zo helder mogelijke doelen formuleren, dus geen vage verha
len, maar harde doelstellingen. Wij nodigen het college
graag uit om deze doelstellingen samen met de Commissie
Economische Zaken nader vorm te geven.
Graag wil ik nog benadrukken dat mijn fractie werkgelegen
heid zo belangrijk vindt dat daar ook een financiële in
spanning voor gevraagd mag worden. Niet alleen van rijk en
Europese Gemeenschap, maar ook van ons zelf. Wij zullen
straks met een voorstel komen ten aanzien van de verdeling
van nieuw beleid, maar wij zullen indien projecten met een
onmiddellijk werkgelegenheidseffect zich aandienen ook
positief kritisch meedenken over andere gemeentelijke
f inanc ier ingsbronnen
Prioriteit geven aan werkgelegenheid betekent automatisch
ook het adequaat vorm geven van de eigen organisatie op het
terrein van economische zaken en acquisitie. Dat zal nu
naar onze mening zo spoedig mogelijk moeten gebeuren. Het
betekent ook automatisch dat Leeuwarden dient te participe
ren in netwerken, waarin ook andere Friese gemeente parti
ciperen, al was het alleen maar om weer een plaats te
hebben waar wij duidelijk maken dat meer werkgelegenheid in
Leeuwarden voor de gehele provincie van groot belang is.
Aan mijn pleidooi voor werkgelegenheid wil ik helemaal
niets afdoen, maar het is helaas irreëel om te veronder
stellen dat inspanningen op het terrein van de werkgelegen
heid in een aantal jaren het probleem van de langdurige
werkloosheid nagenoeg zal oplossen. Wij juichen het dan ook
toe dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om te experi
menteren met activiteiten met behoud van uitkering. Dat
sluit ook aan bij de passage in het nieuwe Collegeprogramma
over de herwaardering van vrijwilligerswerk als mogelijk
heid om maatschappelijk te participeren. Beleid dat gericht
is op maatschappelijke participatie is meer dan ooit nodig
om te voorkomen dat mensen voor wie deelname aan het ar
beidsproces nauwelijks of überhaupt niet meer tot de moge
lijkheden behoort door de samenleving worden afgeschreven.
In dat verband wijs ik ook op de reële verwachting dat
Leeuwarden in de komende jaren verantwoordelijkheden krijgt
voor de zorg van aanzienlijk meer mensen die niet langer
een WAO-uitkering ontvangen, maar voor hun inkomen geheel
of gedeeltelijk aangewezen zijn op een bijstandsuitkering.
Voor veel van deze mensen zijn de arbeidsmarktperspectieven
op dit moment echt slecht.
Als het gaat om zorg voor mensen die om financiële, licha
melijke of sociale redenen aan de onderkant van de samenle
ving verkeren, is het goed om te wijzen op de omslag in het
overheidsbeleid, zeker van de landelijke overheid, sinds de
jaren tachtig. Gaven de jaren zestig en zeventig het beeld
4
dat de overheid de samenleving kon maken, vanaf de jaren
tachtig is het veel meer de beurt aan, wat wordt genoemd,
de marktsector. De overheid kan en wil niet langer voor
alles zorgen. Er is niets op tegen dat ook de overheid
effectiviteit en efficiency, die zo wezenlijk zijn voor de
werking van het marktmeganisme, ook als criteria toepast op
het terrein van sociaal beleid, in tegendeel. Maar waar het
om gaat is dat de marktsector zo eenzijdig gericht is op
het maken van winst. Zwakkere groepen in de samenleving
zijn in de meeste gevallen voor de marktsector geen aan
trekkelijke doelgroep. Wanneer ook de politiek verantwoor
delijkheden, waarvoor de markt geen of weinig oog heeft,
laat liggen, worden de zwakkeren in de samenleving op
zichzelf terug geworpen. Op het onlangs gehouden VNG-con-
gres maakte de minister van Binnenlandse Zaken bekend dat
15% van de jongeren in onze samenleving in een volstrekt
uitzichtloze situatie verkeert. Hij noemde dat een schande
voor iedere beschaafde samenleving. Wij delen die opvat
ting. De PvdA-fractie ziet het nog steeds mede als één van
haar taken antwoorden te vinden op de problemen van mensen
die aan de onderkant van de samenleving verkeren. Maar als
gemeentelijke overheid kunnen wij dit niet alleen. Voor de
instandhouding van veel voorzieningen, juist voor die
mensen, zijn wij sterk afhankelijk van beslissingen die op
rijksniveau worden genomen. Zo decentraliseert het rijk
taken naar de gemeenten omdat die dichter bij de burgers
staan en de uitvoering van taken dus beter kunnen afstemmen
op de bevolking. Een prima zaak, maar een deel van de
benodigde geldmiddelen blijft te vaak in Den Haag. Hierdoor
neemt de druk de op gemeentebegroting toe. Anderzijds zijn
er in Leeuwarden een groot aantal instellingen en vrijwil
ligersorganisaties actief op het terrein van opvang, zorg
verlening advies en belangenbehartiging ten behoeve van
mensen in probleemsituaties. Daar zit dus veel deskundig
heid over de problemen en behoefte van de mensen waar het
in dit geval om gaat. De PvdA-fractie vindt dat de gemeente
onvoldoende gebruik maakt van die deskundigheid. Wij willen
de komende tijd gebruiken om die deskundigheid te mobilise
ren en te bundelen, om samen met het ambtelijk apparaat
antwoord te vinden voor bestaande problemen en om tijdig in
te spelen op problemen die dreigen te ontstaan. In de
Commissie Welzijn willen wij graag een discussie over de
manier waarop die deskundigheid vanuit het veld, de poli
tiek en het ambtelijk apparaat het meest effectief ingezet
kan worden voor beleidsontwikkeling en bijstelling van
beleid. Daarbij dient ook nagegaan te worden of ondersteu
ning van vrijwilligers op dat terrein wenselijk is.
In de bespreking van vanmiddag zal ik ingaan op concrete
5