fractie, mede-ondertekend door de heer Gros van de D66-frac-
tie, de heer Feddema van de WD-fractie en de heer Den Oud
sten van de PvdA-fractie, wordt aangenomen met 2 8 tegen 8
stemmen. Tegen stemden de leden van de CDA-fractie en mevrouw
Visser van de PAL/GL-fractie
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over amendement 2,
ingediend door de heer Roekiman van de PAL/GL-fractiemede-
ondertekend door de heer Gros van de D66-fractie, de heer
Feddema van de WD-fractie en de heer Den Oudsten van de
PvdA-fractie
Amendement 2, ingediend door de heer Roekiman van de PAL/GL-
fractie, mede-ondertekend door de heer Gros van de D66-frac
tie, de heer Feddema van de WD-fractie en de heer Den Oud
sten van de PvdA-fractie, wordt aangenomen met 2 8 tegen 8
stemmen. Tegen stemden de leden van de CDA-fractie en mevrouw
Visser van de PAL/GL-fractie
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de Algemene
Bij standsverordening
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w. met de aantekening dat de leden van de
CDA-fractie en mevrouw Visser van de PAL/GL-fractie geacht
willen worden te hebben tegengestemd.
Punt 12 en 13 (bijlage nrs130 en 132)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 137)
De Voorzitter: Aan de orde is Voorstel tot verruiming van het
gemeentelijke kwijtscheldingsbeleid.
De heer Jacobse: Gul zijn voor een ander is een mooie zaak.
Dat moet de minister gedacht hebben toe hij dit voorstel
48
deed. De inkomens van de minima staan al jaren onder druk en
daar de minister geen verhoging voorstaat, geeft hij nu de
gemeente de mogelijkheid het besteedbaar inkomen van de
minima te verhogen, uiteraard op kosten van die gemeente.
Naar onze opvatting behoort inkomenspolitiek geen gemeente
lijke taak te zijn. Ook uit solidariteitsoogpunt valt het
voorstel niet goed te verdedigen. Steden met een grote hoe
veelheid uitkeringsgerechtigden moeten via de gemeentelijke
bijdrage al flink bijdragen aan de kosten van werkloosheid
etc. Daarnaast hebben deze steden nog andere extra kosten die
verband houden met de sociale structuur. Het kwijtschelden
aan de één betekent, hoe je het ook wendt of keert, dat de
kosten door minder mensen gedragen moeten worden en per
betalende eenheid dus hoger worden. Mensen met een inkomen
boven minimum moeten in een stad met veel werkloosheid daar
voor opdraaien. In gemeenten met weinig werkzoekenden kent
men deze problemen en lasten niet. Daar werkloosheid en
economische teruggang niet lokaal veroorzaakt, noch lokaal op
te lossen zijn, moeten de lasten ook niet lokaal bij een
beperkte groep gelegd worden. Hoe zeer wij de mensen met een
minimum inkomen ook wat extra gunnen, dit soort voorstellen
is daartoe volgens ons geen goed middel. Net als in de com
missie aangekondigd zullen wij derhalve tegen uw voorstel
stemmen
De heer Brinks (weth, Het standpunt van de NLP-fractie is
helder, daar kan ik verder ook niets aan toevoegen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w. met de aantekening dat de NLP-fractie
geacht wil worden te hebben tegengestemd.
Punt 15 (bijlage nr. 142)
De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling van de jaarreke
ningen 1993 van de Dienst Sociale Werkvoorziening en de
voormalige Dienst Frieslandhal
49