mond van dezelfde fractie. Nu hoor ik weer een eenzijdig verhaal. Ik kan niet helemaal uit de voeten met die motie. De motie van de PAL/GL-fractie over of er een versnelling kan komen over het onderzoek dat is toegezegd ten aanzien van de vermogenspositie van deze gemeente. Ik heb er ook behoefte aan dat wij die vermogenspositie eens goed in kaart brengen, maar daar ligt een toezegging over van het college en er ligt ook een toezegging van het college dat niet alleen naar de vermogenspositie zal worden gekeken, maar ook naar de financiering van kapitaallasten en op welke termijn wij die uitgesmeerd hebben, de problematiek van de annuïteit enz. Ik denk dat je die twee dingen even wichtig moet gaan afwegen, dat is ook toegezegd door de wethouder in de Commissie Bestuur en Middelen. Ik wacht dat onderzoek af. Ik heb er geen behoefte aan om op dat punt een versneld onderzoek te hebben. Ik heb liever een goed en gedegen evenwichtig onderzoek dan broddelwerk. Ik zal die motie dus niet steunen. De heer Terpstra: Nog even de motie van de PAL/GL-fractie. Die motie is feitelijk niet meer aan de orde, want dit werd toegezegd. Dus ik denk dat die wel ingetrokken kan worden. Wij hebben geen behoefte aan die motie. De Voorzitter: Het college wil graag als volgt reageren op de ingediende moties en de totaalmotie. Wij zijn blij met de eenstemmigheid die toch in brede kring van de raad kan worden genoteerd ter zake van het willen doen van een uitspraak over het verdelen van nieuw beleids ruimte, weliswaar voor één jaarschijf maar toch met het kader van de jaren daarop en ook omdat te willen doen binnen een inhoudelijke verdeling daar waar de projecten - en dat is toch nieuw in deze benadering - nog zeker niet uitgekristalliseerd zijn. Daarmee ook weer de bal bij college en ambtelijk apparaat leggend om vervolgens in november daarover een definitief besluit te nemen. Ongeacht de kanttekeningen, met name geplaatst door de heer Jacobse over hoe wel of niet een pauze zou moeten worden gebruikt, denk ik toch dat dit voldoet aan een van de doelstellingen die wij hadden, namelijk dat het mogelijk moet zijn om voordat er een echte projectuitwerking en een ruimte nieuw beleidsbesteding begint van enig jaarschijf, de raad richtinggevend zegt wat zij wil. Op dit moment lijkt dat het geval te kunnen zijn. 94 Ter zake van de opmerkingen op het terrein van werkgelegen heid zou ik dit willen zeggen. De ruimte voor f 3 ton die ook in onze notitie van b. en w. aan u was voorgehouden, kan voldoen aan de uitspraken die de Commissie Economische en Sociale Zaken heeft gedaan in de vergadering van vorige week maandag. Dat betekent dat met deze ruimte in 1996 een begin kan worden gemaakt met vergroting van het Fonds Stimulering Marktsector. Gezien de huidige projecten die lopen - en laat ik hopen dat ik dat kan blijven zeggen zal het ook nodig zijn om dat fonds van f 0,5 miljoen structureel te vergroten met een aantal tonnen. Dat kan binnen deze uitspraak. Het is ook mogelijk om door te gaan - daarvoor zal de ambtelijke werkintensi- teit moeten worden vergroot - met het uitwerken van de plannen die in het Westergozone raamwerkplan staan opge somd. Bovendien moet het mogelijk zijn, dat is vorige week gebleken, dat de acht kerngemeenten, die worden bestempeld als de economische centra van Friesland (u weet er zitten een aantal dubbelsteden in dat achttal), nu daadwerkelijk een begin maken met de vergroting van de capaciteit binnen het netwerk Friesland. Overigens is ook gebleken dat de niet economische kerngemeenten zijn gevraagd aan dat net werk Friesland op hun deel mee te doen. Dat betekent dat het college goede mogelijkheden ziet in een uitwerking van deze f 3 ton met voorstellen te komen, die aan alle drie de doelstellingen (sub-doelstellingen) kan tegemoetkomen. Ik wil specifiek ingaan op een aantal opmerkingen, met name gedaan door de heer Greving, dat dit natuurlijk niet het enige is als wij in oktober-november met een overzicht komen van economische maatregelen als het gaat om de markt sector. Infrastructuur zal daarbij, zeker ook in relatie tot de bespreking met Leeuwarden Open Stad, een belangrijke rol spelen. Niet alleen een eventueel voorzichtig begin met een zichtlokatie, ook daar discussiëren wij nog over, maar ook met het nog steeds aan de orde zijnde middel 1995 bijvoorbeeld bedrijfsomgevingsbeleid. Ook de invulling van die f 3,5 miljoen, eenmalig verkregen maar te besteden voor infrastructuurprojecten, zal aan u moeten worden voorge legd. U mag dat wat ons betreft beschouwen als een totaal pakket investering marktsector plus intensivering van de overige drie onderdelen die ik zoëven noemde. Als dat zo naast elkaar wordt gezet, plus het feit dat er nog een aantal projecten mogelijk zijn uit eerdere be drijfsomgevingsmiddelen en jaren, dan hopen wij u in okto ber-november te kunnen duidelijk maken dat het toch om een flink aantal projecten gaat. Niet alleen in deze zin, de drie exploitatie-ophogingen, maar zeker ook in het vergro ten van een aantal infrastructurele investeringen, recht- 95

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 48