De structuurschets Leeuwarden Open Stad. Die structuurschets wordt als ontwikkelingsconcept voor de binnenstad, de Nieuwestad, als toekomstvisie benoemd. In die toekomstvisie krijgen diverse projecten hun plaats. Onder andere de herinrichting van Nieuwestad en Wirdumer- dijk passen binnen dit concept. Voor het opstellen van de integrale beleidsvisie die tot uitvoer van de verschillende projecten moet bijdragen zijn evenwel geen middelen ge raamd. Evenmin is dat het geval voor herinrichting van Nieuwestad en Wirdumerdijk. Hiervoor kunnen NUON-gelden worden gebruikt, zodat het binnenstadsontwerp Nieuwestad uit het stadium van plannenmakerij wordt getild en nadat de beraadslagingen in deze raad hebben plaatsgevonden, tot uitvoering kan worden gebracht. Graag een reactie hierop van de kant van het college, maar ook van de andere frac ties De lastenverlichting. Er is een tekst naar aanleiding van de collegeonderhande lingen in het Collegeprogramma opgenomen, dat de intentie is om te komen tot lastenverlichting en er daarvoor onder zoek zou worden gedaan. Wij stemmen met het college in om te kiezen voor een lastenverlaging met ingang van 1997. Daarvoor is een substantieel bedrag nodig, de heer Brok heeft daar ook al op gewezen. Of dat volgend jaar en in de volgende jaren precies die f 250.000,moet zijn die het college nu voorstelt, laten wij nog even in het midden. Wij denken wel dat het een aardige richting is die daarmee wordt aangegeven. De twijfel die ik hiermee uitspreek, hangt samen met het feit dat wij daarvoor ook graag inzicht willen hebben in de vermogenspositie. Mevrouw De Haan is er op ingegaan dat het ook niet al te lang meer zal duren tot dat dat inzicht er is. Ik verwijs ook nog even naar de Perspectief nota waar op pagina 42 terecht wordt geconstateerd: "Bij de afweging van de inzet van middelen voor nieuw beleid en de daarbijbeho rende prioriteitsstelling achten wij het van belang om over een goed inzicht te kunnen beschikken in de vermogensposi tie van de gemeente". Wij onderschrijven dat en op basis van dat onderzoek en ook over de mogelijkheden, waar ik in mijn vorige termijn ook al even over gesproken heb, om op verschillende manieren tot herschikking van middelen te komen, op basis van de uitkomst van die discussies zullen wij volgend jaar definitief aangeven welk bedrag wij voor structurele lastenverlichting beschikbaar willen stellen. Voorlopig gaan wij uit van de bedragen die ook in de colle- gebrief worden genoemd. Ik heb hier nog iets staan over herwaardering, maar daar 60 heb ik in mijn vorige termijn al het nodige over gezegd. Wij willen ook dat er extra middelen vrij gemaakt worden, maar ik heb gewezen op het feit dat ook in de Commissie Bestuur en Middelen een discussie plaats zal moeten vinden over de manier waarop je dat het beste zou kunnen realise ren. Mijn laatste opmerking is dat wij er nu ook niet voor kiezen om een extra bedrag te noemen voor herwaardering, dat hangt ook samen met, andere fracties hebben daar ook op gewezen, het feit dat de ambtelijke medewerkers nu nog druk bezig zijn met de uitvoering van vorige herwaarderingsvoor- stellen, dat er een herwaardering ligt bij het ambtelijk apparaat, een efficiencyverbetering en dat het ons niet goed lijkt om die gang van zaken nu te frustreren door daar vrij willekeurig een hoger bedrag op te zetten. De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, alhoewel veel van de door de organisatie voorgestelde maatregelen zijn te financieren binnen de bestaande middelen, resten er echter nogal wat waarvoor dit niet geldt. Een selectie uit deze maatregelen moet gefinancierd worden uit de reeds vooron derstelde beschikbare ruimte voor nieuw beleid en in onze ogen een aantal extra taakstellingen. Dat wij moeten kiezen voor dit laatste komt mede doordat de besparing van 10% van de loonsom van de aanwezige personeelsformatie inclusief de reeds eerder afgesproken taakstellingen op personeel is. Zou dit niet het geval zijn, dan zou er heel wat extra financiële ruimte beschikbaar zijn. Het CDA kiest bij deze extra taakstellingen voor: 1. de huisvestingskosten buurt- en wijkcentra. Deze post is in 1994 als p.m. begroot. Wij stellen thans voor deze p.m.-post in te vullen ingaande 1997 met f 100.000,—; 2. herschikking van middelen. De komende 2 jaar moet elk jaar f 300.000,extra vrijgemaakt worden door het beëindigen van bestaand beleid (het totaal te verdelen over de diensten Stadsontwikkeling, Stadsbeheer en Welzijn) Uitgaande van het voorstel van het college op blz. 7, deel 1 van de Perspectief nota, is de verdeling over de jaar schijven waar het gaat om de beschikbare middelen dan als volgt: 1996 f 1,3 miljoen, 1997 f 1,4 miljoen, 1998 en 1999 f 1,1 miljoen. Zetten we de beschikbare middelen af tegen de benodigde middelen, dan zal dat gevolgen hebben voor de algemene 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 31