extra informatie daarover bij de tariefvoorstellen komen. Daarnaast is inmiddels informatie geweest, dat heeft hij ook gehad, bij een aantal vergelijkende gemeenten en een aantal gemeente om ons heen, met name over de OZB, waaruit ook blijkt dat als het gaat om de duurste gemeente wij trapjes aan het zakken zijn. Dat heeft alles te maken met het feit dat wij een terughoudend beleid voeren en dus geen tariefs verhoging toepassen. Dat betekent dat wij landelijk trapjes aan het zakken zijn en ook hier in Friesland niet meer de duurste gemeente zijn. Wij moeten het beeld ook niet onte recht ophouden alsof Leeuwarden nog als maar van heel Neder land de duurste gemeente of een hele dure gemeente is. Wij gaan langzamerhand terug. Ik denk dat het goed is om dat ook gewoon hardop te zeggen. Daarover heen gaan wij dus nog proberen aan belastingverlaging te doen en hebben wij gezegd, nu drie keer f 250.000,-- en als de financiële ruimte er is en de raad vindt dat het meer kan, dan kan dat altijd. Op basis van de cijfers die er nu zijn heeft de raad ingestemd, voor zover ik weet, met drie keer f 250.000,--. (De heer Brok: Dat klopt, dat is ook in een motie vastgelegd en die motie is ook aangenomen. Ik begrijp ook niet dat de heer Jacobse denkt dat ik warrig ben. Wat ik vooral aan de wethou der vroeg is datgene wat ook in het Collegeprogramma staat, dat er voorstellen zullen komen over die structurele lasten verlichting Daar heeft de wethouder nog niet op geantwoord. Dit is structurele lastenverlichting. (De heer Brok: Nee, dit is een incidenteel bedrag dat ingeboekt is.) Nee, drie keer f 250.000,-- is drie keer f 250.000,-- structureel, dus eerst f 250.000,--, die loopt door, dan nog eens f 250.000,--, die loopt ook door en dan nog eens f 250.000,--, dus f 750.000,-. Dat is een structurele belastingverlaging, daar hebben wij het over gehad. De D66-fractie heeft ook over de produktbegroting gesproken, uniformiteit van financieel beheer. Ik heb vorige keer in de commissie uitgelegd dat wij in het kader van LIS hebben over over het financiële verbeteringstraject, maar LIS is meer. Die werkgroepen worden nu ingesteld, er is onder andere een werkgroep financiën. De bedoeling van die werkgroep is dat ze op korte termijn de kaders gaan scheppen van die uniformiteit waar de heer Bakker nu juist om vraagt. Ik denk dat wij daar op korte termijn antwoord op krijgen hoe dat zou kunnen. De heer Brinks (weth.)Ik wil nog even ingaan op het tweede deel van de motie van de fracties van CDA en GPV/RPF/SGP. Daar is namelijk heel gemakkelijk op in te gaan. Een actuele 64 knelpuntenlijst van Stadsbeheer is aan de raad voorgelegd middels de Perspectiefnota 1996. Het lijkt mij dan ook dat als de CDA-fractie daar nog eens over praten wil, dat altijd kan. Als men zelf ook met voorstellen wil komen ter verbete ring, dan zouden wij dat uit de algemene reserve kunnen betalen en niet op deze manier, zoals mevrouw De Haan ook al aangegeven heeft. Mevrouw Tiemersma: Eerst even in de richting van de WD- fractie. Wij hebben vorig jaar samen met de D66-fractie het beleid ingezet om te komen tot lastenverlichting. Wij hopen dit beleid de komende tijd verder met kracht voort te zetten. Wij zouden de WD- en NLP-fractie uit willen nodigen om die voorstellen te blijven ondersteunen. Terugkomend op de beantwoording van de wethouder en ook de opmerkingen van de heer Den Oudsten. Natuurlijk als je be sluit tot het toekennen van extra middelen aan bepaalde fondsen dan moet je een integrale afweging maken. Wij vinden dat, ook op het moment dat je besluit over de bestemming van het resultaat van een jaarrekening, je ook op dat moment zo'n integrale afweging maakt. Dat hebben wij gedaan, Vervolgens hebben wij besloten om een gedeelte van dat bedrag toe te kennen aan onderhoud. Wat mij betreft is dat heel consistent met wat wij hebben gedaan bij de Perspectiefnotawant ook daar hebben wij voorstellen ingediend om behoorlijk wat geld extra beschikbaar te stellen voor onderhoud. Naar wethouder Brinks toe Natuurlijk is het mij bekend dat er in de Perspectiefnota is gesproken over het achterstallig onderhoud dat hier en daar is. Maar wat mij betreft was die opsomming toch wel erg globaal. Op het moment dat je f 1 miljoen ter beschikking zou hebben, denk ik dat het goed is om meer in detail helderheid te krijgen over aan welke projecten je zo'n bedrag expliciet zou kunnen besteden. De motie die wij in 1993 hebben ingediend over de vorm van de raadsvoorstellen. Het boekje, waar de wethouder het over had, is mij bekend, maar ik kan mij niet herinneren dat wij in de commissie uitgebreid hebben gesproken over welke ijkpunten je in een raadsvoorstel mee zou moeten nemen. Als ik de beschou wingen teruglees, dan is het wel zo dat de burgemeester toen heeft gezegd dat hij met een voorstel daarover zou komen. Wat mij betreft is dat iets meer dan zo'n boekje, alhoewel ik er wel heel blij mee ben dat dat er ligt. 65

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 33