dat geld nog maar even in de achterzak te houden. Wij moeten er wel naar streven, maar als ik kijk wat er nog op ons verlanglijstje staat aan nieuw beleid, wat voor de totale Leeuwarder bevolking van uitermate belang is, heb ik nog niet de prioriteit liggen bij lastenverlichting. Het kan bovendien voor een aantal partijen interessanter zijn om vlak voor de verkiezingen iets meer te doen aan lasten verlichting, dan door dat nu langzaam in te sluipen. De Voorzitter: Het college zal dit algemeen gedeelte afron den door nog een paar opmerkingen te maken. Het college is blij met de opmerking van de fracties gedaan ter zake van het snel herformuleren en opnieuw uitschrijven van de missie op basis van de uitspraken hier. Ik wil heel kort naar de heer Jacobse reageren dat het in onze ogen geen jammerlijke zaak behoeft te zijn om nu niet tot besluitvorming over te gaan. Dat zou er toe geleid hebben dat bepaalde moties/amendementen wel of niet zouden zijn aangenomen, terwijl dan een veelheid van opmerkingen van andere fracties zouden zijn blijven liggen. Wij denken met de raad dat het een goede zaak is om in oktober daar een definitief stevig eindstuk van te maken. Het college wil zich daar gaarne voor inzetten. Mevrouw De Haan: Er is mij gevraagd naar de discussie over de vermogenspositie en graag met een termijn erbij. Ik heb net al gezegd dat het goed is wat dat betreft om jezelf ook een termijn te geven. Ik zou willen voorstellen die discus sie in dit najaar te doen en in ieder geval te garanderen dat die voor het eind van het jaar afgerond is. Dat is het meest concrete wat ik ervan kan maken. Naar aanleiding van de NLP-fractie, het sturen en het invullen van één jaarschijf. In mijn ogen stuur je als raad pas echt als je inderdaad dat doorzicht naar de komende jaren ook geeft. Dat is echt richting geven, ook in termen van nieuw beleid. Laat onverlet dat je ieder jaar opnieuw dat beleid kunt bijsturen. Ieder jaar opnieuw bij de Per spectiefnota kan je zeggen: het beleid is zo gericht, wij sturen iets bijMaar dat is geen reden om niet op dit moment al wel degelijk naar de lange termijn richtinggeven de uitspraken te doen. Dan oud voor nieuw. Ik constateer hier in de raad dat er niet een meerderheid is om echt een taakstelling in termen van een bezuinigingsbedrag op de ambtelijke organisatie te leggen. Ik heb net gezegd dat er verschillende wegen zijn 50 om nieuw beleid door middel van oud beleid in te vullen. Eén van die manieren is om als raad aan te geven welke taken er dan af zouden kunnen. De fractie van de NLP doet dat en de fractie van de heer Greving doet dat, die komt met een aantal concrete voorstellen. Ik constateer alleen dat voor die voorstellen op dit moment in de raad nog geen meerderheid is. Als dat het geval zou zijn dan zou dat voor het college aanleiding zijn om dat zo te doen, maar dat is op dit moment niet het geval. Ik heb net in algemene termen gezegd dat het ons op dit moment niet verstandig lijkt om een concreet bedrag aan bezuinigingen op de ambtelijke organisatie in algemene termen te leggen. Wat dat betreft kiezen wij voor die andere wegen. De Voorzitter: Mogen wij dan vaststellen dat wij ter zake van de twee hoofdelementen in deze discussie de algemene uitgangspunten over de toekomst van deze gemeente, het ambitieniveau en de missie een duidelijk afspraak gemaakt hebben dat over het financiële kader, ongeacht verschillen in de bewoordingen, uiteindelijk toch het stuk overblijft waar wij straks over gaan spreken, de ruimte van f 4,2 miljoen en ook de opmerkingen over oud voor nieuw. Dat zijn in feite in woorden de tussenconclusies die een brug zouden kunnen slaan naar het tweede gedeelte van deze beraadsla ging. Ik doe dat niet alvorens toch nog even in de richting van de heer Jacobse te kijken en te vragen of hij de amendemen ten zou willen handhaven of dat hij zou willen meegaan in de conclusie om de elementen van de NLP-fractie ook te verwerken in een stuk te maken in september en te bespreken in oktober a.s. (De heer Jacobse: Uiteraard voorzitter. Zeer dank. Dan is het algemene gedeelte afgesloten en kunnen wij toe naar het tweede gedeelte van deze beraadslaging: de strate gische keuzen en wat daar verder bij komt kijken. De vier aandachtsgebieden van de vier hoofdthema's, de bedrijfsvoe ring en de financiële verdeling over de sectoren binnen het algemeen financieel kader. Mevrouw Waanders: Voorzitter, de Perspectiefnota, uitge werkt in deel II, geeft een enorm scala aan maatregelen die gewenst zouden zijn om beleid te versterken of nieuw beleid in gang te zetten. Dat maakt het voor onze fractie erg moeilijk om daaruit een keuze te maken, omdat de middelen voor nieuw beleid beperkt zijn. Uitgaande van de cijfers 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 26