wij gaan uit van de verdeling van nieuw beleid f 4,2 mil joen over de jaren zoals het college dat voorsteltalleen wij leggen nu vast het nieuw beleid voor 1996 waar wat ons betreft dan de prioriteiten moeten liggen. Dat doen wij volgend jaar opnieuw, uitgaande van het plaatje zoals dat er nu ligt. Wij gaan ook met de verdeling die het college voorstelt over die vier jaar in grote lijnen akkoord. Maar ieder jaar stellen wij op zich vast voor welk bedrag wij volgend jaar aan nieuw beleid willen doen en dan geven wij opnieuw onze prioriteiten aan. Dat is een hele normale manier van werken.) Mevrouw Waanders omarmt in feite de motie van de NLP-fractie, die zegt dat wij ons nog niet vast moeten leggen op de jaren 1997, 1998 en 1999 voor wat betreft nieuw beleid? (Mevrouw Waanders: Nee.) (De Voorzit ter: Het ontwerp-besluit van het college gaat uit van een a. en een b. gedeelte Het a-gedeelte van het ontwerp-besluit luidt: "De Perspec tiefnota 1996-1999 vast te stellen als kader voor het opstellen van de beleidsbegroting 1996'. Dat is de kern en dat gebeurde hier heel duidelijk met een voorstelniet alleen van het college maar nu ook door de fracties gedaan. Een b-gedeelte: "de voorstellen uit te werken in een be leidsbegroting 1996-1999" Dat betekent voor ons - en daarom zeg ik dat ter toelich ting - dat wij volgend jaar wederom met een vierjarenschema zullen komen, waarop de raad dem net als nu weer een uit spraak kan doen voor een concreet jaar. Wij hebben het zo opgevat dat als de raad echt vindt dat de verhouding over de vier schijven in de onderlinge verdeling niet de mening van de raad zou betreffen, dat wij dat dan nu zouden horen. Ik zeg alleen dat het verwachtingspatroon van het college niet meer is dan de uitleg van mevrouw Waandersin feite zoals de laatste vraag op het belastingformulier altijd is: denkt u dat de gegevens voor het volgend jaar ongeveer dezelfde zijn als nu.) In grote lijnen moet ik van deze combi-motie constateren dat als hij in zijn totaliteit in stemming wordt gebracht, ik deze motie niet zal steunen, omdat weinig wordt ingezet op werkgelegenheidsontwikkeling en dat betreur ik. De motie van de CDA-fractie zou ik in grote lijnen wel willen overnemen, waarbij ik niet direct de prioriteit zou hebben gelegd bij het schoolverzuim om dat vanaf 1996 al in te voeren. Maar zo kunnen er wat detailverschillen zijn. Ook het incidenteel f 150.000,vrijmaken voor de accom modatie van de peuterspeelzaal in Camminghaburen zou niet mijn eerste voorkeur hebben gehad. Maar in het totaal wil ik met die motie wel meegaan. Als die in zijn totaliteit in stemming wordt gebracht zal ik daarmee instemmen. (De heer 92 Den Oudsten: De heer Greving houdt voortdurend een verhaal - en dat kan ik voor een groot deel ondersteunen - voor het solide ramen van bedragen. Hij zei vanmiddag nog dat wij ons niet blind moesten staren op lastenverlichtingwant het gaat nog niet zo goed met de gemeente, dat moeten wij nog maar even voor ons uitschuiven. Nu zegt hij dat hij wel akkoord gaat met de motie waarvan het merendeel van de uitgegeven bedragen ongedekt is, uit de algemene reserve moet komen. Ik kan dat niet begrijpen, maar misschien kan hij mij helpen.) Dat wil ik wel doen. Ik ga met die motie akkoord omdat die heel goed aansluit bij de prioriteiten die er op dit moment liggen. Waarbij ik zelf graag nog iets verder was gegaan ten aanzien van de post Werkgelegenheid. De heer Den Oudsten weet ook dat ik in de vergadering van vanmorgen wat meer ruimte heb geclaimd voor nieuw beleid. Dat geeft mij de vrijheid om niet in te stemmen met de CDA- motie vanwege hun dekkingsplan, maar omdat ik vind dat dit wel de denkrichting is. Wij zullen moeten durven investeren in nieuw beleid en dat moet iets ruimer zijn dan die f 4,2 miljoen voor de komende vier jaar die er nu ligt. Vanwege die achtergrond durf ik dat hier wel te doen. Het punt lastenverlichting moeten wij nog bekijken, ik zou het liever wat later willen doen, zoals ik dat al eerder heb gezegd, de structurele lastenverlichting. De motie van de CDA-fractie die nog herzien zal worden ten aanzien van de binnenstad en het onderzoek daarvan en de eventuele dekking zou ik in principe willen ondersteunen, waarbij wij ons denk ik nog niet kunnen vastleggen op het feit dat zo de financiering ook daadwerkelijk rond kan komen met NUON-gelden. Wij moeten nog afwachten of dat positief uit het overleg komt. Ik hoop dat dat lukt. Dan liggen er nog een aantal moties van de NLP-fractie om de verwoording van het eerste gedeelte van de Perspectief nota aan te passen. Ik kan mij ook vinden in de uitleg van het college om daar bij de evaluatie nog eens kritisch naar te kijken. Die moties zal ik op dit moment niet steunen. De motie van de NLP-fractie om meer ruimte vrij te maken voor bezuinigingen, vind ik helaas nog wat weinig concreet. Dat geldt ook voor de algemene motie van de NLP-fractie als het gaat om de onroerend zaak belasting in 1996 te verlagen met f 3,25 miljoen. Ik begrijp die motie niet helemaal, betekent dat dan gelijk ook de rioolretributie met f 3,25 miljoen omhoog moet? Want ik heb eenzelfde opmerking ge hoord dat als de rioolretributie omhoog moet, dan moet tegelijk die onroerend zaak belasting naar beneden, uit de 93

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 47