waarop je al dan niet moet kijken naar het functioneren van
individuele wethouders, dan wel het college als zodanig,
gekoppeld aan dat wat wij hebben afgesproken bij het bestu
ringsmodel. Ik zou daar best over willen praten, bijvoor
beeld in de Commissie Bestuur en Middelen, maar om nu een
definitieve vorm te kiezen voor het beoordelen van wethou
ders binnen het seniorenconvent, daar zijn wij niet voor.
Maar het lijkt ons wel een prima zaak dat punt terug te
laten komen in de Commissie Bestuur en Middelen.
De motie van de GPV/RPF/SGP-fractie over kinderopvang, de
decentralisatiekorting rechtstreeks door te sluizen naar de
sector binnen de gemeente. Dat is inderdaad de lijn die wij
altijd gekozen hebben. Wat mij betreft kiezen wij er ook
niet voor om van die lijn af te wijken. Ik vind dat de heer
Stoker met deze motie wel heel fanatiek omgaat met het
principe van "regeren is vooruitzien". Wat ons betreft
wordt afgewacht wat de consequenties zijn van nieuwe bezui
nigingen van de kant van het rijk. Het zou kunnen zijn dat
de consequenties daarvan, wanneer je die bezuinigingen
rechtstreeks doorvertaalt, dusdanig zijn dat wij zeggen dat
wij daar niet voor kiezen, wij kiezen voor een alternatieve
oplossing. Deze motie komt wat ons betreft in ieder geval
te vroeg. Wij willen eerst discussiëren over de gevolgen
van de rijkskortingen die ons nog te wachten staan.
De motie van de SBO die wij hebben ingediend. Vooralsnog
handhaven wij die motie. De wethouder heeft gezegd dat hij
daar in zijn tweede termijn nog op terug zal komen. Er
wordt voortdurend een link gelegd met de bezwaarschriften
procedure die nu loopt. Die geldt voor 1995, daar gaat het
ons niet om. Wel is wat in de commissie is afgesproken voor
1995 niet doorgevoerd, wij willen dat voor 1996 graag gere
geld zien. De koppeling aan het vrijwilligerssteunpunt is
wat ons betreft ook niet zo relevant, want het gaat om
f 4.000,-- voor de activiteiten van de SBO en daarvan is de
afspraak gemaakt dat die uit het budget buurt- en wijkacti-
viteiten bekostigd zouden worden zolang de financierings
systematiek niet wijzigt. Van daaruit zeggen wij, laten wij
nu even regelen dat die f 4.000,-- voor 1996 gereserveerd
wordt vanuit die middelen voor buurt- en wijkactiviteiten
(Mevrouw Van UI zen: Zei mevrouw Waanders "even regelen"
Wij hebben er al zo verschrikkelijk veel over gepraat dan
het woordje "even" bijna niet meer aan de orde is.) Even in
de zin dat het nu snel geregeld kan worden en het wat mij
betreft niet lang meer hoeft te duren.
Ik wacht de reactie van de wethouder in de tweede termijn
af
42
De heer Krol: Mevrouw De Haan heeft gesproken over de con
structieve houding van de raad met betrekking tot deze be
groting, voorstellen en dat soort dingen. Ik dank haar voor
dat compliment, want dat is kennelijk ook aan ons gericht,
dat vinden wij fijn. Niettemin zijn er natuurlijk andere
politieke keuzes te maken, daar kom ik zo meteen op terug.
Wat betreft het verhaal van de wethouder over mee- en te
genvallers en de criteria die wij graag op papier zouden
willen hebben om dat ook als niet-collegepartij te kunnen
beoordelen op grond waarvan een college zegt: ik accepteer
een mee- of tegenvaller wel of niet, begrijpen ook wij wel
dat het vrij moeilijk te regelen valt om daar harde crite
ria voor te ontwikkelen. Wel zouden wij willen vragen om
zodanig te rapporteren aan de raad dat ook wij een goede
afweging kunnen maken met betrekking tot mee- en tegenval
lers. Dezelfde afweging die de wethouder ook maakt van in
tern - extern, wat zijn de effecten en dat soort dingen.
Dat ontbreekt er nog wel eens aan. Vandaar dat wij daar in
tweede termijn nog op terug komen. Dus een systeem om goed
te kunnen kijken of het wel of niet moet.
De opmerking met betrekking tot de Harmonie.
Ik begrijp dat het op dit moment wat moeilijk is om aan te
geven waar die f 5 ton voor bestemd zou kunnen worden, het
zij voor bouw, hetzij voor exploitatie. Als reactie daarop
wil ik zeggen dat de CDA-fractie er vooralsnog vanuit gaat
dat het bestemd zou kunnen worden voor de bouw en dat wij
er nog niet aan toe zijn, tenzij er hele zwaarwichtige ar
gumenten komen, om dat te stoppen in exploitatie en te zor
gen dat dat gat misschien wordt weggewerkt. Daar zijn wij
voorlopig nog niet aan toe
De moties
De motie over het SBO is veranderd in "te reserveren een
bedrag voor 1996", dat zegt dus niks over 1995, heb ik be
grepen. Ik heb ook begrepen dat er een meerderheid in deze
raad is die, wat er ook gebeurd met het bezwaarschrift, zal
uitspreken dat het ook voor 1995 moet. Ik ga er maar vanuit
dat het allemaal zo genaaid wordt zoals het ook geknipt is.
De CDA-fractie zou voor 1996 die middelen ook willen reser
veren conform de motie.
De motie van de CDA-fractie met betrekking tot achterstal
lig onderhoud. Het klopt wanneer het college zegt dat het
voorstel van het college op basis van een viertal jaren als
je het optelt iets meer is. Wat wij beogen met deze motie
is om f 1 miljoen onmiddellijk op de plank te hebben, om
met dat achterstallig onderhoud ook meteen aan de slag te
kunnen, want met f 125.000,-- doe je niet zoveel en om bij
43