vorige week in die zin geantwoord, ik doe dat nu wat uitge breider. Ik heb vorige week niet een reactie gehoord dat het anders zou moeten dan in de sfeer van incidentele inzet van middelen. Dat is het verhaal wat ik vorige week gehouden heb en wat ik nu in wat uitgebreidere termen herhaal. Mevrouw Waanders: Dit punt is aangemeld voor de Commissie Welzijn van donderdag a.s. Er is inderdaad verwarring over de interpretatie van de motie. De heer Beers: Morgen of overmorgen loopt die optie af en dan zou donderdag dus te laat zijn. De Voorzitter: Het college is zich van deze feiten bewust, ik stel voor daar nu als zodanig kennis van te nemen. De heer Van Olffen: Voorzitter, even als vele andere fracties en anderen hebben we vorige week een brief gekregen van aantal bewoners aan de Buorren in Wytgaard. Er zijn nogal wat klachten over de onlangs uitgevoerde straatrenovatie. Het ziet er erg mooi uit, ik heb nog even gekeken, maar het schijnt dat er nogal veel hinder is van trillingen, met name door het zware vrachtverkeer. De vraag is of daar nu een constructiefout, als ik het zo mag noemen, is gemaakt of is het gewoon een gevolg van het leggen van klinkers? En is het op te lossen? De heer Krol: Voorzitter, ik heb dezelfde vraag over Wyt gaard. Ik herinner mij nog de discussie in de Commissie Milieu en Stadsbeheer waar het ging over klinkers of asfalt- bestrating. Ik meen mij nog te herinneren dat de CDA-fractie samen met de WD-fractie gepleit heeft voor asfalt. Het blijkt nu dat de waarschuwing die toen van de bewoners kwam, denk er om en begin niet met klinkers dan begint het te trillen en wij hebben daar last van, bewaarheid wordt. Ach teraf gelijk krijgen is op zich wel aardig, maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat er een probleem is. Ik zou graag willen weten van het college wat daar nu aan kan worden gedaan, omdat ik heb begrepen dat het een vrij ernsti ge situatie is. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de vragen worden zo ingekleed dat het bijna een debat dreigt te worden, dat wil 6 ik best, maar ik denk dat het de vraag is of dat verstandig is. Laat ik volstaan met een antwoord op de laatste vraag, namelijk wat gaat er gebeuren? Het is inderdaad zo dat er sprake is, ondanks eerdere aannames op basis van adviezen, van aanzienlijke geluidshinder of eigenlijk minder geluids hinder, maar vooral trillingsoverlast. Er is nagegaan of, en in welke mate, die klachten terecht zijn. We moeten a. vast stellen dat ze gewoon terecht zijn, b. dat de werking van de snelheidsremmers onder de maat is. Overigens weer op advies ook van dezelfde mensen, enzovoort, ik bedoel vanuit het dorp. De gemiddelde snelheid is bijvoorbeeld 58 kilometer per uur, dat is natuurlijk veel te hard. Wat we hebben afgespro ken - we zullen dat morgen in het jaarlijks overleg met het dorp ook naar voren brengen - is dat we eerst zullen proberen om - de heer Van Olffen heeft terecht aangegeven dat het gaat om op zichzelf een hele aardige reconstructie, het ziet er hartstikke mooi uit, dat was ook een van de doelstellingen van klinkerbestratingen - provisorisch een aantal extra remmers aan te brengen en dan te kijken wat er met de snel heid gebeurt. Vervolgens zullen wij kijken of dat inderdaad de trillingsoverlast in voldoende mate heeft teruggebracht. Zo niet dan zullen we waarschijnlijk toch naar asfalt er overheen toe moeten. Maar dat zal morgen ook met het desbe treffende dorp worden besproken. De heer Zijlstra: Uit diverse perspublikaties blijkt dat een aantal onrendabele spoorlijnen in het noorden bij de NS ter discussie staat. Voor Friesland gaat het hierbij om spoorver bindingen Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Spoor lijnen die voor woon-werk-verkeer, scholieren en toerisme van groot belang zijn voor onze provincie. Een aantal verenigin gen voor plaatselijk belang en gemeenten ontwikkelen initia tieven om te komen tot acties en kwamen reeds in actie voor het behoud van genoemde spoorlijnen. Hoewel de Minister van Verkeer en Waterstaat de ontstane commotie nog wat voorbarig noemt en de NS ook nog geen echt concrete plannen heeft, zou ik het college toch willen vragen om in samenwerking met het provinciaal bestuur en de meest betrokken gemeenten het belang van deze spoorlijnen bij de NS en de minister te bepleiten. De heer Timmermans (weth.): Ik herinner mij een eerdere discussie in dezen en ik herinner mij ook een motie van de heer De Beer daarover, die toen door de raad unaniem is overgenomen. Toen heeft de hele raad gezegd dat dit voor Leeuwarden evenzeer van belang is als voor de desbetreffende gemeenten aan de lijn. In die lijn ligt het ook voor de hand 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 4