de Perspectiefnota 1997, op basis van de knelpuntennota die er staat aan te komen, te kijken wat er nog meer nodig is. Ik denk dat het verstandig is om deze motie te steunen. Als ik zie naar de reactie in eerste termijn van en WD- en D66-fractie, die ook spreken over achterstallig onderhoud en daar hele behartigenswaardige woorden aan wijden, dan denk ik dat er toch meer steun te verdienen moet zijn dan tot nu toeBovendien geven de woorden van mevrouw Waanders mij enige hoop voor de toekomst, omdat zij zegt dat zij in 1997 ook gaat kijken naar achterstallig onderhoud en wie weet wordt hooguit het een en ander een jaar uitgesteld. (Mevrouw WaandersDat opnieuw bekijken had met name be trekking op de OZB, volgens mij heb ik dat ook aangegeven en anders hierbij,Dat wil niet zeggen dat dit ons geen zorgen baart.) Dan maak ik die opmerking bij de OZB. Wat de motie over de OZB betreft zijn wij duidelijk, wij hebben dat bij prioriteitennota ingezet en eigenlijk is dit het eindpunt met betrekking tot de begroting van 1996 en verdere jaren. Wij denken dat het op dit moment gerecht vaardigd is, gelet ook op de ruimte die er is blijvend bin nen de begroting conform de uitspraken van mevrouw De Haan, om dit voorstel te doen. Het is toch een beetje raar dat je voor een onderwerp wat de raad belangrijk vindt plotseling wel geld is en dat wij niet toekomen aan een inzetten van een lastenverlichting en een verlaging van de OZB, wat wij heel belangrijk vinden. Nogmaals een pleidooi om ook deze motie te steunen. De motie over de Oldehove steunen wijdat is geen probleem. De motie met betrekking tot kortingsregeling en Fonds maat schappelijke activiteiten. De CDA-fractie heeft een en an dermaal in het kader van het minimabeleid gepleit voor maatwerk, u herinnert zich dat nog. Daarom hebben wij des tijds ook ingestemd met de afbouw voor dit fonds per 1996, niet per ongeluk. Het fonds voldeed en voldoet niet, vinden wij, aan de doelstelling, het gebruik is weliswaar iets toegenomen, maar de deelname is eigenlijk nog te laag. Als alternatief hebben wij toen gewezen op een andere inzet van de middelen uit de bijzondere bijstand. Inmiddels is er een evaluatiecommissie minimabeleid ingesteld, ik sprak daar in mijn eerste termijn ook over, die binnenkort komt met een aanbeveling. Wij denken dat wij dan een integrale afweging moeten maken met betrekking tot minimabeleid, daar zijn wij overigens voor. Daarnaast vinden wij de dekking niet zo elegant, vandaar dat wij op dit moment niet voor kunnen stemmen 44 Vervolgens komen wij bij het Arbo-beleid, ik heb daar in mijn eerste termijn wat over gezegd. Ik denk dat als het Arbo-beleid gestalte moet krijgen, door het rijk geïniti eerd, dat je er dan voor moet zorgen dat niet besturen van scholen, in dit kader het openbaar onderwijs, opdraaien voor de extra kosten daarvoor te maken. Wij moeten aangeven dat dit binnen de reguliere budgetten moet. Wij zullen deze motie niet steunen. De motie van de NLP-fractie over de leerplichtambtenaar zullen wij niet steunen. Wij vinden dat het uitvoeren van leerplicht een wettelijke taak is. Die taken zijn onlangs nogal uitgebreid, hebben wij begrepen. Ik denk dat het ge rechtvaardigd is dat er een tweede leerplichtambtenaar komt. Dat is niet een zorg voor scholen. Je zou nog het verhaal kunnen ophangen dat het een zorg voor ouders is, maar ik denk dat dat ietwat te ver gaatIk denk toch dat het goed is dat die leerplichtambtenaar er komt. Stortingen in fondsen. De heer Jacobse heeft begrepen uit onze bijdrage in eerste termijn dat wij hebben gezegd dat wij voor de Perspectief nota 1997 graag willen praten over fondsen, voorzieningen en subsidiesIk denk dat het dan niet aangaat om op dit moment al een aantal fondsen op een andere wijze te behan delen dan is afgesproken. Het functioneren van het besturingsmodel en daarin het functioneren van wethouders. Dat is natuurlijk een heel aantrekkelijk onderwerp. Wij zullen niet instemmen met die motie omdat wij vinden dat in tegenstelling tot functies in het bedrijfsleven het hier gaat over politieke functies. Dat zijn toch ietwat andere functies zoals u weet. Die functies worden volgens mij dagelijks beoordeeld, er wordt dagelijks kond van gedaan of iemand wel of niet functio neert, zelfs in deze vergadering denk ik dat daar blijk van wordt gegeven. Wij zullen dat wel merken middels reacties van raadsleden, middels reacties van de krant, middels ik weet allemaal niet wat. Dat komt vanzelf goed, ik zit daar niet over in. Ik denk dat het niet hoeft dat wij daar heel nadrukkelijk twee keer voor bij elkaar gaan zitten. Wij zullen die motie dus niet steunen. De motie van de NLP-fractie over de zwembadtarieven. Op zich een hele aantrekkelijk gedachte om die tarieven wat naar beneden te doen. Doelstelling daarbij is ook om meer publiek te trekken, ook daar zijn wij het mee eens, maar wij denken dat het verstandiger is dit mee te nemen bij de integrale afweging die zal plaatsvinden met betrekking tot het zwembadgebeuren als zodanig, twee baden, één bad, wat 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 23