ben. Ik heb in de commissie al opgemerkt dat wij ook een verschillende vaststelling van de onroerende zaakbelasting hebben, dat wij ook een verschillende vaststelling van de afvalstoffenheffing en van de reinigingsrechten hebben. Dat is de beleidsvrijheid van de gemeente en bij die zaken spre ken wij ook niet over rechtsongelijkheid, dus vind ik het een beetje flauw om dat nu wel van toepassing te maken. (De heer Biemans: Voor alle duidelijkheid, ik heb de term rechtsonge lijkheid weliswaar in mijn mond genomen, maar ik heb niet gezegd dat wij het er absoluut mee oneens zijn, dat accepte ren wij.) Dan is dat uit de wereld geholpen. De heer Biemans pleit voor uitstel, in de commissie hebben wij al aangegeven dat uitstel van invoering van de nieuwe Algemene Bijstandswet risico's oplevert. Ik kan mij zelfs herinneren dat bij de behandeling van de Perspectiefnota in de commissie een van de fractieleden van de heer Biemans heeft gezegd dat je wel degelijk het risico moet inboeken, kwantificeren enz., enz. Toen hebben wij gezegd dat het risico nog niet te kwantificeren is, maar we benoemen het wel. Het is een risico. Vanwege dat risico, zeggen wij nu, vinden wij uitstel niet te rechtvaardigen en eerlijk gezegd heb ik van de rest van de raadsleden ook niet gehoord dat ze wel zouden willen uitstellen. De heer Biemans heeft het verder gehad over dat het door een koppeling van computerbestanden en dergelijke gemakkelijk zou zijn om alle uitkeringen via maatwerk te verstrekken. In de commissie hebben wij daar ook al iets over gezegd en daar heb ik gezegd dat het grote probleem is dat je alles gedocumen teerd en gecontroleerd moet doen. Elke verandering in de situatie van uitkeringsgerechtigden moet opnieuw gedocumen teerd en gecontroleerd worden en niet alleen die ene verande ring, maar alle andere zaken op basis waarvan je de uitkering verstrekt moeten dan opnieuw. Dat is een gigantisch karwei, dat niet zomaar met één druk op de knop te verrichten is. Juist vanwege die controle. U weet zelf dat wij een aantal jaren geleden juist sancties opgelegd hebben gekregen van het rijk vanwege het feit dat wij wat soepeler waren met contro le. Als u nu zegt: ga maar maatwerk leveren, dan is dat natuurlijk mogelijk, maar vanwege de controle die je uit moet voeren is het onuitvoerbaar, tenzij je een bijzonder grote Sociale Dienst in het leven wilt roepen en ik heb daarvoor nog geen voorstellen gehoord. Verder heeft de heer Biemans aandacht gevraagd voor de lang durig werklozen. Dat is een groep waar heel veel aandacht voor moet zijn. Mensen die langdurig in de bijstand verkeren moet je misschien speciale maatregelen voor verzinnen. Ik nodig u dan ook uit om in de commissie, die het minimabeleid 36 evalueert en voorstellen doet om dat te verbeteren, ook mee voorstellen te ontwikkelen samen met de andere partijen uit de raad. Daar komt nog bij, de heer Den Oudsten heeft daarop gewezen, dat als je iets wilt veranderen middels het minima beleid aan de positie van de minima, dan zal er extra geld beschikbaar gesteld moeten worden. Bij de Perspectiefnota is al iets meer geld beschikbaar gesteld voor het minimabeleid. Ik wacht verdere voorstellen in die richting af. De motie die de heer Roekiman ingediend heeft namens de fracties van D66, PAL/GL, WD en PvdA. Ik moet zeggen dat, zoals bijvoorbeeld ook de heer Den Oud sten heeft gezegd, er geprobeerd is om middels deze motie de verslechtering voor uitkeringsgerechtigden zo minimaal moge lijk te maken. Ik denk dat dat niet alleen maar een inzet is geweest van de coalitiepartijen, maar dat het ook de inzet is geweest van het college. Wij meenden echter met onze voor stellen niet verder te kunnen gaan dan zoals wij gedaan hebben, vanwege het feit dat wij in ieder geval in eerste instantie in de raad een draagvlak hiervoor hadden gevonden. Dat er nu een voorstel komt middels deze motie en middels de amendementen dat extra ruimte creëert voor minima, daar kan ik eerlijk gezegd alleen maar gelukkig mee zijn en het colle ge is bereid deze motie over te nemen. (De heer Jacobse: Wij hebben, dacht ik, in het verleden afge sproken dat het college geen moties meer overneemtDeze raad bepaalt zelf uiteindelijk via stemming of het beleid wordt ja of nee.) (De Voorzitter: Dat is een mogelijkheid, maar dat laat natuurlijk onverlet als het college zegt dat zij bereid is de motie over te nemen om dan aan de fracties te vragen of de motie daarmee is ingetrokkenAls de fracties stemming vragen, dan kan dat.) (De heer Jacobse: De verordening moet uiteindelijk door deze raad worden vastgesteld, het wordt dan alleen uw voorstelmaar het voorstel op zichzelf blijft in stemmingVroeger was het zo dat moties door het college overgenomen werden en dan niet meer in stemming werden ge bracht. Dat zouden wij in het vervolg niet meer doen, wij zouden het beleid hier bepalen.) (De Voorzitter: Uiteraard. Wat mij betreft komt de motie in stemming, maar door uit te spreken dat het college bereid is de motie over te nemen, zegt het college tegelijkertijd dat het een goede motie is waar wij in ieder geval achter kunnen staan. Als mijn woorden zo worden geïnterpreteerd, dan hoeven wij daar geen verschil van mening over te hebben. Ik was begonnen met te zeggen dat wij ongeveer f 1 ton minder bezuinigen op uitkeringsgelden door deze motie te accepteren, 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 19