Het bestrijden van de hoge werkloosheid in Leeuwarden en in de regio is de grootste uitdaging waar wij de komende jaren voor staan. Vanuit het besef dat economische ontwikkeling een noodzakelijke voorwaarde is voor sociale zekerheid, voor cultuur en voor welzijn zal aan het versterken van de werkgelegenheid hoge prioriteit gegeven moeten worden. Friesland heeft nog ruimte voor economische ontwikkeling. Daarmee is het mogelijk om te concurreren met de overvolle Randstad. Uit het recent verschenen derde rapport van de Club van Rome leren we dat het opofferen van vrije ruimten aan bebouwingen en industrialisatie hoge economische kosten met zich mee brengt, die in onze huidige economische orde veel al niet in de vraagprijs worden meegerekend. Zorgvuldig omgaan met de ruimtelijke ontwikkelingen is geboden. Om Friesland ook als woonprovincie aantrekkelijk te houden moeten we de vrije ruimte beschermen. Uitbreiding van bebouwing en activiteiten zou dan ook bij voorkeur plaats moeten vinden bij bestaande grotere kernen. Leeuwarden zal de komende jaren belangrijke keuzes maken voor een beperkt aantal strategische projecten voor werken en wonen. Deze keuzes zullen zo belangrijk zijn dat D66 vindt dat ze breed gedragen moeten worden. De discussie rond de struc tuurschets de open stad zal dan ook zeer zorgvuldig gevoerd moeten worden. Vanuit de gedachte dat zuinig omgegaan moet worden met de vrije ruimte die we in Friesland hebben is het noodzakelijk om goed samen te werken met andere lokale overheden en met de provincie. Wanneer we ontwikkelingen rond bestaande kernen willen concentreren is het niet verstandig grote nieuwe woongebieden aan te leggen tussen Grou en Jirnsum, of bij Menaldum. Ook het willen plaatsen van een groot cluster grootschalige detailhandelsvestigingen bij Grou staat haaks op dit beleid. Voorzitter, ik kom bij een tweede onderdeel van de missie waar wij een andere invulling bij zouden willen geven. De tweede zin van de geformuleerde missie "De gemeentelijke overheid schept hierbij de randvoorwaarden" behoeft in de ogen van D66 ook aanpassing. De opvatting over de rol die de overheid kan en moet spelen in de samenleving is de afgelopen decennia sterk aan veran dering onderhevig geweest. De nachtwakerstaat en de maakba re samenleving hebben beide afgedaan. Het moderne gemeente bestuur speelt een actieve rol zonder de illusie te hebben alle ontwikkelingen te kunnen sturen. Gelukkig maar, D66 heeft nooit erg geloofd in die maakbare samenleving. Toch is de rol die het gemeentebestuur nu toegedacht wordt wat 12 te bescheiden. We vinden onszelf betrokken, toegankelijk en ondernemend, maar dat uit zich slechts in het scheppen van randvoorwaarden Het is waar, vaak verloopt het spel in de samenleving prima wanneer de gemeente slechts de materiaalwagen bestuurt. Soms zal de gemeente nadrukkelijk zelf speler in het spel zijn, op andere momenten heeft datzelfde gemeentebestuur de rol van coach of van grensrechter. Een passieve voorwaardenscheppende rol past niet bij de hoge ambitie om op alle terreinen waar zaken niet goed gaan deze te verbeteren en bij de ondernemende houding die we willen uitstralen. De uitsmijter van de missie "We zijn betrokken, toeganke lijk en ondernemend" wordt door ons onderschreven. De betrokkenheid geeft aan dat het ons ernst is de zaken die niet goed gaan te verbeteren. De toegankelijkheid staat voor de bestuurlijk vernieuwende werkwijze die wij nastreven. Het ondernemerschap staat enerzijds voor de actieve rol die we samen met anderen willen spelen en anderzijds voor de meer moderne wijze van bedrijfsvoering en financieel beheer die zo noodzakelijk is. De door ons voorgestelde tekst voor de missie luidt dan als volgt "We hebben de ambitie om zaken die niet goed gaan te verbe teren. De gemeentelijke overheid schept daarbij de rand voorwaarden en is een partner van de samenleving bij het invullen daarvan. We zijn betrokken, toegankelijk en onder nemend" De hoofddoelstelling en de schets van de toekomstige ge meente laat Leeuwarden zien als een gemeente waar het goed werken en wonen is. Daarbij is van belang dat Leeuwarden zich steeds als een echte open stad ontwikkelt ten behoeve van de eigen inwoners, maar ook ten behoeve van de regio. Het werken en de economische ontwikkeling hebben hoge prioriteit, maar het is niet het enige waar het om gaat. De woonfunctie maakt investeringen in de leefomgeving en de sociale structuur noodzakelijk. De verdeling van de schaar se middelen over deze prioriteiten zal later vandaag onder werp van bespreking zijn. De heer Brok: Mijnheer de Voorzitter, in het eerste deel van de Perspectiefnota 1996-1999 wordt aandacht geschonken aan "Leeuwarden nu en in de toekomst". Als missie wordt aangevoerd dat wij de ambitie hebben het evenwicht van 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 7