de publiciteit geweest. Er wordt op de lijst van mee- en tegenvallers ten behoeve van de begroting van 1995 een bedrag vermeld van f 5 ton als tegenvaller voor de Harmo nie. Nu is het rijk voornemens om de BTW binnen de culture le sector te verlagen van 17,5 naar 6%. De VNG heeft be zwaar gemaakt tegen een plan van rijkswege om een deel van die belastingverlaging ten goede te laten komen aan een apart fonds. De VNG vindt, dat lijkt ons terecht, dat de belastingverlaging op lokaal niveau past in het streven om de drempel voor deelname aan cultuur zo laag mogelijk te houden. Mijn vraag aan het college is of zij zich al een mening gevormd heeft over de manier waarop de voorgenomen belastingverlaging zou moeten of kunnen bijdragen aan beide doelstellingen, zowel het wegwerken van het exploitatiete kort als het verlagen van de drempel voor deelname aan culturele activiteiten. Bestuurlijke vernieuwing en de bedrijfsvoering. De motie luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 juni 1995; besluit: 1. van de middelen voor nieuw beleid 1996 een structureel bedrag van f 100.000,beschikbaar te stellen ten behoeve van bestuurlijke ver nieuwing en bedrijfsvoering van de gemeente; 2. de middelen voor bestuurlijke vernieuwing met voorrang aan te wenden voor: a. maatregelen die gericht zijn op vernieu wende vormen van inspraak en participa tie van burgers bij beleidskeuzes en evaluatie van beleid; b. maatregelen die de communicatie tussen gemeente en burgers in kwalitatieve en kwantitatieve zin verbeteren; 3. de middelen voor bedrijfsvoering met voorrang aan te wenden voor opleidingen en trainingen van ambtelijke medewerkers ten behoeve van een verbeterde bedrijfsvoering; 4. nodigt het college uit met nadere voorstellen te komen; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door de heer Den Oudsten van mijn fractie. Wat de bestuurlijke vernieuwing betreft heb ik vanochtend op het belang daarvan gewezen en ik heb ook gereageerd op opmerkingen die gemaakt werden over dat dat helemaal geen 58 geld hoeft te kosten. Ik heb in de vorige ronde aangegeven waarom wij vinden dat je daar toch middelen voor beschik baar zou moeten stellen. Ik heb nog één suggestie die ik hieraan toe zou willen voegen en die naar mijn idee geen geld hoeft te kosten. Het lijkt ook heel simpel, maar misschien wel belangrijk, namelijk dat toezeggingen die tijdens raadsvergaderingen worden gedaan en zeker bij zittingen als deze in een lijst van toezeggingen worden opgenomen en dat die bij de volgende raadsbehandeling aan de orde komen als agendapunt. Onze ervaring is namelijk wel eens - en dan gaat het er niet om allerlei verwijten in de richting van mensen te maken, misschien is het ook wel voor de hand liggend - dat wanneer dit niet wordt vastgelegd, er dan een heleboel toezeggingen wel eens uit beeld willen verdwijnen. Dan komen fracties later tot de ontdekking dat met die toezegging niets is gedaan. Vandaar mijn verzoek. Als het gaat om middelen voor de bedrijfsvoering, opleiding en training van ambtelijke medewerkers, wil ik daar nog één opmerking aan toevoegen. Wij vinden het van belang dat er een goede bedrijfsvoering komt conform de uitgangspunten en maatregelen die in het kader van LIS zijn vastgelegd, dat daarvoor opleiding en trainingen van leidinggevenden, staf en uitvoerenden medewerkers vereist is, ligt ook voor de hand. Wij zijn dan ook bereid om extra middelen in te zetten voor dat doel, maar wij willen tegelijkertijd graag op korte termijn inzicht in de reëel besteedbare bedragen die nu beschikbaar zijn voor opleidingen. Het is voor ons namelijk wat ondoorzichtig geworden, voor de vorige reorga nisatie zijn middelen beschikbaar gesteld voor opleiding en training, er zijn reguliere budgetten voor scholing en training en ook in het kader van LIS zijn middelen ter beschikking gesteld. Overigens zijn wij het wel eens met de opmerking die in de Perspectiefnota wordt gemaakt dat Leeuwarden in vergelijking met andere gemeenten een rela tief klein bedrag aan opleidingen per medewerker besteedt. Moties zal ik nu niet meer indienen. Ik heb nog wel een aantal opmerkingen te maken. Ten eerste betreft dat de extra bestuurskosten voor een bedrag van f 1,5 ton die noodzakelijk zijn voor de uitbrei ding van het college met een vijfde wethouder. Het spreekt voor zich dat wij daarmee akkoord gaan. Er is een suggestie door de heer Den Oudsten gedaan tijdens de college-onderhandelingen, namelijk om de Commissie voor de Rekening opdracht te geven om binnen de begroting van de bestuurskosten voor een deel ruimte te vinden voor die extra kosten die gemaakt worden voor de extra wethouder. Die suggestie willen wij graag overeind houden. 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 30