oplossing wenst voor de huisvestingssituatie, die inderdaad onaanvaardbaar is. De vraag die openblijft, nadat ik de motie heb gelezen, is uiteraard of dat structurele middelen moeten zijn dan wel dat het gaat om een incidentele oplos sing van het probleem. Daar moeten wij nog eens goed naar kijken. Als wij kiezen voor een structurele oplossing, dat wil zeggen een huurverhoging accepteren voor Blijf van mijn Lijf die wij dan voor onze rekening zouden moeten nemen, dan erkennen wij daarmee in feite dat het rijk zijn verant woordelijkheid ontloopt. Wij zijn er nog niet aan toe om structureel verhogingen te gaan inzetten voor de huisves tingssituatie. Wel laat deze motie toe dat wij incidenteel gaan kijken welke oplossingen er denkbaar zijn. Die op dracht zullen wij ook uitvoeren. Wij zijn overtuigd van de problematiek. Het gaat in zijn totaal, die bedragen zijn ook genoemd, als je het hebt over de huisvestingssituatie, om f 60.000,Dan zou het gaan om een structurele bijdra ge. Ik maak uit de motie op dat de raad niet kiest voor het inzetten van middelen met betrekking tot het coördinator schap en de uitbreiding van de capaciteit. Ik denk dat het van belang is dat wij als gemeente ook in overleg treden met de provincie in eerste aanleg en met het rijk met betrekking tot de maatschappelijke opvang, want wij consta teren dat er niet alleen sprake is van een Leeuwarder problematiek maar van een veel bredere problematiek. Wij zijn centrumgemeente, dat is onderhand wel duidelijk, dat geldt in zijn algemeenheid voor de brede maatschappelijke opvang. Wij hebben als college ook met betrekking tot de versleuteling van de middelen over de diverse gemeenten in Friesland al gereageerd naar de VNG toe en naar het kabinet om daar toch op een andere wijze mee om te gaan. In die zin zal de suggestie, die ook door mevrouw Waanders is gedaan om weer eens contact op te nemen met het ministerie, worden meegenomen en wij zullen ook contact gaan leggen met de provincie. Dan de problematiek met betrekking tot de peuterspeelzaal in Camminghaburen. Dat is niet in een motie neergelegd, maar alle fracties hebben daar in hun bijdrage in eerste termijn over gesproken. Ik constateer dat de raad niet kiest voor een structurele uitbreiding met vijf groepen en daarmee een tweede lokaal. Ik kan u wel zeggen dat het college bereid is om incidenteel de calamiteit zoals die enkele weken geleden is ontstaan met betrekking tot de lekkage van het lokaal op korte termijn op te lossen. Verder zijn er voor zover het mijn portefeuille betreft opmerkingen gemaakt met betrekking tot de leerplichtforma tie. Het is inderdaad juist dat er voor 1996 middelen zijn 102 binnen de begroting. Dan is met name gekeken naar het Fonds Sociale Vernieuwing en het Fonds Additionele Werkgelegen heid. Wij hebben altijd gesteld bij de Nota Leerplichtbe- leid, zo is dat ook in de Commissie Welzijn met u bespro ken, dat als de raad kiest voor het inzetten van structure le middelen vanaf 1997, het mogelijk is om in 1996 die uitbreiding van de leerplichtformatie in te zetten. Wij nemen daar kennis van. Uiteraard zal er een plan van aanpak komen. Wij hebben in de commissie ook al eens uitvoerig gesproken over het regionaal meld-en coördinatiepunt met betrekking tot het voortijdig schoolverlaten. Ik constateer dat ook in de andere regio's in deze provincie behoorlijk actie wordt ondernomen en ik ben blij dat wij ook in de Regio Noord-Friesland daar verder mee kunnen, dat wij ook daar ons eigen steentje aan kunnen bijdragen. Overigens is het wel zo dat wij voor de leerplichttaken, dat is een wettelijke taak vanuit het rijk, geen middelen krijgen. Het is wel een wettelijke taak, maar wij krijgen daar geen middelen bijIn deze zin wordt daar dus iets meer aan gedaan. Ik constateer ook dat in de combi-motie het accent wordt gelegd op de Arbo-wetgeving en dat daar middelen voor moeten worden uitgetrokken. Dat komt op ons totaal als apparaat af, het komt ook op de scholen af. Wij hebben een schoolinventarisatie laten maken bij een beperkt aantal scholen, die gaat nu verder. Daar komen kosten uit voort. Het is waar dat daar middelen voor nodig zijn. De principi ële vraag kun je alleen stellen of dat middelen moeten zijn die je binnen het apparaat, in dit geval binnen de scholen, moet zien te vinden of dat je daar extra middelen tegen aan zet. Ik constateer dat de raad vindt dat daar extra midde len tegenaan gezet moeten worden. Het alternatief zou zijn dat je een aantal maatregelen die wellicht in het kader van Arbo getrokken moeten worden, zo is dat ook met de direc teuren van het basisonderwijs besproken, wellicht zou moeten temporiseren. Ik constateer dat de raad daar extra middelen voor over heeft. Het Fonds Racismebestrijding zit ook in de motie, dat lijkt mij helder. Ik wou verder nog kort ingaan op het onderdeel Bestuurlijke Vernieuwing. In de combi-motie wordt daar f 50.000,voor uitgetrokken en dan wordt het aangescherpt tot contacten tussen gemeenten, de politiek en de burger. Als je kijkt naar dat wat er in het Collegeprogramma neergezet is, het stadsdebat, een vernieuwende vorm van inspraak, dan zitten daar in eerste aanleg kosten aan verbonden. Het tweede 103

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 52