Ten aanzien van de eigen bedrijfsvoering zouden wij graag toe willen naar het instellen van een multi-inzetbare ambtenarenpool Verder willen wij graag het kennisniveau van onze ambtelij ke dienst, niet alleen bij Concern-Financiën en bij stafme dewerkers, maar eigenlijk bij het brede ambtelijk apparaat, op peil houden en verder brengen. Ik vind dat wij daar in de toekomst echt extra gelden voor moeten gaan reserveren, dat mijns inziens op een andere wijze weer aan onze eigen dienst kunnen worden onttrokken. Dat zijn de hoofdlijnen waarbinnen wij een beoordeling zullen gaan maken van de verschillende voorstellen die er liggen. Als ik dan nog even kijk naar het voorstel van het college, die daar een financiële invulling aan heeft gegeven ruwweg per cluster, dan gaat mijn voorkeur er naar uit om wat meer middelen te gaan reserveren voor de poot Werk, helaas iets minder voor Milieu. Ik voel er niets voor om nu al middelen opzij te zetten in het eerste jaar voor bijvoorbeeld een baggerbeleid waarvan nog niet exact bekend is waar dat dan zal plaatsvinden. Dat moet maar even een jaartje later. Ik hoop dat wij die slag later weer kunnen inhalen, maar nu maar even meer prioriteit bij de hoeveelheid werk dan de leefbaarheid en zorg. Dan komen er nog wat algemene dingen. Bestuurlijke vernieu wing of dat f 1 ton extra mag kosten, lastenverlichting heb ik in een eerdere termijn al gezegd dat ik daar op dit moment nog niet zo'n voorstander van ben, gezien de nog wat wankele situatie van het totale financiële plaatje van de gemeente. Laten wij dat maar even achter de hand houden en eerst investeren in werk. Ten aanzien van die extra bestuurskosten f 1,5 ton voor een extra wethouder, ik dacht dat daar afspraken over waren gemaakt en dat die niet uit nieuw beleid hoefde te worden gefinancierd. De Voorzitter: Wij zijn nu toe aan de beantwoording door het college. Ik zou willen voorstellen even met u te dis cussiëren over hoe lang de schorsing zou moeten duren, ook ten behoeve van het mogelijk in elkaar schuiven van moties ter zake van een andere accentuering dan in het voorliggen de collegevoorstel. Ik kan mij voorstellen dat die tijd dan erg nuttig zal zijn. Wij willen als college uiteraard ook nog reageren, maar wij weten nu van elkaar wat er gezegd is per fractie en dan maken wij twee slagen. Het college bereidt zich goed voor op haar opvatting, maar die is inhoudelijk minder van 82 belang dan het feit dat de politieke partijen het in tweede termijn echt eens worden. Daarom doe ik dit voorstel om een vrij lange theepauze in te lassen en die tweeledig te benutten, voor het college en ook voor de fracties. Ik herinner mij hele goede samenkom sten in pauzes waarbij uiteindelijk in een eindmotie helde re uitspraken werden gedaan door de raad. Ik stel voor de vergadering te hervatten op 16.30 uur. De Voorzitter schorst om 15.35 uur de vergadering. De Voorzitter heropent op 17.30 uur de vergadering. De Voorzitter: De vergadering is hervat. Aan de orde zou zijn het b. en w.-gedeelte van de eerste termijn van de maatregelendiscussie. Gezien het verloop van de pauze heeft het college afgezien van het gebruikmaken daarvan, wetende dat er een poging zou worden gedaan - en wij verwachten dat daar iets uit is gekomen - ter zake van het naar elkaar toegroeien van moties. Het lijkt verstandiger efficiënt te werken en het college uitsluitend, met overigens de andere fracties, te laten reageren op een mogelijke totaalmotie. Dat betekent dat ik nu het woord geef aan mevrouw Waanders. Mevrouw Waanders: Voorzitter, die totaalmotie is er geko men, dat zat er ook al wat in, omdat de verschillende moties op de verschillende beleidsterreinen toch een hele boel overeenkomsten hadden. Dit betekent ook dat de PvdA- fractie de moties die eerder zijn ingediend intrekt. De nieuwe gemeenschappelijke motie luidt als volgt: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 juni 1995; besluit de ruimte voor nieuw beleid 1996 als volgt te verde len: - f 300.000,voor werkgelegenheid, waarbij het accent wordt gelegd op de stimulering van de werkgelegenheid in de marktsector, de samenwer king in het kader van de Westergozone en de deelname aan het netwerk Friesland; f 150.000,voor de uitvoering van milieube leid, waarbij het accent wordt gelegd op pre ventie en controle; 83

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 42