oplossing wenst voor de huisvestingssituatie, die inderdaad
onaanvaardbaar is. De vraag die openblijft, nadat ik de
motie heb gelezen, is uiteraard of dat structurele middelen
moeten zijn dan wel dat het gaat om een incidentele oplos
sing van het probleem. Daar moeten wij nog eens goed naar
kijken. Als wij kiezen voor een structurele oplossing, dat
wil zeggen een huurverhoging accepteren voor Blijf van mijn
Lijf die wij dan voor onze rekening zouden moeten nemen,
dan erkennen wij daarmee in feite dat het rijk zijn verant
woordelijkheid ontloopt. Wij zijn er nog niet aan toe om
structureel verhogingen te gaan inzetten voor de huisves
tingssituatie. Wel laat deze motie toe dat wij incidenteel
gaan kijken welke oplossingen er denkbaar zijn. Die op
dracht zullen wij ook uitvoeren. Wij zijn overtuigd van de
problematiek. Het gaat in zijn totaal, die bedragen zijn
ook genoemd, als je het hebt over de huisvestingssituatie,
om f 60.000,Dan zou het gaan om een structurele bijdra
ge. Ik maak uit de motie op dat de raad niet kiest voor het
inzetten van middelen met betrekking tot het coördinator
schap en de uitbreiding van de capaciteit. Ik denk dat het
van belang is dat wij als gemeente ook in overleg treden
met de provincie in eerste aanleg en met het rijk met
betrekking tot de maatschappelijke opvang, want wij consta
teren dat er niet alleen sprake is van een Leeuwarder
problematiek maar van een veel bredere problematiek. Wij
zijn centrumgemeente, dat is onderhand wel duidelijk, dat
geldt in zijn algemeenheid voor de brede maatschappelijke
opvang. Wij hebben als college ook met betrekking tot de
versleuteling van de middelen over de diverse gemeenten in
Friesland al gereageerd naar de VNG toe en naar het kabinet
om daar toch op een andere wijze mee om te gaan. In die zin
zal de suggestie, die ook door mevrouw Waanders is gedaan
om weer eens contact op te nemen met het ministerie, worden
meegenomen en wij zullen ook contact gaan leggen met de
provincie.
Dan de problematiek met betrekking tot de peuterspeelzaal
in Camminghaburen. Dat is niet in een motie neergelegd,
maar alle fracties hebben daar in hun bijdrage in eerste
termijn over gesproken. Ik constateer dat de raad niet
kiest voor een structurele uitbreiding met vijf groepen en
daarmee een tweede lokaal. Ik kan u wel zeggen dat het
college bereid is om incidenteel de calamiteit zoals die
enkele weken geleden is ontstaan met betrekking tot de
lekkage van het lokaal op korte termijn op te lossen.
Verder zijn er voor zover het mijn portefeuille betreft
opmerkingen gemaakt met betrekking tot de leerplichtforma
tie. Het is inderdaad juist dat er voor 1996 middelen zijn
102
binnen de begroting. Dan is met name gekeken naar het Fonds
Sociale Vernieuwing en het Fonds Additionele Werkgelegen
heid. Wij hebben altijd gesteld bij de Nota Leerplichtbe-
leid, zo is dat ook in de Commissie Welzijn met u bespro
ken, dat als de raad kiest voor het inzetten van structure
le middelen vanaf 1997, het mogelijk is om in 1996 die
uitbreiding van de leerplichtformatie in te zetten. Wij
nemen daar kennis van. Uiteraard zal er een plan van aanpak
komen. Wij hebben in de commissie ook al eens uitvoerig
gesproken over het regionaal meld-en coördinatiepunt met
betrekking tot het voortijdig schoolverlaten. Ik constateer
dat ook in de andere regio's in deze provincie behoorlijk
actie wordt ondernomen en ik ben blij dat wij ook in de
Regio Noord-Friesland daar verder mee kunnen, dat wij ook
daar ons eigen steentje aan kunnen bijdragen.
Overigens is het wel zo dat wij voor de leerplichttaken,
dat is een wettelijke taak vanuit het rijk, geen middelen
krijgen. Het is wel een wettelijke taak, maar wij krijgen
daar geen middelen bijIn deze zin wordt daar dus iets
meer aan gedaan.
Ik constateer ook dat in de combi-motie het accent wordt
gelegd op de Arbo-wetgeving en dat daar middelen voor
moeten worden uitgetrokken. Dat komt op ons totaal als
apparaat af, het komt ook op de scholen af. Wij hebben een
schoolinventarisatie laten maken bij een beperkt aantal
scholen, die gaat nu verder. Daar komen kosten uit voort.
Het is waar dat daar middelen voor nodig zijn. De principi
ële vraag kun je alleen stellen of dat middelen moeten zijn
die je binnen het apparaat, in dit geval binnen de scholen,
moet zien te vinden of dat je daar extra middelen tegen aan
zet. Ik constateer dat de raad vindt dat daar extra midde
len tegenaan gezet moeten worden. Het alternatief zou zijn
dat je een aantal maatregelen die wellicht in het kader van
Arbo getrokken moeten worden, zo is dat ook met de direc
teuren van het basisonderwijs besproken, wellicht zou
moeten temporiseren. Ik constateer dat de raad daar extra
middelen voor over heeft.
Het Fonds Racismebestrijding zit ook in de motie, dat lijkt
mij helder.
Ik wou verder nog kort ingaan op het onderdeel Bestuurlijke
Vernieuwing. In de combi-motie wordt daar f 50.000,voor
uitgetrokken en dan wordt het aangescherpt tot contacten
tussen gemeenten, de politiek en de burger. Als je kijkt
naar dat wat er in het Collegeprogramma neergezet is, het
stadsdebat, een vernieuwende vorm van inspraak, dan zitten
daar in eerste aanleg kosten aan verbonden. Het tweede
103