zwakkeren in onze samenleving benadrukt, in dat kader ook
wijst op de zorgzame samenleving die er zou moeten komen,
dat mensen zich meer met elkaar bemoeien en zich verant
woordelijk voor elkaar voelen. Op zich valt daar niets aan
af te dingen, maar wat mij dan verbaast is dat de heer
Greving voorstelt om op sociale vernieuwing f 2 miljoen te
bezuinigen. Dat lijkt mij wat in tegenspraak met elkaar.
De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, een korte reactie
naar de andere partijen en dan primair verder naar het
college.
Bij de WD-fractie zijn wij benieuwd, de heer Brok is daar
op ingegaan, naar het verschil tussen absolute en relatieve
prioriteit. Ik ben benieuwd hoe hij dat ziet, want ik denk
dat het verschil op zich al relatief is.
Wat betreft de PAL/GL-fractie, de bestuurscultuur moet
drastisch veranderen, dat ben ik met hen eens, dat hebben
wij ook al gezegd. Ik ben heel blij dat de heer Beers daar
aan toevoegt dat dat mede te maken heeft met hoe de mensen
daarmee omgaan, het staat en valt feitelijk met hoe wij
daar ook zelf mee omgaan. Datzelfde heb ik eigenlijk gezegd
toen ik zei dat wij op een zeker moment toch maar een keer
met elkaar daarover moeten gaan praten, omdat wij natuur
lijk dan wel duidelijk een goed voorbeeld moeten geven. Ik
denk dat dat erg belangrijk is, wil je geloofwaardig blij
ven, dan zal je dat zelf ook moeten uitstralen.
Voor de Zorg middelen aan de f 32 miljoen van Telekabel
onttrekken, daar zijn wij zeker geen voorstander van. Iets
anders is in hoeverre je daar de incidentele middelen van
NUON voor gaat gebruiken, daar komen wij vanmiddag op
terug.
De NLP.
Waterschapslasten, kan de gemeente niets aan doen. Dat is
op zich natuurlijk wat relatief, want er is altijd nog een
relatie tussen de OZB en de waterschapslasten, zeker als
het gaat om de taxatie van de gebouwen. Nu hebben wij daar
formeel natuurlijk niet zoveel over te zeggen, maar de
taxatie van de gebouwen zal uitgangspunt zijn bij de hoogte
van de waterschapslasten en ik denk dat wij er indirect ook
invloed op hebben in verband met de baggerproblematiek,
want als wij het zelf niet oplossen komt het op een zeker
moment daar te liggen.
Dan wat betreft het college.
De missie. Wij kunnen instemmen met de opmerkingen van de
burgemeester dat wij daar na de zomer over gaan praten. Ik
36
denk dat dat het meest verstandig is, veel verstandiger dan
nu te komen met amendementen, want dan krijgen wij denk ik
een oeverloze discussie over woorden en daar voel ik niet
zoveel voor, moet ik eerlijk zeggen.
Mevrouw De Haan is ingegaan op nieuw beleid, op zich
spreekt mij het heel duidelijk aan dat zij zegt - en ik ben
ook blij dat de PvdA-fractie dat beaamt - dat er feitelijk
een herschikking zou moeten plaatsvinden, dat je oud beleid
op een zeker moment zult moeten inleveren voor nieuw be
leid. Dat kan natuurlijk via de contracten die je sluit met
de diensten of als men met nieuw beleid komt, dat men aan
geeft waaruit dit gedekt zou moeten worden. Dat is ook wat
ik bijvoorbeeld nu mis bij de Perspectief nota. Als de
dienst zegt: wij kunnen dat intern wel oplossen, dan vind
ik dat uitstekend, maar dan wil ik wel eens weten hoe zij
dat gaat dekken. Misschien zeggen wij dan wel, dat het dan
juist niet moet. Ik denk dat dat voor de meesten geldt.
Daar moet zonder meer een koppeling gelegd worden. Toch
houden wij vol dat het verstandig is om daar nu al een
taakstelling neer te leggen voor 1996 en 1997, f 3 ton
lijkt ons niet onoverkomelijk.
Lastenverlichting. Ik ben het met mevrouw De Haan eens dat
als je het beperkt tot de eerste jaarschijf, dan is dat
duidelijk onvoldoende. Wij hebben er belang bij om juist
een doorzichtje te krijgen naar de komende vier jaar.
De opmerking van wethouder De Jong over bestuurlijke ver
nieuwing, intern-extern. Wij moeten natuurlijk niet sugge
reren dat daar geen relatie tussen is. Ik denk dat er een
directe relatie is tussen interne bestuurlijke vernieuwing
en externe bestuurlijke vernieuwing. Hij heeft dat ook niet
gezegd, moet ik eerlijk zeggen, maar er is natuurlijk wel
een relatie.
De heer Hoogeveen: Voorzitter, u begon uw beantwoording in
de richting van mijn fractie met een opmerking buiten de
orde met betrekking tot de maakbare samenleving. U nam mij
die passage in onze algemene beschouwingen niet kwalijk
omdat ik nog zo kort lid was van D66. Het aardige is dat
onze algemene beschouwingen altijd door de hele fractie
gemaakt worden en dat juist deze passage door ons meest
ervaren fractielid is opgesteld. (De Voorzitter: Den trek
ik mijn vergoelijkende opmerking in.) Dat is niet best.
Ten aanzien van de tekst van de missie zijn er verschillen
de opmerkingen gemaakt. De NLP-fractie heeft een aantal
37