wij moeten inboeken. Wij zullen dat temeer moeten inboeken omdat wij inmiddels ook nieuwe arbeidsplaatsen hebben gerealiseerd waarvoor wel overheadkosten zijn geclaimd. Het zou wat merkwaardig zijn als wij nieuwe werkplekken creëren en daar een prijskaartje aanhangen voor de overheadkosten, terwijl we dat niet terughalen voor de overheadkosten die verdwijnen. Er is iets gezegd over of wij nog meer moeten bezuinigen, dat betekent nog een herwaardering. De D66-fractie zei in de tweede termijn nog eens te kijken naar de herschikking. Dat is in feite eenzelfde verhaal van oud beleid doorstre pen en nieuw beleid er voor in de plaats. Als ik het woord herschikking hoor, dan denk ik dat wij niet het gevaar moeten lopen om de zaken voor ons uitschuiven. Het gaat er nu om dat een begroting wordt opgesteld en die moet vastge steld gaan worden. Wij moeten een paar richtinggevende uitspraken doen en wanneer er binnen de eigen organisatie nog die f 1,5 miljoen te vinden is, vind ik dat wij pratend over herschikking ook moeten kijken op welke manier wij dat weer ten dienste kunnen laten komen van ons eigen apparaat. Mij is opgevallen dat de scholing van het eigen apparaat, het op peil brengen en het op peil houden van de kennis van ons eigen apparaat, ook het streven naar een pool van multi-functioneel inzetbare ambtenaren, een aantal investe ringen zal vragen. Ik vind dat je wat dat betreft over herschikking kunt praten, maar dat moeten wij wel zo vroeg mogelijk in gang zetten, dan kan het ook zo vroeg mogelijk tot resultaten leiden. Vandaar dat ik toch dat punt van die f 1,5 miljoen weer naar voren heb gebracht. De f 2 miljoen bezuinigen in het kader van sociale vernieu wing. Dat lijkt een beetje tegendraads, gezien de inzet die wij gedaan hebben. Dat was ook de reactie van de PvdA- fractie naar mij toe, van wij zetten toch in op en wij willen graag het evenwicht herstellen. Dat ben ik met hen eens, maar wij zullen tegelijk moeten aanvaarden dat een prioriteit maar een aantal jaren prioriteit kan zijn. Wij zijn nu inmiddels een aantal jaren bezig met sociale ver nieuwing en dan wordt het ook eens tijd om te kijken of alle maatregelen die wij in het kader van de sociale ver nieuwing hebben uitgezet even effectief zijn. (Mevrouw Waanders: Dat is wat anders dan f 2 miljoen bezuinigen.) Nee, want wij lopen tegelijk - en dat heeft het college ook aangegeven - al tegen het punt aan dat het rijk de priori teit er af heeft gehaald en dat wij dus via het Fonds Sociale Vernieuwing rechtstreeks van het rijk minder krij gen, het zal versleuteld gaan worden via het Gemeentefonds. Dat kan betekenen dat wij via het Gemeentefonds ook minder 48 gelden daarvoor krijgen. Daar moeten wij vroeg genoeg op anticiperen en misschien dat het dan per saldo helemaal niets oplevert, omdat wij ook al van het rijk voor de sociale vernieuwing minder gelden zullen krijgen. Er is één punt dat ik toch in het bijzonder nog even onder de aandacht wil brengen, dat is het punt van de kinderop vang. Wij willen graag prioriteit blijven geven aan kinder opvang, maar slechts voor twee categorieën. Dat is de cate gorie van de kinderen die vanwege sociaal-medische indica tie geplaatst worden bij de kinderopvang en voor kinderen die opgroeien in een éénoudergezin. Dat zijn vaak onvolle dige gezinnen en het zijn vaak kinderen die daardoor ook minder contacten hebben met andere kinderen, omdat het gezin niet compleet is, niet voltooid is, ook wat kinder aantal betreft. Juist voor die groepen zou ik graag een uitzondering willen maken. Ik zou eigenlijk voor alle andere groepen - het rijk zal trouwens dat geldkraantje ook dichtdraaien - naar een kostendekkende situatie toe willen gaan. Als iemand als tweeverdiener graag aan het werk wil, dan vind ik dat dat via de eigen bijdrage betaald moet worden. Of dat via de werkgever loopt of niet, is een kwes tie waar partijen het maar over eens moeten worden. Wij zullen moeten ophouden eindeloos geld te blijven steken in de kinderopvang. Willen wij al structureel wat meer ruimte maken voor die ouderbijdrage voor kinderopvang, dan denk ik dat de partijen zoals die hier om de tafel zitten nog maar eens een briefje naar Den Haag moeten sturen om wellicht wat financiële ruimte te maken binnen de kinderbijslag, om die ouders die dan toch graag als tweeverdieners aan het werk willen ook armslag te geven om die kinderopvang te financieren. (Mevrouw Van OlsenIk heb de heer Greving horen zeggen dat eenoudergezinnen met één kind nog geen voltooide gezinnen zijn qua kinderaantal?Ik wil ermee zeggen dat het voor een kind heel goed kan zijn om in een gezin op te groeien met meerdere kinderen. Als er slechts één kind is, zou dat kunnen beteken dat een kind door plaatsing bij de kinderopvang daarin een stukje extra vorming krijgt. (Mevrouw Van Ulzen: Ik heb uw bedoeling goed begrepen Dan wilde ik nog iets zeggen over of er ruimte is voor lastenverlichting de komende jaren. Ik begrijp de wens van een aantal fracties om dat te doen. Ik denk zelf dat wij nog niet in de financiële weelde zitten om dat op dit moment al in te vullen. Het college geeft dat zelf ook min of meer aan door te zeggen in 1996 nog maar niet en wel licht 1997, 1998 en 1999 en dan voor een relatief klein bedrag. Ik denk dat het op dit moment verstandiger is om 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 25