fractie, mede-ondertekend door de heer Gros van de D66-frac- tie, de heer Feddema van de WD-fractie en de heer Den Oud sten van de PvdA-fractie, wordt aangenomen met 2 8 tegen 8 stemmen. Tegen stemden de leden van de CDA-fractie en mevrouw Visser van de PAL/GL-fractie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over amendement 2, ingediend door de heer Roekiman van de PAL/GL-fractiemede- ondertekend door de heer Gros van de D66-fractie, de heer Feddema van de WD-fractie en de heer Den Oudsten van de PvdA-fractie Amendement 2, ingediend door de heer Roekiman van de PAL/GL- fractie, mede-ondertekend door de heer Gros van de D66-frac tie, de heer Feddema van de WD-fractie en de heer Den Oud sten van de PvdA-fractie, wordt aangenomen met 2 8 tegen 8 stemmen. Tegen stemden de leden van de CDA-fractie en mevrouw Visser van de PAL/GL-fractie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de Algemene Bij standsverordening Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met de aantekening dat de leden van de CDA-fractie en mevrouw Visser van de PAL/GL-fractie geacht willen worden te hebben tegengestemd. Punt 12 en 13 (bijlage nrs130 en 132) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 14 (bijlage nr. 137) De Voorzitter: Aan de orde is Voorstel tot verruiming van het gemeentelijke kwijtscheldingsbeleid. De heer Jacobse: Gul zijn voor een ander is een mooie zaak. Dat moet de minister gedacht hebben toe hij dit voorstel 48 deed. De inkomens van de minima staan al jaren onder druk en daar de minister geen verhoging voorstaat, geeft hij nu de gemeente de mogelijkheid het besteedbaar inkomen van de minima te verhogen, uiteraard op kosten van die gemeente. Naar onze opvatting behoort inkomenspolitiek geen gemeente lijke taak te zijn. Ook uit solidariteitsoogpunt valt het voorstel niet goed te verdedigen. Steden met een grote hoe veelheid uitkeringsgerechtigden moeten via de gemeentelijke bijdrage al flink bijdragen aan de kosten van werkloosheid etc. Daarnaast hebben deze steden nog andere extra kosten die verband houden met de sociale structuur. Het kwijtschelden aan de één betekent, hoe je het ook wendt of keert, dat de kosten door minder mensen gedragen moeten worden en per betalende eenheid dus hoger worden. Mensen met een inkomen boven minimum moeten in een stad met veel werkloosheid daar voor opdraaien. In gemeenten met weinig werkzoekenden kent men deze problemen en lasten niet. Daar werkloosheid en economische teruggang niet lokaal veroorzaakt, noch lokaal op te lossen zijn, moeten de lasten ook niet lokaal bij een beperkte groep gelegd worden. Hoe zeer wij de mensen met een minimum inkomen ook wat extra gunnen, dit soort voorstellen is daartoe volgens ons geen goed middel. Net als in de com missie aangekondigd zullen wij derhalve tegen uw voorstel stemmen De heer Brinks (weth, Het standpunt van de NLP-fractie is helder, daar kan ik verder ook niets aan toevoegen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met de aantekening dat de NLP-fractie geacht wil worden te hebben tegengestemd. Punt 15 (bijlage nr. 142) De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling van de jaarreke ningen 1993 van de Dienst Sociale Werkvoorziening en de voormalige Dienst Frieslandhal 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 25