mond van dezelfde fractie. Nu hoor ik weer een eenzijdig
verhaal. Ik kan niet helemaal uit de voeten met die motie.
De motie van de PAL/GL-fractie over of er een versnelling
kan komen over het onderzoek dat is toegezegd ten aanzien
van de vermogenspositie van deze gemeente. Ik heb er ook
behoefte aan dat wij die vermogenspositie eens goed in
kaart brengen, maar daar ligt een toezegging over van het
college en er ligt ook een toezegging van het college dat
niet alleen naar de vermogenspositie zal worden gekeken,
maar ook naar de financiering van kapitaallasten en op
welke termijn wij die uitgesmeerd hebben, de problematiek
van de annuïteit enz. Ik denk dat je die twee dingen even
wichtig moet gaan afwegen, dat is ook toegezegd door de
wethouder in de Commissie Bestuur en Middelen. Ik wacht dat
onderzoek af. Ik heb er geen behoefte aan om op dat punt
een versneld onderzoek te hebben. Ik heb liever een goed en
gedegen evenwichtig onderzoek dan broddelwerk. Ik zal die
motie dus niet steunen.
De heer Terpstra: Nog even de motie van de PAL/GL-fractie.
Die motie is feitelijk niet meer aan de orde, want dit werd
toegezegd. Dus ik denk dat die wel ingetrokken kan worden.
Wij hebben geen behoefte aan die motie.
De Voorzitter: Het college wil graag als volgt reageren op
de ingediende moties en de totaalmotie.
Wij zijn blij met de eenstemmigheid die toch in brede kring
van de raad kan worden genoteerd ter zake van het willen
doen van een uitspraak over het verdelen van nieuw beleids
ruimte, weliswaar voor één jaarschijf maar toch met het
kader van de jaren daarop en ook omdat te willen doen
binnen een inhoudelijke verdeling daar waar de projecten -
en dat is toch nieuw in deze benadering - nog zeker niet
uitgekristalliseerd zijn. Daarmee ook weer de bal bij
college en ambtelijk apparaat leggend om vervolgens in
november daarover een definitief besluit te nemen.
Ongeacht de kanttekeningen, met name geplaatst door de heer
Jacobse over hoe wel of niet een pauze zou moeten worden
gebruikt, denk ik toch dat dit voldoet aan een van de
doelstellingen die wij hadden, namelijk dat het mogelijk
moet zijn om voordat er een echte projectuitwerking en een
ruimte nieuw beleidsbesteding begint van enig jaarschijf,
de raad richtinggevend zegt wat zij wil. Op dit moment
lijkt dat het geval te kunnen zijn.
94
Ter zake van de opmerkingen op het terrein van werkgelegen
heid zou ik dit willen zeggen.
De ruimte voor f 3 ton die ook in onze notitie van b. en w.
aan u was voorgehouden, kan voldoen aan de uitspraken die
de Commissie Economische en Sociale Zaken heeft gedaan in
de vergadering van vorige week maandag. Dat betekent dat
met deze ruimte in 1996 een begin kan worden gemaakt met
vergroting van het Fonds Stimulering Marktsector. Gezien de
huidige projecten die lopen - en laat ik hopen dat ik dat
kan blijven zeggen zal het ook nodig zijn om dat fonds
van f 0,5 miljoen structureel te vergroten met een aantal
tonnen. Dat kan binnen deze uitspraak. Het is ook mogelijk
om door te gaan - daarvoor zal de ambtelijke werkintensi-
teit moeten worden vergroot - met het uitwerken van de
plannen die in het Westergozone raamwerkplan staan opge
somd. Bovendien moet het mogelijk zijn, dat is vorige week
gebleken, dat de acht kerngemeenten, die worden bestempeld
als de economische centra van Friesland (u weet er zitten
een aantal dubbelsteden in dat achttal), nu daadwerkelijk
een begin maken met de vergroting van de capaciteit binnen
het netwerk Friesland. Overigens is ook gebleken dat de
niet economische kerngemeenten zijn gevraagd aan dat net
werk Friesland op hun deel mee te doen. Dat betekent dat
het college goede mogelijkheden ziet in een uitwerking van
deze f 3 ton met voorstellen te komen, die aan alle drie de
doelstellingen (sub-doelstellingen) kan tegemoetkomen.
Ik wil specifiek ingaan op een aantal opmerkingen, met name
gedaan door de heer Greving, dat dit natuurlijk niet het
enige is als wij in oktober-november met een overzicht
komen van economische maatregelen als het gaat om de markt
sector. Infrastructuur zal daarbij, zeker ook in relatie
tot de bespreking met Leeuwarden Open Stad, een belangrijke
rol spelen. Niet alleen een eventueel voorzichtig begin met
een zichtlokatie, ook daar discussiëren wij nog over, maar
ook met het nog steeds aan de orde zijnde middel 1995
bijvoorbeeld bedrijfsomgevingsbeleid. Ook de invulling van
die f 3,5 miljoen, eenmalig verkregen maar te besteden voor
infrastructuurprojecten, zal aan u moeten worden voorge
legd. U mag dat wat ons betreft beschouwen als een totaal
pakket investering marktsector plus intensivering van de
overige drie onderdelen die ik zoëven noemde. Als dat zo
naast elkaar wordt gezet, plus het feit dat er nog een
aantal projecten mogelijk zijn uit eerdere be
drijfsomgevingsmiddelen en jaren, dan hopen wij u in okto
ber-november te kunnen duidelijk maken dat het toch om een
flink aantal projecten gaat. Niet alleen in deze zin, de
drie exploitatie-ophogingen, maar zeker ook in het vergro
ten van een aantal infrastructurele investeringen, recht-
95