er komen ook andere voorstellen in die richting. In die zin
is al voldaan aan de opmerking van de CDA-fractie.
Dan is er nog één opmerking van de GPV/RPF/SGP-fractie
Namelijk dat mondiaal beleid en vredesactiviteiten geen
gemeentelijk beleid zijn. Zoals wethouder Timmermans in
zijn beantwoording over emancipatiebeleid al heeft gezegd,
het standpunt van deze fractie kennen wij en het standpunt
van de meerderheid van de gemeenteraad is een ander. Wij
nemen dus kennis van dit standpunt
De Voorzitter: Dan zijn wij toe aan de tweede instantie,
maar ik begreep dat er behoefte is bij de verschillende
fracties om een schorsing.
Wij spreken af om een kwartier te schorsen.
De Voorzitter schorst om 16.3 0 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 16.45 uur de vergadering.
Mevrouw WaandersDe reacties van het college geven mij
verder geen aanleiding om daar nog op terug te komen.
Het college is ook al ingegaan op de verschillende moties,
dat wou ik nu ook maar doen.
De eerste motie van de CDA-fractie om een bedrag van f 1
miljoen te bestemmen voor achterstallig onderhoud en een
verlaging van de OZB door te voeren in de jaren 1996 tot en
met 1999 van f 750.000,--. Het zal u niet verbazen dat wij
die motie niet ondersteunen. Ik heb in eerste termijn al
aangegeven, dat heb ik bij de Perspectiefnota ook al ge
daan, dan wij er niet voor kiezen om dit jaar nog extra
middelen vrij te maken van grote omvang die structureel op
de begroting drukken, maar dat wij zeker waar het gaat om
de OZB daar bij de Perspectiefnota 1997 op terug zullen
komen. Dus die motie wijzen wij af.
Een aantal moties van de NLP.
De motie om de extra middelen per 1997 voor de extra leer
plichtambtenaar niet beschikbaar te stellen, wijzen wij af.
In juni hebben wij juist dat voorstel ondersteund. Wij heb
ben inmiddels geen andere argumenten om dat voorstel weer
in te trekken. Bovendien vind ik de overweging die de NLP-
fractie daarbij geeft, namelijk dat de scholen zelf verant
woordelijk zijn voor het voorkomen van verzuim, wel erg
kort om de bocht
40
De motie van de NLP-fractie over het Fonds mondiaal beleid
en het Experimentenfonds ouderenbeleid, om de storting in
die fondsen te verlagen en in het Fonds mondiaal beleid
helemaal niet te storten in 1996. Ik ben in mijn eerste
termijn ingegaan op onze wens ten aanzien van het inzicht
in fondsvorming en alles wat daarmee samenhangt, om ons
inzicht uiteindelijk in de hele vermogenspositie van de
gemeente te vergroten, het lijkt mij nu geen goede zaak om
daarop vooruitlopend al te besluiten om in ieder geval in
1996 twee fondsen daaruit te plukken en daarvan te zeggen
dat wij daar niet meer in storten, dan wel die storting te
verlagen. Het lijkt ons beter om dat te betrekken bij de
hele discussie over de vermogenspositie en over de fonds
vorming. Dus ook die motie wijzen wij af.
De motie van de NLP-fractie over de zwembadtarieven zullen
wij niet ondersteunen. Wat ons betreft is het wel goed om
te kijken naar de tarievenstructuur. De wethouder heeft min
of meer ook een koppeling gelegd met de hele discussie over
de zwembaden. Op dat moment zou je ook heel goed opnieuw
kunnen kijken naar de tarievenstructuur, die inderdaad be
hoorlijk ingewikkeld is. Die suggestie vinden wij helemaal
niet zo gek. Dat hoeft wat ons betreft ook niet in een mo
tie vervat te worden. Bovendien - en daar gaat het ons met
name om - wijzen wij die motie af omdat wordt voorgesteld
de tarieven ook te verlagen. Als het gaat om tariefsverla
ging dan maak ik toch veel eerder een koppeling met het
minimabeleid. Als het goed is dan komt er op termijn een
kortingsregeling. Hoe die er precies uit gaat zien, kunnen
wij nu nog niet zeggen, maar ik kan mij heel goed voorstel
len dat die kortingsregeling ook van toepassing is op al
lerlei sportactiviteiten en ook voor de gebruikmaking van
zwembaden. Als ik kijk naar de tarieven van de zwembaden,
ben ik het met de NLP-fractie eens als zij zegt dat voor
mensen met een laag inkomen het een probleem kan zijn om de
zwembaden met regelmaat te bezoeken. Maar ik denk dat je
dan in die sfeer, met name voor lagere inkomensgroepen, een
alternatief zou moeten zoeken, bijvoorbeeld in de vorm van
een kortingsregeling. Een generieke verlaging van de tarie
ven zijn wij nu niet voor. Ik denk dat er ook een hele gro
te groep mensen is voor wie de tarieven wel heel goed be
taalbaar zijn.
De motie van de NLP-fractie over het functioneren van wet
houders. Wat ons betreft gaat het dan met name over het
politiek functioneren, want ik denk dat je daar wethouders
met name op moet beoordelen. Dit is in eerste instantie een
aangelegenheid van de fractie waar de wethouder thuishoort.
De NLP-fractie legt een link met het besturingsmodel, de
zware en veranderende rol daarin van het college. Dat kan
best aanleiding zijn om eens te praten of je binnen dat
referentiekader eens zou moeten kijken of er momenten zijn
41