dat geld nog maar even in de achterzak te houden. Wij
moeten er wel naar streven, maar als ik kijk wat er nog op
ons verlanglijstje staat aan nieuw beleid, wat voor de
totale Leeuwarder bevolking van uitermate belang is, heb ik
nog niet de prioriteit liggen bij lastenverlichting. Het
kan bovendien voor een aantal partijen interessanter zijn
om vlak voor de verkiezingen iets meer te doen aan lasten
verlichting, dan door dat nu langzaam in te sluipen.
De Voorzitter: Het college zal dit algemeen gedeelte afron
den door nog een paar opmerkingen te maken.
Het college is blij met de opmerking van de fracties gedaan
ter zake van het snel herformuleren en opnieuw uitschrijven
van de missie op basis van de uitspraken hier.
Ik wil heel kort naar de heer Jacobse reageren dat het in
onze ogen geen jammerlijke zaak behoeft te zijn om nu niet
tot besluitvorming over te gaan. Dat zou er toe geleid
hebben dat bepaalde moties/amendementen wel of niet zouden
zijn aangenomen, terwijl dan een veelheid van opmerkingen
van andere fracties zouden zijn blijven liggen. Wij denken
met de raad dat het een goede zaak is om in oktober daar
een definitief stevig eindstuk van te maken. Het college
wil zich daar gaarne voor inzetten.
Mevrouw De Haan: Er is mij gevraagd naar de discussie over
de vermogenspositie en graag met een termijn erbij. Ik heb
net al gezegd dat het goed is wat dat betreft om jezelf ook
een termijn te geven. Ik zou willen voorstellen die discus
sie in dit najaar te doen en in ieder geval te garanderen
dat die voor het eind van het jaar afgerond is. Dat is het
meest concrete wat ik ervan kan maken.
Naar aanleiding van de NLP-fractie, het sturen en het
invullen van één jaarschijf. In mijn ogen stuur je als raad
pas echt als je inderdaad dat doorzicht naar de komende
jaren ook geeft. Dat is echt richting geven, ook in termen
van nieuw beleid. Laat onverlet dat je ieder jaar opnieuw
dat beleid kunt bijsturen. Ieder jaar opnieuw bij de Per
spectiefnota kan je zeggen: het beleid is zo gericht, wij
sturen iets bijMaar dat is geen reden om niet op dit
moment al wel degelijk naar de lange termijn richtinggeven
de uitspraken te doen.
Dan oud voor nieuw. Ik constateer hier in de raad dat er
niet een meerderheid is om echt een taakstelling in termen
van een bezuinigingsbedrag op de ambtelijke organisatie te
leggen. Ik heb net gezegd dat er verschillende wegen zijn
50
om nieuw beleid door middel van oud beleid in te vullen.
Eén van die manieren is om als raad aan te geven welke
taken er dan af zouden kunnen. De fractie van de NLP doet
dat en de fractie van de heer Greving doet dat, die komt
met een aantal concrete voorstellen. Ik constateer alleen
dat voor die voorstellen op dit moment in de raad nog geen
meerderheid is. Als dat het geval zou zijn dan zou dat voor
het college aanleiding zijn om dat zo te doen, maar dat is
op dit moment niet het geval.
Ik heb net in algemene termen gezegd dat het ons op dit
moment niet verstandig lijkt om een concreet bedrag aan
bezuinigingen op de ambtelijke organisatie in algemene
termen te leggen. Wat dat betreft kiezen wij voor die
andere wegen.
De Voorzitter: Mogen wij dan vaststellen dat wij ter zake
van de twee hoofdelementen in deze discussie de algemene
uitgangspunten over de toekomst van deze gemeente, het
ambitieniveau en de missie een duidelijk afspraak gemaakt
hebben dat over het financiële kader, ongeacht verschillen
in de bewoordingen, uiteindelijk toch het stuk overblijft
waar wij straks over gaan spreken, de ruimte van f 4,2
miljoen en ook de opmerkingen over oud voor nieuw. Dat zijn
in feite in woorden de tussenconclusies die een brug zouden
kunnen slaan naar het tweede gedeelte van deze beraadsla
ging.
Ik doe dat niet alvorens toch nog even in de richting van
de heer Jacobse te kijken en te vragen of hij de amendemen
ten zou willen handhaven of dat hij zou willen meegaan in
de conclusie om de elementen van de NLP-fractie ook te
verwerken in een stuk te maken in september en te bespreken
in oktober a.s. (De heer Jacobse: Uiteraard voorzitter.
Zeer dank.
Dan is het algemene gedeelte afgesloten en kunnen wij toe
naar het tweede gedeelte van deze beraadslaging: de strate
gische keuzen en wat daar verder bij komt kijken. De vier
aandachtsgebieden van de vier hoofdthema's, de bedrijfsvoe
ring en de financiële verdeling over de sectoren binnen het
algemeen financieel kader.
Mevrouw Waanders: Voorzitter, de Perspectiefnota, uitge
werkt in deel II, geeft een enorm scala aan maatregelen die
gewenst zouden zijn om beleid te versterken of nieuw beleid
in gang te zetten. Dat maakt het voor onze fractie erg
moeilijk om daaruit een keuze te maken, omdat de middelen
voor nieuw beleid beperkt zijn. Uitgaande van de cijfers
51