fractie zouden volgen, dan zouden wij ook voor de komende
jaren al nieuw beleid hebben ingevuld en daar niets meer
voor over hebben. Ook dat is een reden voor het college om
de motie niet over te nemen. Verder blijkt uit het CDA-
voorstel niet zo goed, maar als je gaat rekenen kom je daar
toch op uit, dat bijvoorbeeld de CDA-fractie bestuurlijke
vernieuwing voor nieuw beleid f 50.000,-- heeft geschrapt,
f 57.000,-- voor het minimabeleid heeft geschrapt en
f 25.000,-- voor het Arbo. Dat heeft te maken met politieke
keuzes, maar keuzes die het college niet deelt met de CDA-
fractie. Wat ons betreft zal het college deze motie niet
overnemen
Dan heeft de CDA-fractie een vraag gesteld over de mee- en
tegenvallers, zij zegt wij willen daar heldere afspraken
over, ze moeten inzichtelijk zijn, wat zijn de criteria.
Misschien dat ik even uit moet leggen hoe het dit jaar ge
gaan is. Afgelopen jaar, bij het maken van de begroting,
zijn door een aantal diensten mee- en tegenvallers gemeld,
met een motivering daarbijdie vooral gericht was op endo-
geen-exogeenVervolgens heeft Concern Financiën daar naar
gekeken, heeft daarbij natuurlijk naar endogeen en exogeen
gekeken, is het beïnvloedbaar geweest door de dienst ja dan
nee. Om een voorbeeld te geven: als bij een bezuinigings
taakstelling iets dubbel ingeboekt is, wat bij de sportvel
den het geval is, dan heeft het college daarvan gezegd dat
dat een fout is die wij moeten herstellen. Maar waar ook
naar gekeken is, is wat uiteindelijk het effect is als wij
zo'n tegenvaller niet zouden meenemen. Het concern heeft
daarover adviezen uitgebracht aan de gemeentesecretaris, de
gemeentesecretaris heeft al die adviezen nog eens uitvoerig
doorgesproken met alle controllers en vervolgens heeft de
gemeentesecretaris de adviezen voorbereid voor het college.
Het college is eigenlijk met dezelfde bril op nog eens naar
de voorstellen gaan kijken en heeft hier en daar uitzonde
ringen zowel in de positieve als in de negatieve zin ge
maakt. Dat is de manier waarop ambtelijk en door het colle
ge met de lijst van mee- en tegenvallers is omgegaan. Je
zou kunnen zeggen dat als het om criteria gaat, het toch
voornamelijk endogeen-exogeen is, is het beïnvloedbaar ge
weest door de dienst ja dan nee én uiteindelijk wat is het
effect als wij zo'n tegenvaller niet zouden accepteren. Om
maar een klein voorbeeldje te geven, de tegenvaller bij de
kinderopvang, dan hebben wij het over de kapitaallasten,
daarvan heeft het college gezegd als uiteindelijk het ef
fect zo is dat er een aantal kindplaatsen minder moeten
komen omdat in het verleden die kapitaallasten niet zijn
meegenomen, dan vinden wij dat effect te groot en hebben
wij de tegenvaller geaccepteerd om die reden. Dus zo nu en
dan kan ook het effect uiteindelijk de doorslag geven, maar
28
dan zijn het wel uitzonderingen.
Uiteindelijk denk ik dat er toch een vrij evenwichtig lijs
tje uitgekomen is als wij kijken naar de lijst van mee- en
tegenvallers. Wat mij dan opvalt, is dat in ieder geval als
je het vergelijkt met het verleden, veel minder wat wij
noemen "oude lijken uit de kast" zijn gekomen en dat het nu
veel meer tegenvallers zijn die zich ook echt voordoen en
niet tegenvallers van jaren terug die ineens nog gemeld
worden
De lastenverlichting wou ik los van de ruimte die de CDA-
fractie nu claimt, dat is een politieke keuze, inhoudelijk
even laten liggen voor het punt dat straks op de agenda
staat
Het Facilitair Bedrijf zal de heer De Jong op ingaan.
De flexibele budgetten. Ik denk dat ik daarvan moet zeggen,
dat doen wij ook in het kader van LIS, dat wij uiteindelijk
proberen te komen tot een situatie waarbij wij contracten
gaan afsluiten. Als de CDA-fractie nu praat over flexibele
budgetten dan zullen wij dat voornamelijk via die contrac
ten moeten gaan regelen. Dat is overigens niet zo eenvou
dig, maar ik denk wel dat je daar dat idee van flexibele
budgetten zou moeten inbakken. Maar wij zitten wat dat be
treft een beetje in een overgangsfase en dat is op dit
ogenblik lastig. (De heer Krol: Maar de wethouder is het
ermee eens dat het die kant op moet.) Ik denk dat wij via
die contracten er voor moeten zorgen dat die flexibiliteit
er in komt
Ik denk dat ik er voor zover het Financiën betreft ben.
Rest mij nog dat ik via de gemeentesecretaris de complimen
ten die gegeven zijn aan de ambtenaren voor het vele werk
dat hier in zit graag wil doorgeven.
(De heer De Beer: Mag ik een verduidelijking vragen? De
wethouder spreekt over het niet overnemen van de motie door
het college, maar ik denk dat het voor de helderheid beter
is dit niet zo te stellen.(De Voorzitter: Colleges nemen
ook geen moties over, dat doen alleen raden in meerderheid,
maar dat bedoelen wij ook. Het is het advies van het colle
ge aan de raad om de motie niet over te nemen.)
De Voorzitter: De fractie van de PvdA en ook van D66 hebben
los van de financiële beschouwingen ook opmerkingen gemaakt
over de verdeling van middelen (ik ben daar blij om) voor
economische beleid en werkgelegenheid. Ik wil graag de toe
zegging herhalen, naar mevrouw Waanders toe gedaan in de
Commissie Economische en Sociale Zaken, dat de concrete
29