uiterste best moeten doen de lasten voor de burger in de hand te houden en waar mogelijk terug te dringen. Het middel bij uitstek in deze is de OZB. Alhoewel wij van mening zijn, dat, wil dit enig soelaas bieden, er sprake moet zijn van over vier jaar gerekend een las tenverlichting van rond 10%, moeten wij thans vast stellen dat dit helaas een te groot beslag zal leggen op de beschikbare middelen. Wij zien ons dan ook ge noodzaakt de periode waarover wij deze 10% willen realiseren te verlengen naar 5 jaar. Voor de huidige beleidsperiode betekent dit, dat wij met het voorstel zullen komen uit te gaan van een lastenverlichting van rond de 7,5%. Tenslotte het financiële kader. Het CDA wil in verband met achterstanden en/of scheefge groeide verhoudingen een aantal zaken rechtzetten/-trekken. Hiervoor is helaas niet zonder meer voldoende geld beschik baar. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden. Enerzijds keuzes waar het gaat om welke zaken we gaan aanpakken, anderzijds keuzes om middelen vrij te maken. Dit laatste betekent het vervangen van bestaand beleid door nieuw beleid. Bij de dekking van onze voorstellen zullen wij dan ook niet alleen uitgaan van de beschikbare ruimte die thans aangege ven wordt in de Perspectiefnota voor nieuw beleid. Ook kiezen wij voor een extra taakstelling voor de diensten gezamenlijk, terwijl wij daarnaast met een voorstel zullen komen over de buurt- en clubhuizen. Maar dat komt vanmiddag aan de orde en daarbij ook de voorstellen voor het besteden van het geld. De heer Hoogeveen: Voorzitter, de algemene beschouwingen vinden dit jaar voor het eerst plaats bij de behandeling van de Perspectief nota. Deze poging om de sturing van het beleid door de raad te versterken verloopt zeker nog niet vlekkeloos. Het instrument perspectiefnota zal nog moeten groeien, maar ook aan de wijze van behandeling zullen we nog moeten wennen. De discussies in de commissies leverden nog niet altijd op wat er van verwacht mag worden. Dit kwam deels door de korte voorbereidingstijd, en deels door ontbrekende en onvergelijkbare gegevens. Het eerste deel van de Perspectiefnota geeft voldoende stof voor een alge mene discussie op hoofdlijnen. In deze eerste ronde van de algemene beschouwingen zal ik met name ingaan op de gefor muleerde missie van de gemeente. Deze missie behoeft vol gens de D66-fractie op twee onderdelen aanpassing. Ik zal 10 daar later een tekstvoorstel voor doen. Deel twee van de nota behoeft duidelijk nog de nodige verbetering. Verwarrend is het ontbreken van eenduidigheid bij de formulering van de maatregelen per speerpunt en de cijfermatige onderbouwing daarvan. Toch verdient de ambtelijke organisatie een groot compli ment voor de wijze waarop deze Perspectiefnota in korte tijd tot stand gekomen is. Voorzitter, geen zinnetje in de Perspectiefnota heeft de fractie van D66 zo bezig gehouden als de eerste zin van de missie: "Wij hebben de ambitie het evenwicht van Leeuwarden te herstellen." Terecht constateert de Perspectiefnota dat Leeuwarden ener zijds gekenmerkt wordt door allerlei dynamische ontwikke lingen, terwijl anderzijds de problemen - met de onaan vaardbaar hoge werkloosheid - legio zijn. Een dergelijk verstoord evenwicht is op lange termijn gevaarlijk. En daar moeten we iets aan doen. De vraag die voor de hand ligt: zijn we er met een herstel van het evenwicht? Het antwoord luidt ontkennend, en wel om drie redenen. 1. In de eerste plaats is het de vraag welk evenwicht acceptabel is. Nemen we genoegen met 1.000 werklo zen minder, moeten we naar het gemiddelde Friese of nationale niveau? Die vragen moeten eerst be antwoord worden. 2. De tweede reden waarom wij onvoldoende uit de voeten kunnen met deze zin in de missie is dat het woord evenwicht een toestand van rust suggereert op het moment dat de toestand van evenwicht be reikt zou zijn. Die rust is er niet in de samenle ving en de politiek. Steeds weer voltrekken zich redelijk autonoom processen in de maatschappij waarop vervolgens het politieke bestuur inspeelt. 3. Tenslotte is ook het woordje herstel niet op zijn plaats. Werken aan een herstel van het evenwicht wijst in de richting van een tijd waarin sprake was van een goed evenwicht. Moeten we daar naar terug? Een nogal conservatieve gedachte. Het gaat niet om het herstel van wat eens was, maar om het zoeken naar een nieuw evenwicht. Elke tijd heeft zo zijn eigen evenwicht. Het collegeprogramma spreekt niet van een ambitie om het evenwicht te herstellen, maar van een wil om zaken die niet goed gaan te verbeteren. Zo'n formulering doet volgens D66 meer recht aan de dynamiek van de problemen waar wij voor staan. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 6