De heer Jacobse: De administratieve organisatie van de Fries
landhal voldeed op geen enkele wijze aan de normen die in
redelijkheid mogen worden gesteld en binnen de Frieslandhal-
organisatie hadden personen meerdere petten op die op z'n
minst als ongewenst moesten worden gezien. Het personeel is
niets te verwijten, omdat de verantwoordelijke politici op de
hoogte waren dan wel konden zijn en geen maatregelen hebben
genomen dan wel situaties hebben geaccepteerd. Uitkomsten van
het extern onderzoek.
Met de acceptatie van de jaarrekening zou min of meer hier
decharge voor worden gegeven. Hoewel wij ons realiseren dat
het meer een gebaar is dan dat het wat aan de situatie veran
dert, hebben wij toch gemeend niet goed te moeten keuren wat
niet goed te keuren is. Derhalve zullen wij geen goedkeuring
geven aan de jaarrekening van de Frieslandhal.
Mevrouw Van Ammers (weth.)De heer Jacobse van de NLP-frac-
tie stelt hier geen vragen over. Ik heb begrepen dat in de
commissie dit al meerdere malen uit en treure, weliswaar
terecht, aan de orde is geweest. Hij geeft geen goedkeuring
aan de jaarrekening, hier nemen wij kennis van. Ik denk dat
wij het met elkaar eens kunnen zijn, mijnheer Jacobse, dat
wij blij zijn dat deze problemen tot het verleden behoren en
dat wij blij zijn dat de Frieslandhal inmiddels verzelfstan
digd is en met een duidelijk positief resultaat.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de NLP-fractie
geacht wil worden te hebben tegengestemd.
Punt 16 (bijlage nr. 129).
De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling van de gemeentere
kening en de jaarrekening van de Dienst Sociale Werkvoor
ziening over het dienstjaar 1994 en bestemming van het resul
taat 1994, alsmede het instellen van een egalisatiefonds
rioleringen
50
Mevrouw Tiemersma: De jaarrekeningen moeten samen met de
Marap's een helder inzicht verschaffen in de mate waarin de
doelstellingen, zoals vastgelegd in de begroting, zijn gerea
liseerd. Hierdoor wordt het voor ons als raad mogelijk om op
een goede manier sturing te kunnen geven aan het beleid.
Vanavond stellen wij gelukkig op tijd de jaarrekening 1994
vast. Over de Marap's beschikken wij nog niet helemaal op
tijd, maar de mening van de CDA-fractie daarover is inmiddels
genoegzaam bekend. De eerste Marap's over 1995 worden binnen
kort in de commissies behandeld en ik ben benieuwd om van de
wethouder te horen of wij voor wat betreft de tweede Marap
nog steeds op schema zitten.
Helaas hebben wij door het strakke tijdschema er voor moeten
kiezen om de dienstrekeningen niet vooraf in de functionele
commissies te bespreken. Ook heeft de Commissie voor de Reke
ning, die vanavond is geïnstalleerd, nog niet kunnen advise
ren over de rekening die voor ons ligt. Wij vinden dat jammer
en ik ben dan ook blij met de toezegging die de wethouder
vorige week heeft gedaan om de dienstrekeningen alsnog in de
functionele commissies te bespreken om op die manier inhoude
lijk in te kunnen gaan op wat er van het beleid is gereali
seerd.
Toch ligt er voor de eerste keer een jaarrekening op hoofd
lijnen voor ons. Mijn complimenten daarvoor. Wat ik echter
mis in de jaarrekening op hoofdlijnen is een risicoparagraaf.
Mijn fractie vindt deze paragraaf een essentieel onderdeel
van zo'n rekening op hoofdlijnen. Meer inzicht in de aard en
omvang van risico's is voor de raad noodzakelijk om duide
lijkheid te kunnen krijgen over de gewenste vermogenspositie
van de raad. Wij kunnen dan pas echt bepalen hoe hoog de
gemeentelijke vrij besteedbare reserves moeten zijn. Nu is
dat absoluut nog niet duidelijk genoeg. Ik zou dan ook aan de
wethouder willen verzoeken om aan deze risico-analyse hoge
prioriteit toe te willen kennen. Om in de toekomst nog betere
inschatting te kunnen maken van de risico's die wij als raad
lopen en om te kunnen bepalen of doelstellingen daadwerkelijk
gerealiseerd worden, hebben wij al in 1993 een motie inge
diend om te komen tot een soort vaste indeling van raadsvoor
stellen waarin een aantal ijkpunten van beleid worden meege
nomen. Ik denk aan aspecten zoals evaluatiemomenten, financi
ële consequenties van raadsvoorstellen, veiligheid, milieu,
etc. Die motie is overgenomen door het toenmalige college.
Vervolgens is er niets gebeurd. In de algemene beschouwingen
van 1994 heeft de burgemeester toegezegd dat wij op korte
termijn zo'n voorstel tegemoet konden zien. Wij zijn nu tien
maanden verder en ik zou graag van de wethouder willen weten
hoe lang binnenkort nog duurt
51