Ten aanzien van de eigen bedrijfsvoering zouden wij graag
toe willen naar het instellen van een multi-inzetbare
ambtenarenpool
Verder willen wij graag het kennisniveau van onze ambtelij
ke dienst, niet alleen bij Concern-Financiën en bij stafme
dewerkers, maar eigenlijk bij het brede ambtelijk apparaat,
op peil houden en verder brengen. Ik vind dat wij daar in
de toekomst echt extra gelden voor moeten gaan reserveren,
dat mijns inziens op een andere wijze weer aan onze eigen
dienst kunnen worden onttrokken.
Dat zijn de hoofdlijnen waarbinnen wij een beoordeling
zullen gaan maken van de verschillende voorstellen die er
liggen.
Als ik dan nog even kijk naar het voorstel van het college,
die daar een financiële invulling aan heeft gegeven ruwweg
per cluster, dan gaat mijn voorkeur er naar uit om wat meer
middelen te gaan reserveren voor de poot Werk, helaas iets
minder voor Milieu. Ik voel er niets voor om nu al middelen
opzij te zetten in het eerste jaar voor bijvoorbeeld een
baggerbeleid waarvan nog niet exact bekend is waar dat dan
zal plaatsvinden. Dat moet maar even een jaartje later. Ik
hoop dat wij die slag later weer kunnen inhalen, maar nu
maar even meer prioriteit bij de hoeveelheid werk dan de
leefbaarheid en zorg.
Dan komen er nog wat algemene dingen. Bestuurlijke vernieu
wing of dat f 1 ton extra mag kosten, lastenverlichting heb
ik in een eerdere termijn al gezegd dat ik daar op dit
moment nog niet zo'n voorstander van ben, gezien de nog wat
wankele situatie van het totale financiële plaatje van de
gemeente. Laten wij dat maar even achter de hand houden en
eerst investeren in werk.
Ten aanzien van die extra bestuurskosten f 1,5 ton voor een
extra wethouder, ik dacht dat daar afspraken over waren
gemaakt en dat die niet uit nieuw beleid hoefde te worden
gefinancierd.
De Voorzitter: Wij zijn nu toe aan de beantwoording door
het college. Ik zou willen voorstellen even met u te dis
cussiëren over hoe lang de schorsing zou moeten duren, ook
ten behoeve van het mogelijk in elkaar schuiven van moties
ter zake van een andere accentuering dan in het voorliggen
de collegevoorstel. Ik kan mij voorstellen dat die tijd dan
erg nuttig zal zijn.
Wij willen als college uiteraard ook nog reageren, maar wij
weten nu van elkaar wat er gezegd is per fractie en dan
maken wij twee slagen. Het college bereidt zich goed voor
op haar opvatting, maar die is inhoudelijk minder van
82
belang dan het feit dat de politieke partijen het in tweede
termijn echt eens worden.
Daarom doe ik dit voorstel om een vrij lange theepauze in
te lassen en die tweeledig te benutten, voor het college en
ook voor de fracties. Ik herinner mij hele goede samenkom
sten in pauzes waarbij uiteindelijk in een eindmotie helde
re uitspraken werden gedaan door de raad.
Ik stel voor de vergadering te hervatten op 16.30 uur.
De Voorzitter schorst om 15.35 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent op 17.30 uur de vergadering.
De Voorzitter: De vergadering is hervat. Aan de orde zou
zijn het b. en w.-gedeelte van de eerste termijn van de
maatregelendiscussie. Gezien het verloop van de pauze heeft
het college afgezien van het gebruikmaken daarvan, wetende
dat er een poging zou worden gedaan - en wij verwachten dat
daar iets uit is gekomen - ter zake van het naar elkaar
toegroeien van moties. Het lijkt verstandiger efficiënt te
werken en het college uitsluitend, met overigens de andere
fracties, te laten reageren op een mogelijke totaalmotie.
Dat betekent dat ik nu het woord geef aan mevrouw Waanders.
Mevrouw Waanders: Voorzitter, die totaalmotie is er geko
men, dat zat er ook al wat in, omdat de verschillende
moties op de verschillende beleidsterreinen toch een hele
boel overeenkomsten hadden. Dit betekent ook dat de PvdA-
fractie de moties die eerder zijn ingediend intrekt. De
nieuwe gemeenschappelijke motie luidt als volgt:
"De raad der gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 26 juni 1995;
besluit
de ruimte voor nieuw beleid 1996 als volgt te verde
len:
- f 300.000,voor werkgelegenheid, waarbij het
accent wordt gelegd op de stimulering van de
werkgelegenheid in de marktsector, de samenwer
king in het kader van de Westergozone en de
deelname aan het netwerk Friesland;
f 150.000,voor de uitvoering van milieube
leid, waarbij het accent wordt gelegd op pre
ventie en controle;
83