waarop je al dan niet moet kijken naar het functioneren van individuele wethouders, dan wel het college als zodanig, gekoppeld aan dat wat wij hebben afgesproken bij het bestu ringsmodel. Ik zou daar best over willen praten, bijvoor beeld in de Commissie Bestuur en Middelen, maar om nu een definitieve vorm te kiezen voor het beoordelen van wethou ders binnen het seniorenconvent, daar zijn wij niet voor. Maar het lijkt ons wel een prima zaak dat punt terug te laten komen in de Commissie Bestuur en Middelen. De motie van de GPV/RPF/SGP-fractie over kinderopvang, de decentralisatiekorting rechtstreeks door te sluizen naar de sector binnen de gemeente. Dat is inderdaad de lijn die wij altijd gekozen hebben. Wat mij betreft kiezen wij er ook niet voor om van die lijn af te wijken. Ik vind dat de heer Stoker met deze motie wel heel fanatiek omgaat met het principe van "regeren is vooruitzien". Wat ons betreft wordt afgewacht wat de consequenties zijn van nieuwe bezui nigingen van de kant van het rijk. Het zou kunnen zijn dat de consequenties daarvan, wanneer je die bezuinigingen rechtstreeks doorvertaalt, dusdanig zijn dat wij zeggen dat wij daar niet voor kiezen, wij kiezen voor een alternatieve oplossing. Deze motie komt wat ons betreft in ieder geval te vroeg. Wij willen eerst discussiëren over de gevolgen van de rijkskortingen die ons nog te wachten staan. De motie van de SBO die wij hebben ingediend. Vooralsnog handhaven wij die motie. De wethouder heeft gezegd dat hij daar in zijn tweede termijn nog op terug zal komen. Er wordt voortdurend een link gelegd met de bezwaarschriften procedure die nu loopt. Die geldt voor 1995, daar gaat het ons niet om. Wel is wat in de commissie is afgesproken voor 1995 niet doorgevoerd, wij willen dat voor 1996 graag gere geld zien. De koppeling aan het vrijwilligerssteunpunt is wat ons betreft ook niet zo relevant, want het gaat om f 4.000,-- voor de activiteiten van de SBO en daarvan is de afspraak gemaakt dat die uit het budget buurt- en wijkacti- viteiten bekostigd zouden worden zolang de financierings systematiek niet wijzigt. Van daaruit zeggen wij, laten wij nu even regelen dat die f 4.000,-- voor 1996 gereserveerd wordt vanuit die middelen voor buurt- en wijkactiviteiten (Mevrouw Van UI zen: Zei mevrouw Waanders "even regelen" Wij hebben er al zo verschrikkelijk veel over gepraat dan het woordje "even" bijna niet meer aan de orde is.) Even in de zin dat het nu snel geregeld kan worden en het wat mij betreft niet lang meer hoeft te duren. Ik wacht de reactie van de wethouder in de tweede termijn af 42 De heer Krol: Mevrouw De Haan heeft gesproken over de con structieve houding van de raad met betrekking tot deze be groting, voorstellen en dat soort dingen. Ik dank haar voor dat compliment, want dat is kennelijk ook aan ons gericht, dat vinden wij fijn. Niettemin zijn er natuurlijk andere politieke keuzes te maken, daar kom ik zo meteen op terug. Wat betreft het verhaal van de wethouder over mee- en te genvallers en de criteria die wij graag op papier zouden willen hebben om dat ook als niet-collegepartij te kunnen beoordelen op grond waarvan een college zegt: ik accepteer een mee- of tegenvaller wel of niet, begrijpen ook wij wel dat het vrij moeilijk te regelen valt om daar harde crite ria voor te ontwikkelen. Wel zouden wij willen vragen om zodanig te rapporteren aan de raad dat ook wij een goede afweging kunnen maken met betrekking tot mee- en tegenval lers. Dezelfde afweging die de wethouder ook maakt van in tern - extern, wat zijn de effecten en dat soort dingen. Dat ontbreekt er nog wel eens aan. Vandaar dat wij daar in tweede termijn nog op terug komen. Dus een systeem om goed te kunnen kijken of het wel of niet moet. De opmerking met betrekking tot de Harmonie. Ik begrijp dat het op dit moment wat moeilijk is om aan te geven waar die f 5 ton voor bestemd zou kunnen worden, het zij voor bouw, hetzij voor exploitatie. Als reactie daarop wil ik zeggen dat de CDA-fractie er vooralsnog vanuit gaat dat het bestemd zou kunnen worden voor de bouw en dat wij er nog niet aan toe zijn, tenzij er hele zwaarwichtige ar gumenten komen, om dat te stoppen in exploitatie en te zor gen dat dat gat misschien wordt weggewerkt. Daar zijn wij voorlopig nog niet aan toe De moties De motie over het SBO is veranderd in "te reserveren een bedrag voor 1996", dat zegt dus niks over 1995, heb ik be grepen. Ik heb ook begrepen dat er een meerderheid in deze raad is die, wat er ook gebeurd met het bezwaarschrift, zal uitspreken dat het ook voor 1995 moet. Ik ga er maar vanuit dat het allemaal zo genaaid wordt zoals het ook geknipt is. De CDA-fractie zou voor 1996 die middelen ook willen reser veren conform de motie. De motie van de CDA-fractie met betrekking tot achterstal lig onderhoud. Het klopt wanneer het college zegt dat het voorstel van het college op basis van een viertal jaren als je het optelt iets meer is. Wat wij beogen met deze motie is om f 1 miljoen onmiddellijk op de plank te hebben, om met dat achterstallig onderhoud ook meteen aan de slag te kunnen, want met f 125.000,-- doe je niet zoveel en om bij 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 22