extra informatie daarover bij de tariefvoorstellen komen.
Daarnaast is inmiddels informatie geweest, dat heeft hij ook
gehad, bij een aantal vergelijkende gemeenten en een aantal
gemeente om ons heen, met name over de OZB, waaruit ook
blijkt dat als het gaat om de duurste gemeente wij trapjes
aan het zakken zijn. Dat heeft alles te maken met het feit
dat wij een terughoudend beleid voeren en dus geen tariefs
verhoging toepassen. Dat betekent dat wij landelijk trapjes
aan het zakken zijn en ook hier in Friesland niet meer de
duurste gemeente zijn. Wij moeten het beeld ook niet onte
recht ophouden alsof Leeuwarden nog als maar van heel Neder
land de duurste gemeente of een hele dure gemeente is. Wij
gaan langzamerhand terug. Ik denk dat het goed is om dat ook
gewoon hardop te zeggen. Daarover heen gaan wij dus nog
proberen aan belastingverlaging te doen en hebben wij gezegd,
nu drie keer f 250.000,-- en als de financiële ruimte er is
en de raad vindt dat het meer kan, dan kan dat altijd. Op
basis van de cijfers die er nu zijn heeft de raad ingestemd,
voor zover ik weet, met drie keer f 250.000,--. (De heer
Brok: Dat klopt, dat is ook in een motie vastgelegd en die
motie is ook aangenomen. Ik begrijp ook niet dat de heer
Jacobse denkt dat ik warrig ben. Wat ik vooral aan de wethou
der vroeg is datgene wat ook in het Collegeprogramma staat,
dat er voorstellen zullen komen over die structurele lasten
verlichting Daar heeft de wethouder nog niet op geantwoord.
Dit is structurele lastenverlichting. (De heer Brok: Nee, dit
is een incidenteel bedrag dat ingeboekt is.) Nee, drie keer
f 250.000,-- is drie keer f 250.000,-- structureel, dus eerst
f 250.000,--, die loopt door, dan nog eens f 250.000,--, die
loopt ook door en dan nog eens f 250.000,--, dus f 750.000,-.
Dat is een structurele belastingverlaging, daar hebben wij
het over gehad.
De D66-fractie heeft ook over de produktbegroting gesproken,
uniformiteit van financieel beheer. Ik heb vorige keer in de
commissie uitgelegd dat wij in het kader van LIS hebben over
over het financiële verbeteringstraject, maar LIS is meer.
Die werkgroepen worden nu ingesteld, er is onder andere een
werkgroep financiën. De bedoeling van die werkgroep is dat ze
op korte termijn de kaders gaan scheppen van die uniformiteit
waar de heer Bakker nu juist om vraagt. Ik denk dat wij daar
op korte termijn antwoord op krijgen hoe dat zou kunnen.
De heer Brinks (weth.)Ik wil nog even ingaan op het tweede
deel van de motie van de fracties van CDA en GPV/RPF/SGP.
Daar is namelijk heel gemakkelijk op in te gaan. Een actuele
64
knelpuntenlijst van Stadsbeheer is aan de raad voorgelegd
middels de Perspectiefnota 1996. Het lijkt mij dan ook dat
als de CDA-fractie daar nog eens over praten wil, dat altijd
kan. Als men zelf ook met voorstellen wil komen ter verbete
ring, dan zouden wij dat uit de algemene reserve kunnen
betalen en niet op deze manier, zoals mevrouw De Haan ook al
aangegeven heeft.
Mevrouw Tiemersma: Eerst even in de richting van de WD-
fractie. Wij hebben vorig jaar samen met de D66-fractie het
beleid ingezet om te komen tot lastenverlichting. Wij hopen
dit beleid de komende tijd verder met kracht voort te zetten.
Wij zouden de WD- en NLP-fractie uit willen nodigen om die
voorstellen te blijven ondersteunen.
Terugkomend op de beantwoording van de wethouder en ook de
opmerkingen van de heer Den Oudsten. Natuurlijk als je be
sluit tot het toekennen van extra middelen aan bepaalde
fondsen dan moet je een integrale afweging maken. Wij vinden
dat, ook op het moment dat je besluit over de bestemming van
het resultaat van een jaarrekening, je ook op dat moment zo'n
integrale afweging maakt. Dat hebben wij gedaan, Vervolgens
hebben wij besloten om een gedeelte van dat bedrag toe te
kennen aan onderhoud. Wat mij betreft is dat heel consistent
met wat wij hebben gedaan bij de Perspectiefnotawant ook
daar hebben wij voorstellen ingediend om behoorlijk wat geld
extra beschikbaar te stellen voor onderhoud.
Naar wethouder Brinks toe
Natuurlijk is het mij bekend dat er in de Perspectiefnota is
gesproken over het achterstallig onderhoud dat hier en daar
is. Maar wat mij betreft was die opsomming toch wel erg
globaal. Op het moment dat je f 1 miljoen ter beschikking zou
hebben, denk ik dat het goed is om meer in detail helderheid
te krijgen over aan welke projecten je zo'n bedrag expliciet
zou kunnen besteden.
De motie die wij in 1993 hebben ingediend over de vorm van de
raadsvoorstellen. Het boekje, waar de wethouder het over had,
is mij bekend, maar ik kan mij niet herinneren dat wij in de
commissie uitgebreid hebben gesproken over welke ijkpunten je
in een raadsvoorstel mee zou moeten nemen. Als ik de beschou
wingen teruglees, dan is het wel zo dat de burgemeester toen
heeft gezegd dat hij met een voorstel daarover zou komen. Wat
mij betreft is dat iets meer dan zo'n boekje, alhoewel ik er
wel heel blij mee ben dat dat er ligt.
65