zo helder mogelijke doelen formuleren, dus geen vage verha len, maar harde doelstellingen. Wij nodigen het college graag uit om deze doelstellingen samen met de Commissie Economische Zaken nader vorm te geven. Graag wil ik nog benadrukken dat mijn fractie werkgelegen heid zo belangrijk vindt dat daar ook een financiële in spanning voor gevraagd mag worden. Niet alleen van rijk en Europese Gemeenschap, maar ook van ons zelf. Wij zullen straks met een voorstel komen ten aanzien van de verdeling van nieuw beleid, maar wij zullen indien projecten met een onmiddellijk werkgelegenheidseffect zich aandienen ook positief kritisch meedenken over andere gemeentelijke f inanc ier ingsbronnen Prioriteit geven aan werkgelegenheid betekent automatisch ook het adequaat vorm geven van de eigen organisatie op het terrein van economische zaken en acquisitie. Dat zal nu naar onze mening zo spoedig mogelijk moeten gebeuren. Het betekent ook automatisch dat Leeuwarden dient te participe ren in netwerken, waarin ook andere Friese gemeente parti ciperen, al was het alleen maar om weer een plaats te hebben waar wij duidelijk maken dat meer werkgelegenheid in Leeuwarden voor de gehele provincie van groot belang is. Aan mijn pleidooi voor werkgelegenheid wil ik helemaal niets afdoen, maar het is helaas irreëel om te veronder stellen dat inspanningen op het terrein van de werkgelegen heid in een aantal jaren het probleem van de langdurige werkloosheid nagenoeg zal oplossen. Wij juichen het dan ook toe dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om te experi menteren met activiteiten met behoud van uitkering. Dat sluit ook aan bij de passage in het nieuwe Collegeprogramma over de herwaardering van vrijwilligerswerk als mogelijk heid om maatschappelijk te participeren. Beleid dat gericht is op maatschappelijke participatie is meer dan ooit nodig om te voorkomen dat mensen voor wie deelname aan het ar beidsproces nauwelijks of überhaupt niet meer tot de moge lijkheden behoort door de samenleving worden afgeschreven. In dat verband wijs ik ook op de reële verwachting dat Leeuwarden in de komende jaren verantwoordelijkheden krijgt voor de zorg van aanzienlijk meer mensen die niet langer een WAO-uitkering ontvangen, maar voor hun inkomen geheel of gedeeltelijk aangewezen zijn op een bijstandsuitkering. Voor veel van deze mensen zijn de arbeidsmarktperspectieven op dit moment echt slecht. Als het gaat om zorg voor mensen die om financiële, licha melijke of sociale redenen aan de onderkant van de samenle ving verkeren, is het goed om te wijzen op de omslag in het overheidsbeleid, zeker van de landelijke overheid, sinds de jaren tachtig. Gaven de jaren zestig en zeventig het beeld 4 dat de overheid de samenleving kon maken, vanaf de jaren tachtig is het veel meer de beurt aan, wat wordt genoemd, de marktsector. De overheid kan en wil niet langer voor alles zorgen. Er is niets op tegen dat ook de overheid effectiviteit en efficiency, die zo wezenlijk zijn voor de werking van het marktmeganisme, ook als criteria toepast op het terrein van sociaal beleid, in tegendeel. Maar waar het om gaat is dat de marktsector zo eenzijdig gericht is op het maken van winst. Zwakkere groepen in de samenleving zijn in de meeste gevallen voor de marktsector geen aan trekkelijke doelgroep. Wanneer ook de politiek verantwoor delijkheden, waarvoor de markt geen of weinig oog heeft, laat liggen, worden de zwakkeren in de samenleving op zichzelf terug geworpen. Op het onlangs gehouden VNG-con- gres maakte de minister van Binnenlandse Zaken bekend dat 15% van de jongeren in onze samenleving in een volstrekt uitzichtloze situatie verkeert. Hij noemde dat een schande voor iedere beschaafde samenleving. Wij delen die opvat ting. De PvdA-fractie ziet het nog steeds mede als één van haar taken antwoorden te vinden op de problemen van mensen die aan de onderkant van de samenleving verkeren. Maar als gemeentelijke overheid kunnen wij dit niet alleen. Voor de instandhouding van veel voorzieningen, juist voor die mensen, zijn wij sterk afhankelijk van beslissingen die op rijksniveau worden genomen. Zo decentraliseert het rijk taken naar de gemeenten omdat die dichter bij de burgers staan en de uitvoering van taken dus beter kunnen afstemmen op de bevolking. Een prima zaak, maar een deel van de benodigde geldmiddelen blijft te vaak in Den Haag. Hierdoor neemt de druk de op gemeentebegroting toe. Anderzijds zijn er in Leeuwarden een groot aantal instellingen en vrijwil ligersorganisaties actief op het terrein van opvang, zorg verlening advies en belangenbehartiging ten behoeve van mensen in probleemsituaties. Daar zit dus veel deskundig heid over de problemen en behoefte van de mensen waar het in dit geval om gaat. De PvdA-fractie vindt dat de gemeente onvoldoende gebruik maakt van die deskundigheid. Wij willen de komende tijd gebruiken om die deskundigheid te mobilise ren en te bundelen, om samen met het ambtelijk apparaat antwoord te vinden voor bestaande problemen en om tijdig in te spelen op problemen die dreigen te ontstaan. In de Commissie Welzijn willen wij graag een discussie over de manier waarop die deskundigheid vanuit het veld, de poli tiek en het ambtelijk apparaat het meest effectief ingezet kan worden voor beleidsontwikkeling en bijstelling van beleid. Daarbij dient ook nagegaan te worden of ondersteu ning van vrijwilligers op dat terrein wenselijk is. In de bespreking van vanmiddag zal ik ingaan op concrete 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 3