er komen ook andere voorstellen in die richting. In die zin is al voldaan aan de opmerking van de CDA-fractie. Dan is er nog één opmerking van de GPV/RPF/SGP-fractie Namelijk dat mondiaal beleid en vredesactiviteiten geen gemeentelijk beleid zijn. Zoals wethouder Timmermans in zijn beantwoording over emancipatiebeleid al heeft gezegd, het standpunt van deze fractie kennen wij en het standpunt van de meerderheid van de gemeenteraad is een ander. Wij nemen dus kennis van dit standpunt De Voorzitter: Dan zijn wij toe aan de tweede instantie, maar ik begreep dat er behoefte is bij de verschillende fracties om een schorsing. Wij spreken af om een kwartier te schorsen. De Voorzitter schorst om 16.3 0 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 16.45 uur de vergadering. Mevrouw WaandersDe reacties van het college geven mij verder geen aanleiding om daar nog op terug te komen. Het college is ook al ingegaan op de verschillende moties, dat wou ik nu ook maar doen. De eerste motie van de CDA-fractie om een bedrag van f 1 miljoen te bestemmen voor achterstallig onderhoud en een verlaging van de OZB door te voeren in de jaren 1996 tot en met 1999 van f 750.000,--. Het zal u niet verbazen dat wij die motie niet ondersteunen. Ik heb in eerste termijn al aangegeven, dat heb ik bij de Perspectiefnota ook al ge daan, dan wij er niet voor kiezen om dit jaar nog extra middelen vrij te maken van grote omvang die structureel op de begroting drukken, maar dat wij zeker waar het gaat om de OZB daar bij de Perspectiefnota 1997 op terug zullen komen. Dus die motie wijzen wij af. Een aantal moties van de NLP. De motie om de extra middelen per 1997 voor de extra leer plichtambtenaar niet beschikbaar te stellen, wijzen wij af. In juni hebben wij juist dat voorstel ondersteund. Wij heb ben inmiddels geen andere argumenten om dat voorstel weer in te trekken. Bovendien vind ik de overweging die de NLP- fractie daarbij geeft, namelijk dat de scholen zelf verant woordelijk zijn voor het voorkomen van verzuim, wel erg kort om de bocht 40 De motie van de NLP-fractie over het Fonds mondiaal beleid en het Experimentenfonds ouderenbeleid, om de storting in die fondsen te verlagen en in het Fonds mondiaal beleid helemaal niet te storten in 1996. Ik ben in mijn eerste termijn ingegaan op onze wens ten aanzien van het inzicht in fondsvorming en alles wat daarmee samenhangt, om ons inzicht uiteindelijk in de hele vermogenspositie van de gemeente te vergroten, het lijkt mij nu geen goede zaak om daarop vooruitlopend al te besluiten om in ieder geval in 1996 twee fondsen daaruit te plukken en daarvan te zeggen dat wij daar niet meer in storten, dan wel die storting te verlagen. Het lijkt ons beter om dat te betrekken bij de hele discussie over de vermogenspositie en over de fonds vorming. Dus ook die motie wijzen wij af. De motie van de NLP-fractie over de zwembadtarieven zullen wij niet ondersteunen. Wat ons betreft is het wel goed om te kijken naar de tarievenstructuur. De wethouder heeft min of meer ook een koppeling gelegd met de hele discussie over de zwembaden. Op dat moment zou je ook heel goed opnieuw kunnen kijken naar de tarievenstructuur, die inderdaad be hoorlijk ingewikkeld is. Die suggestie vinden wij helemaal niet zo gek. Dat hoeft wat ons betreft ook niet in een mo tie vervat te worden. Bovendien - en daar gaat het ons met name om - wijzen wij die motie af omdat wordt voorgesteld de tarieven ook te verlagen. Als het gaat om tariefsverla ging dan maak ik toch veel eerder een koppeling met het minimabeleid. Als het goed is dan komt er op termijn een kortingsregeling. Hoe die er precies uit gaat zien, kunnen wij nu nog niet zeggen, maar ik kan mij heel goed voorstel len dat die kortingsregeling ook van toepassing is op al lerlei sportactiviteiten en ook voor de gebruikmaking van zwembaden. Als ik kijk naar de tarieven van de zwembaden, ben ik het met de NLP-fractie eens als zij zegt dat voor mensen met een laag inkomen het een probleem kan zijn om de zwembaden met regelmaat te bezoeken. Maar ik denk dat je dan in die sfeer, met name voor lagere inkomensgroepen, een alternatief zou moeten zoeken, bijvoorbeeld in de vorm van een kortingsregeling. Een generieke verlaging van de tarie ven zijn wij nu niet voor. Ik denk dat er ook een hele gro te groep mensen is voor wie de tarieven wel heel goed be taalbaar zijn. De motie van de NLP-fractie over het functioneren van wet houders. Wat ons betreft gaat het dan met name over het politiek functioneren, want ik denk dat je daar wethouders met name op moet beoordelen. Dit is in eerste instantie een aangelegenheid van de fractie waar de wethouder thuishoort. De NLP-fractie legt een link met het besturingsmodel, de zware en veranderende rol daarin van het college. Dat kan best aanleiding zijn om eens te praten of je binnen dat referentiekader eens zou moeten kijken of er momenten zijn 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 21