vorige week in die zin geantwoord, ik doe dat nu wat uitge
breider. Ik heb vorige week niet een reactie gehoord dat het
anders zou moeten dan in de sfeer van incidentele inzet van
middelen. Dat is het verhaal wat ik vorige week gehouden heb
en wat ik nu in wat uitgebreidere termen herhaal.
Mevrouw Waanders: Dit punt is aangemeld voor de Commissie
Welzijn van donderdag a.s. Er is inderdaad verwarring over
de interpretatie van de motie.
De heer Beers: Morgen of overmorgen loopt die optie af en dan
zou donderdag dus te laat zijn.
De Voorzitter: Het college is zich van deze feiten bewust, ik
stel voor daar nu als zodanig kennis van te nemen.
De heer Van Olffen: Voorzitter, even als vele andere fracties
en anderen hebben we vorige week een brief gekregen van
aantal bewoners aan de Buorren in Wytgaard. Er zijn nogal wat
klachten over de onlangs uitgevoerde straatrenovatie. Het
ziet er erg mooi uit, ik heb nog even gekeken, maar het
schijnt dat er nogal veel hinder is van trillingen, met name
door het zware vrachtverkeer. De vraag is of daar nu een
constructiefout, als ik het zo mag noemen, is gemaakt of is
het gewoon een gevolg van het leggen van klinkers? En is het
op te lossen?
De heer Krol: Voorzitter, ik heb dezelfde vraag over Wyt
gaard. Ik herinner mij nog de discussie in de Commissie
Milieu en Stadsbeheer waar het ging over klinkers of asfalt-
bestrating. Ik meen mij nog te herinneren dat de CDA-fractie
samen met de WD-fractie gepleit heeft voor asfalt. Het
blijkt nu dat de waarschuwing die toen van de bewoners kwam,
denk er om en begin niet met klinkers dan begint het te
trillen en wij hebben daar last van, bewaarheid wordt. Ach
teraf gelijk krijgen is op zich wel aardig, maar dat doet
natuurlijk niets af aan het feit dat er een probleem is. Ik
zou graag willen weten van het college wat daar nu aan kan
worden gedaan, omdat ik heb begrepen dat het een vrij ernsti
ge situatie is.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de vragen worden zo
ingekleed dat het bijna een debat dreigt te worden, dat wil
6
ik best, maar ik denk dat het de vraag is of dat verstandig
is. Laat ik volstaan met een antwoord op de laatste vraag,
namelijk wat gaat er gebeuren? Het is inderdaad zo dat er
sprake is, ondanks eerdere aannames op basis van adviezen,
van aanzienlijke geluidshinder of eigenlijk minder geluids
hinder, maar vooral trillingsoverlast. Er is nagegaan of, en
in welke mate, die klachten terecht zijn. We moeten a. vast
stellen dat ze gewoon terecht zijn, b. dat de werking van de
snelheidsremmers onder de maat is. Overigens weer op advies
ook van dezelfde mensen, enzovoort, ik bedoel vanuit het
dorp. De gemiddelde snelheid is bijvoorbeeld 58 kilometer per
uur, dat is natuurlijk veel te hard. Wat we hebben afgespro
ken - we zullen dat morgen in het jaarlijks overleg met het
dorp ook naar voren brengen - is dat we eerst zullen proberen
om - de heer Van Olffen heeft terecht aangegeven dat het gaat
om op zichzelf een hele aardige reconstructie, het ziet er
hartstikke mooi uit, dat was ook een van de doelstellingen
van klinkerbestratingen - provisorisch een aantal extra
remmers aan te brengen en dan te kijken wat er met de snel
heid gebeurt. Vervolgens zullen wij kijken of dat inderdaad
de trillingsoverlast in voldoende mate heeft teruggebracht.
Zo niet dan zullen we waarschijnlijk toch naar asfalt er
overheen toe moeten. Maar dat zal morgen ook met het desbe
treffende dorp worden besproken.
De heer Zijlstra: Uit diverse perspublikaties blijkt dat een
aantal onrendabele spoorlijnen in het noorden bij de NS ter
discussie staat. Voor Friesland gaat het hierbij om spoorver
bindingen Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Spoor
lijnen die voor woon-werk-verkeer, scholieren en toerisme van
groot belang zijn voor onze provincie. Een aantal verenigin
gen voor plaatselijk belang en gemeenten ontwikkelen initia
tieven om te komen tot acties en kwamen reeds in actie voor
het behoud van genoemde spoorlijnen. Hoewel de Minister van
Verkeer en Waterstaat de ontstane commotie nog wat voorbarig
noemt en de NS ook nog geen echt concrete plannen heeft, zou
ik het college toch willen vragen om in samenwerking met het
provinciaal bestuur en de meest betrokken gemeenten het
belang van deze spoorlijnen bij de NS en de minister te
bepleiten.
De heer Timmermans (weth.): Ik herinner mij een eerdere
discussie in dezen en ik herinner mij ook een motie van de
heer De Beer daarover, die toen door de raad unaniem is
overgenomen. Toen heeft de hele raad gezegd dat dit voor
Leeuwarden evenzeer van belang is als voor de desbetreffende
gemeenten aan de lijn. In die lijn ligt het ook voor de hand
7