beschouwd moeten worden, in ieder geval in deze beleidspe riode, en dat ze onder geen voorwaarde mogen wijken voor relatieve prioriteiten. Voor ons is een absolute prioriteit het inzetten van gelden voor maatregelen die direct of indirect te maken hebben met werk en daardoor weer geld kunnen opleveren, met geld geld maken. Daarnaast wil mijn fractie gelden inzetten voor het wegwer ken van achterstallig onderhoud. Jammer dat we juist hier een groot deel van de gelden voor nieuw beleid voor in moeten zetten. Echter, als we dat niet zouden doen, dan zal de rekening alleen nog maar toenemen. Overigens zou de WD- fractie graag op korte termijn een overzicht willen hebben van de meest urgente problemen bij het achterstallig onder houd. Voorzitter, besturen is ook samenwerken, tussen mensen en organisaties, tussen overheid en burgers en tussen mensen onderling. Samenwerken is essentieel voor het liberaal personalisme dat elke mens situeert in de ruimere gemeen schap waarvan hij deel uitmaakt. Samenwerken veronderstelt vertrouwen in de mens, maar ook splitsing van taken, parti cipatie en medezeggenschap, gemeenschappelijke planning en overleg. De overheid is in de hedendaagse maatschappij slechts één van de maatschappelijke actoren die macht wenst te krijgen en daarbij wedijvert met andere actoren uit de samenleving en dat is een goede zaak. Daarom is de WD fractie er voorstander van om bijvoorbeeld bij de uitwerking en vormgeving van de plannen voor de binnenstad op een actieve wijze andere actoren, zoals ondernemers en bewoners, te betrekken. Gezamenlijk kan gewerkt worden aan nodige verbeteringen voor de binnenstad. Er moet een goede basis zijn voor de ontwikkeling van het Midden- en Kleinbedrijf, het trekpaard van de economie. U weet voorzitter dat de WD veel waarde hecht aan het Mid den- en Kleinbedrijf. Mijn fractie is dan ook ingenomen met het feit dat juist een WD-wethouder middenstandszaken in haar portefeuille heeft. Voorzitter, de afgelopen weken is er veel gebeurd in deze raad. We hebben een nieuw college, een nieuw Collegepro gramma en we hebben voor de eerste keer uitvoerig de Per spectiefnota besproken. Mijn fractie heeft er de behoefte aan om na de zomer de behandeling van de Perspectiefnota te evalueren. Ondanks het feit dat dit de eerste keer was dat wij de Perspectief nota op deze manier in de raad behandeld hebben en wij veel waardering hebben voor de wijze waarop de ambtenaren vorm gegeven hebben aan een en ander, lijkt het ons verstandig 16 zo snel mogelijk een evaluatie te houden zodat, indien nodig, verbeteringen aangebracht kunnen worden. Vooral de behandeling in de commissies van de Perspectief nota heeft bij mijn fractie nogal wat vraagtekens ge plaatst. Het geeft partijen de ruimte om de ene vleugel van de partij in commissie x een pleidooi voor a te laten houden, terwijl een andere vleugel in commissie y een pleidooi voor b kan houden. Dit belemmert het maken van duidelijke keuzes. Voorts is het zo dat als je de vleugels van partijen ruim baan geeft, je jezelf af kunt vragen of sommige partijen naast vleugels nog wel een romp hebben. Ik heb namens mijn fractie op een ietwat abstracte wijze aan willen geven in deze eerste termijn dat bij de WD de romp duidelijk aanwezig is. Wij hebben aangegeven hoe wij vanuit het liberalisme aankijken tegen de Perspectiefnota en de invulling van de gelden die wij beschikbaar hebben voor nieuw beleid. Voor de WD fractie, een nieuwe college partij, is het vooral zaak dat wij een duidelijk liberaal signaal af blijven geven, ook nu wij in het college zitten, vooral nu wij in het college zitten. Wij zullen de komende drie jaren het college ook toetsen op een voldoende libe raal gehalte. De WD-fractie is bereid zich temidden van de overige collegefracties en fracties in deze raad voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden, mede ingegeven door de samenstelling van het vigerende college, maar bovenal willen wij blijven vasthouden aan fundamentele liberale principes. De heer Beers: Voorzitter, soms is het goed je af te vragen wat je zou doen als je de mogelijkheid zou krijgen Leeuwar den helemaal overnieuw op te bouwen. Als je de mogelijkheid zou krijgen om op deze plek een stad te ontwerpen voor de één-en-twintigste eeuw, wat zou je doen? Zou je een compleet nieuw ontwerp maken, of kies je toch voor de structuur zoals die door de eeuwen heen vorm gekre gen heeft? Welke voorzieningen moeten er zijn? Hoe wordt de stad bestuurd? Hoe ziet de bevolkingsopbouw eruit? Ik denk dat veel Leeuwarders uiteindelijk tot de conclusie zouden komen dat de stad die zij zouden uitdenken verdacht veel op de stad lijkt zoals die er vandaag de dag ook ligt. Alleen beseffen Leeuwarders zich dat vaak niet. Leeuwarders hebben het karakter of de mentaliteit of hoe je het wilt noemen, dat we gewoon moeten doen, geen gekke 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 9