatie van de gebouwen. Nu hebben wij daar formeel natuurlijk niet zoveel over te zeggen, maar de taxatie van de gebouwen zal uitgangspunt zijn bij de hoogte van de waterschapslasten en ik denk dat wij er indirect ook invloed op hebben in verband met de baggerproblematiek, want als wij het zelf niet oplossen komt het op een zeker moment daar te liggen. Dan wat betreft het college. De missie. Wij kunnen instemmen met de opmerkingen van de burgemeester dat wij daar na de zomer over gaan praten. Ik 36 denk dat dat het meest verstandig is, veel verstandiger dan nu te komen met amendementen, want dan krijgen wij denk ik een oeverloze discussie over woorden en daar voel ik niet zoveel voor, moet ik eerlijk zeggen. Mevrouw De Haan is ingegaan op nieuw beleid, op zich spreekt mij het heel duidelijk aan dat zij zegt - en ik ben ook blij dat de PvdA-fractie dat beaamt - dat er feitelijk een herschikking zou moeten plaatsvinden, dat je oud beleid op een zeker moment zult moeten inleveren voor nieuw be leid. Dat kan natuurlijk via de contracten die je sluit met de diensten of als men met nieuw beleid komt, dat men aan geeft waaruit dit gedekt zou moeten worden. Dat is ook wat ik bijvoorbeeld nu mis bij de Perspectief nota. Als de dienst zegt: wij kunnen dat intern wel oplossen, dan vind ik dat uitstekend, maar dan wil ik wel eens weten hoe zij dat gaat dekken. Misschien zeggen wij dan wel, dat het dan juist niet moet. Ik denk dat dat voor de meesten geldt. Daar moet zonder meer een koppeling gelegd worden. Toch houden wij vol dat het verstandig is om daar nu al een taakstelling neer te leggen voor 1996 en 1997, f 3 ton lijkt ons niet onoverkomelijk. Lastenverlichting. Ik ben het met mevrouw De Haan eens dat als je het beperkt tot de eerste jaarschijf, dan is dat duidelijk onvoldoende. Wij hebben er belang bij om juist een doorzichtje te krijgen naar de komende vier jaar. De opmerking van wethouder De Jong over bestuurlijke ver nieuwing, intern-extern. Wij moeten natuurlijk niet sugge reren dat daar geen relatie tussen is. Ik denk dat er een directe relatie is tussen interne bestuurlijke vernieuwing en externe bestuurlijke vernieuwing. Hij heeft dat ook niet gezegd, moet ik eerlijk zeggen, maar er is natuurlijk wel een relatie. De heer Hoogeveen: Voorzitter, u begon uw beantwoording in de richting van mijn fractie met een opmerking buiten de orde met betrekking tot de maakbare samenleving. U nam mij die passage in onze algemene beschouwingen niet kwalijk omdat ik nog zo kort lid was van D66. Het aardige is dat onze algemene beschouwingen altijd door de hele fractie gemaakt worden en dat juist deze passage door ons meest ervaren fractielid is opgesteld. (De Voorzitter: Den trek ik mijn vergoelijkende opmerking in.) Dat is niet best. Ten aanzien van de tekst van de missie zijn er verschillen de opmerkingen gemaakt. De NLP-fractie heeft een aantal 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 19